Det Gamle Testamente 2022
1.-7. august. Job 1-3; 12-14; 19; 21-24; 38-40; 42: »Jeg venter ham!«


»1.-7. august. Job 1-3; 12-14; 19; 21-24; 38-40; 42: ›Jeg venter ham!‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»1.-7. august. Job 1-3; 12-14; 19; 21-24; 38-40; 42«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
tre mænd taler til en mand på jorden

Jobs betragtninger, af Joseph Brickey

1.-7. august

Job 1-3; 12-14; 19; 21-24; 38-40; 42

»Jeg venter ham!«

Når I læser om Job, vil Ånden hjælpe jer med at opdage vigtige sandheder, der er relevante for jer. Skriv det I opdager ned, og overvej, hvordan I kan anvende disse sandheder.

Nedskriv dine indtryk

Det er naturligt at undre sig over, hvorfor der sker dårlige ting for mennesker, der opfører sig godt – eller for den sags skyld, hvorfor der sker gode ting for mennesker, der opfører sig dårligt. Hvorfor tillader en retfærdig Gud dette? Spørgsmål som disse udforskes gennem Jobs oplevelse, et godt menneske, der skete meget dårligt for. På grund af Jobs prøvelser begyndte hans venner at spekulere på, om han mon egentlig var så god. Job insisterede på sin egen retfærdighed og spekulerede på, om Gud virkelig var retfærdig. Men på trods af sin lidelse og forundring bevarede Job sin integritet og tro på Jesus Kristus. I Jobs Bog stilles der spørgsmål ved troen, og den prøves, men opgives aldrig helt. Det betyder ikke, at alle spørgsmålene bliver besvaret. Men Jobs Bog lærer os, at indtil de bliver besvaret, kan spørgsmål og tro sameksistere, og uanset hvad der sker i mellemtiden, kan vi sige om vores Herre: »Jeg venter ham!« (Job 13:15).

I kan finde en oversigt over Jobs Bog i »Job« i Guide til skrifterne (scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Billede
Learn More image
Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Job 1-3; 12-13

Min tillid til vor himmelske Fader og Jesus Kristus kan hjælpe mig med at forblive trofast under alle omstændigheder.

Jobs indledende kapitler har til formål at understrege Satans rolle som vores modstander eller anklager, ikke at beskrive, hvordan Gud og Satan virkelig interagerer. Mens du læser Satans påstande om Job (se Job 1:9-11; 2:4-5), kan du tænke over, om det samme kunne siges om dig. Du kan spørge dig selv: Hvad er mine grunde til at forblive tro mod Gud? Overvej de prøvelser, Job oplevede, og hans respons (se Job 1:20-22; 2:9-10). Hvad kan du lære af ham, der kan hjælpe dig med at løse dine udfordringer?

Selvom Job forsøgte at forblive trofast, fortsatte hans prøvelser og lidelser (bemærk hans beklagelser i kapitel 3). Faktisk syntes hans lidelse kun at blive stærkere, og hans venner pegede på muligheden af, at Gud straffede ham (se Job 4-5; 8; 11). Mens du læser en del af Jobs svar i kapitel 12-13, så overvej, hvad Job vidste om Gud, der gjorde det muligt for ham at fortsætte med at stole på ham på trods af sine lidelser og ubesvarede spørgsmål. Hvad ved du om Gud, der hjælper dig med at klare udfordringer? Hvordan er du kommet til kendskab om disse sandheder, og hvordan har de styrket din tro?

Job 19

Jesus Kristus er min Forløser.

Nogle gange afsløres de vigtigste sandheder for os midt i vores dybeste kvaler. Tænk over de prøvelser, Job beskrev i Job 19:1-22, og de sandheder, han erklærede i Job 19:23-27. Overvej derefter, hvordan du ved, at din Forløser lever. Hvilken forskel gør denne viden, når du oplever vanskelige prøvelser?

Se også Lære og Pagter 121:1-12; 122.

Billede
en mand ser opad

Job, af Gary L. Kapp

Job 21-24

»Prøver han mig, kommer jeg ud som guld.«

Mens du læser mere af debatten mellem Job og hans venner om årsagerne til Jobs lidelser, kan du tænke over, hvordan du vil besvare samtalens centrale spørgsmål: Hvorfor lider de retfærdige, mens de onde forbliver ustraffede? Tænk over dette, mens du læser Job 21-24. Hvad ved du om vor himmelske Fader og hans plan, der kan hjælpe med at give et svar? Se for eksempel 2 Nefi 2:11-13; Mosija 23:21-23; 24:10-16; Abraham 3:22-26; Dallin H. Oaks, »Modsætning i alt«, Liahona, maj 2016, s. 114-117.

Se også L. Todd Budge, »Gennemgående og ukuelig tillid«, Liahona, nov. 2019, s. 47-49.

Job 38; 40; 42

Guds perspektiv er større end mit.

Frustreret over sine venners beskyldninger (se Job 16:1-5; 19:1-3) bad Job gentagne gange til Gud og søgte en forklaring på sine lidelser (se Job 19:6-7; 23:1-9; 31). Ældste Neal A. Maxwell bemærkede, at »når vi uretmæssigt er utålmodige med en alvidende Guds timing«, som Job syntes at være, »antager vi i virkeligheden, at vi ved bedst. Mærkeligt, ikke sandt? At vi, der bærer armbåndsure, forsøger at rådgive ham, der overvåger hele universets tider og kalendere« (se »Håb gennem Jesu Kristi forsoning«, Liahona, jan. 1999, s. 73). Overvej disse ord, mens du læser Guds svar til Job i kapitel 38 og 40. Hvilke sandheder lærte han Job? Hvorfor er disse sandheder vigtige for os at kende, når vi kæmper med modgang og spørgsmål her på jorden? Hvad gør indtryk på dig ved Jobs svar i Job 42:1-6?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Job 1:20-22.For at forstå hvordan Job nok har følt, som det er beskrevet i disse vers, kan jeres familie læse »Job« i Historier fra Det Gamle Testamente eller «opføre« Job 1:13-22. Hvad kan vi lære af Jobs eksempel?

Job 14:14.Hvordan vil vi besvare Jobs spørgsmål i dette vers? Hvordan kan Alma 11:42-44 hjælpe os?

Job 16:1-5.Er vi nogensinde ligesom Jobs venner, der dømte og kritiserede Job, da han havde brug for trøst? (Se Job 16:1-4; se også Joh 7:24). Hvordan kan vores ord styrke andre i deres sorg? (Se Job 16:5).

Job 19:23-27.Når de har læst disse vers kan familiens medlemmer fortælle, hvordan de ved, at vores Forløser lever. I kan måske sammen skrive jeres vidnesbyrd (eller børnetegninger af Frelseren) i en bog, som f.eks. en slægtsbog (se vers 23). I kan også synge en sang, der vidner om Frelseren, såsom »Han lever! Vor Forløser stor« (Salmer og sange, nr. 70), og dele sætninger, der styrker jeres tro på ham.

Job 23:8-11.Hvad betyder det at »komme ud« fra vores prøvelser »som guld«? Hvem kender vi, der har gjort dette? Børn kan måske godt lide at kreere noget, hvor ordene fra vers 10 er skrevet på. I kan også drøfte, hvordan Jesus Kristus overvandt sine prøvelser (se Luk 22:41-44; L&P 19:16-19).

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Jeg ved, at min Forløser er Guds søn«, Salmer og sange, nr. 81.

Gør jeres personlige studium bedre

Tænk bare! Vi kan få betydningsfuld indsigt ved at forestille os, at vi selv er i skrifterne. Hvis I sætter jer selv i Jobs situation kan det for eksempel hjælpe jer med at overveje jeres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Billede
mænd taler til en mand på jorden

Job og hans venner, af Ilya Repin

Udskriv