Det Gamle Testamente 2022
1.-7. august. Job 1-3; 12-14; 19; 21-24; 38-40; 42: »Jeg venter ham!«


»1.-7. august. Job 1-3; 12-14; 19; 21-24; 38-40; 42: ›Jeg venter ham!‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»1.-7. august. Job 1-3; 12-14; 19; 21-24; 38-40; 42«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
tre mænd taler til en mand, der sidder på jorden

Dommene over Job, af Joseph Brickey

1.-7. august

Job 1-3; 12-14; 19; 21-24; 38-40; 42

»Jeg venter ham!«

Da du læste Jobs beretning, hvilke budskaber fandt du da, som var relevante i dit eget liv? Hvilke af disse budskaber tror du, børnene har brug for at høre?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis børnene et billede af Job (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Spørg børnene, hvordan de tror, manden på billedet føler. Bed dem om at fortælle andre ting, de ved, om Job.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Job 1-2; 13:15

Vor himmelske Fader og Jesus Kristus vil hjælpe mig i vanskelige tider, fordi jeg har tro på dem.

Job stolede på Gud og var i stand til at forblive trofast, selv da han stod over for meget svære prøvelser. Jobs historie kan være med til at styrke børnenes tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus, så de kan være klar til at møde deres egne prøvelser.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at fortælle, hvad de ved om Job, og hjælp dem med at forstå, hvad der skete med ham (se Job 1-2; »Job« i Historier fra Det Gamle Testamente). Spørg børnene, hvordan de ville føle det, hvis de var Job. Hvem kan hjælpe os, når der sker triste ting i vores liv? Vis et billede af Jesus Kristus, og forklar, at Jobs tro på Herren hjalp ham under hans prøvelser (se Job 1:21).

  • Læs Jobs ord i Job 13:15 for børnene: »Jeg venter ham!« Hjælp børnene til at forstå, hvad det vil sige at stole på Gud, snak med dem om andre personer, de stoler på. Hvad stoler vi f.eks. på, at vores forældre gør? Hvad stoler vi på, at vores lærere gør? Hvad stoler vi på, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus gør? Giv udtryk for din tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus, og hjælp børnene til at tænke på, hvordan de kan vise, at de elsker dem og stoler på dem.

Job 19:25

Jesus Kristus er min Forløser.

Job var i stand til at udholde sine prøvelser på grund af sin tro på Herren. Hvordan vil du hjælpe børnene til at styrke deres tro på Jesus Kristus, vores Forløser?

Mulige aktiviteter

  • Vis billeder af Jesus på korset eller i hans grav (se Evangelisk kunst, nr. 57, 58). Bed børnene om at forklare, hvad der sker på billedet. Læs Jobs vidnesbyrd i Job 19:25 for børnene. Vis et billede af den opstandne Frelser (se Evangelisk kunst, nr. 59, 60; se også denne uges aktivitetsside) og bær vidnesbyrd om, at Jesus Kristus opstod og lever i dag. Hvorfor er vi taknemmelige for, at Jesus Kristus opstod?

  • Vis et billede af Job, og forklar, at Job havde mange smerter, fordi han havde fået sår alle vegne på huden. Han havde mistet sit hjem, og hans børn var døde. Men Job vidste noget meget vigtigt, som trøstede ham. Læs Job 19:25, og spørg børnene, hvad Job vidste. Del med børnene, hvordan du ved, at Jesus Kristus lever, og tilskynd dem til at dele deres vidnesbyrd om ham.

    Billede
    mand, der ser op

    Job, af Gary L. Kapp

  • Bed børnene om at farvelægge denne uges aktivitetsside. Mens de gør det, kan I synge eller spille en sang om Jesu opstandelse, såsom »Mon Jesus virkelig opstod« eller »Jesus er opstanden« (Børnenes sangbog, s. 45, 44). Bed dem om at dele, hvad de føler omkring Jesus, og hjælp dem med at forstå, at vi kan få gode følelser fra Helligånden, som kan hjælpe os med at vide, at Jesus Kristus virkelig lever.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Job 1-2; 12; 19

Vor himmelske Fader og Jesus Kristus vil hjælpe mig med at overvinde mine udfordringer, fordi jeg har tro på dem.

Alle har svære dage, og nogle mennesker har prøvelser, der varer længe. Jobs tro på Gud holdt ham oppe under hans prøvelser. Overvej, hvordan denne historie kan være med til at styrke børnenes tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus, så de vil være i stand til at klare deres egne prøvelser, nu og i fremtiden.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at fortælle, hvad de ved om Jobs historie. Hvilken slags person var han? Hvad skete der med ham? Hvordan reagerede han på sine udfordringer? Henvis til versene i Job 1-2 for at hjælpe dem med at fortælle historien (se Job 1:1, 13-22; 2:7-10; se også »Job« i Historier fra Det Gamle Testamente). Tilskynd børnene til at fortælle, hvad de tror er hovedbudskabet i Jobs historie.

  • Vis nogle få billeder af Jesus Kristus sammen med andre, og spørg børnene, hvad de føler, disse billeder lærer os om, hvem Jesus Kristus er, og hvordan han er. Hvad ved vi ellers om ham? Lad børnene læse nogle af følgende vers for at finde nogle ting, Job vidste om Herren: Job 12:10, 13, 16; 19:25-27. Hvorfor er det vigtigt at vide disse ting om Frelseren?

  • Bed børnene om at læse Job 19:14-19, og spørg dem, hvad disse vers siger om, hvordan andre mennesker behandlede Job. Hvordan ville vi have det, hvis det skete for os? Bed børnene om at læse Job 19:23-27 for at finde ud af, hvor Job fandt trøst i denne situation. Hvad lærer disse vers os om Frelseren? Hvorfor er det vigtigt at vide, at han lever og elsker os? (Se Joh 17:3).

  • Syng en sang sammen, der vidner om Jesus Kristus, såsom »Han lever! Vor Forløser stor« (Salmer og sange, nr.70). Hvad siger sangen om, hvorfor det er vigtigt at have et vidnesbyrd om, at Jesus Kristus lever? Fortæl børnene, hvordan du ved, at Frelseren lever, og hvorfor du er taknemmelig for den viden. Lad dem også dele deres følelser og vidnesbyrd.

Job 19:13-19; 22:5

Gode venner opløfter og opmuntrer hinanden.

Da Job havde det svært, sagde hans venner, at Gud straffede ham, fordi han havde syndet. Denne historie kan hjælpe dig med at lære børnene en bedre måde at reagere på, når en ven har det svært (se Job 16:1-5).

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at gennemgå de mange hårde ting, der skete for Job (se Job 1:13-19; 2:7). Læs Job 19:14, 19 sammen og se efter, hvordan Jobs venner reagerede på hans prøvelser (se også Job 22:1-5). Bed børnene om at forestille sig, at de var Jobs venner – hvordan ville de så prøve at hjælpe ham? Anspor dem til at tænke på en ven, som måske har det svært for tiden, og planlægge noget, de kan gøre for at vise deres ven kærlighed og støtte.

  • Bed børnene om at nævne nogle kvaliteter ved en god ven, og nævne en ven, som har disse kvaliteter. Vis et billede af Jesus Kristus. På hvilke måder er Jesus en god ven for os alle? Hvordan kan vi følge hans eksempel?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at fortælle et medlem af familien eller en ven, hvordan vor himmelske Fader og Jesus Kristus kan hjælpe dem, når de har det svært.

Gør undervisningen bedre

Bær vidnesbyrd om lovede velsignelser. Når Herren giver en befaling, lover han ofte velsignelser for at holde den befaling. Når du opfordrer primarybørnene til at efterleve et bestemt princip, fortæller du om løfter, som Gud gennem profeter har lovet dem, der efterlever det princip. Du kan også bære vidnesbyrd om de velsignelser, du har modtaget ved at efterleve princippet.

Udskriv