Kom, følg med meg
30. mars–12. april. Påske: “Han skal oppstå … med legedom i sine vinger”


“30. mars–12. april. Påske: ‘Han skal stå opp … med legedom i sine vinger’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“30. mars–12. april. Påske”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
den oppstandne Kristus sammen med apostlene sine

Christ and the Apostles [Kristus og apostlene], av Del Parson

30. mars – 12. april

påske

“Han skal stå opp … med legedom i sine vinger”

Første påskedag er en utmerket anledning for klassemedlemmene til å styrke sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans oppstandelse – og til å styrke hverandres vitnesbyrd. Ha dette i tankene mens du studerer Skriftene som forberedelse til denne leksjonen. Søk åndelig veiledning om hva som vil gjøre inntrykk på klassemedlemmene.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Klassemedlemmene kan ha hatt meningsfylte opplevelser de siste to ukene med å lese hva Mormons bok lærer oss om oppstandelsen og om Jesu Kristi forsoning. Gi dem noen minutter til å finne et skriftsted som gjorde inntrykk på dem, og be dem så fortelle hva de fant ut.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

2 Nephi 9:7–15; Alma 11:41–45; 40:21–23

Oppstandelsen er den permanente gjenforeningen av legemet og ånden.

  • Sammenligninger kan være en effektiv måte å undervise i evangeliets prinsipper på. Du kan gjerne be klassemedlemmene lese 2 Nephi 9:7–15 og Alma 11:41–45 og finne ord og uttrykk i disse versene som underviser om oppstandelsen. Hva sammenlignes døden med? Hvordan beskrives oppstandelsen? Hvorfor trenger vi et oppstandent legeme? (se også L&p 93:33–34). Klassemedlemmene kan gjerne drøfte hvordan de kan bruke disse sammenligningene til å undervise noen om oppstandelsen. Når de deler sine tanker med klassen, kan du snakke med dem om hvorfor de setter pris på disse sannhetene om oppstandelsen.

  • Vurder å be klassemedlemmene fortelle om tilfeller da de følte takknemlighet for sin kunnskap om oppstandelsen. Hvordan kan denne kunnskapen påvirke vårt liv mer regelmessig? Du kan hjelpe klassemedlemmene å besvare dette spørsmålet ved å be hver av dem om å granske 2 Nephi 9:7–15; Alma 11:41–45 eller Alma 40:21–23 og skrive på tavlen sannheter de finner om oppstandelsen. Deretter kan du skrive på tavlen følgende to setninger og be klassemedlemmene grunne på dem noen minutter før de forteller hvordan de ville fullføre dem: Hvis jeg ikke visste disse tingene … og Fordi jeg vet disse tingene ….

Bilde
Kristus ber i Getsemane

Gethsemane, [Getsemane] av Michael T. Malm

Mosiah 3:5–7; 15:5–9; Alma 7:11–13

Jesus Kristus påtok seg våre synder, smerter og skrøpeligheter.

  • Å overveie og drøfte Frelserens lidelse på våre vegne kan innby Ånden og vekke følelser som kjærlighet og takknemlighet overfor Frelseren. For å oppmuntre til den slags overveielse og drøfting kan du tegne en oversikt på tavlen som ligner på den som er foreslått i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og be klassemedlemmene fylle den ut ved hjelp av Mosiah 3:5–7; 15:5–9 og Alma 7:11–13 og sin egen erfaring. I henhold til Åndens veiledning, kan du også be klassemedlemmene uttrykke sine følelser om det Jesus Kristus har gjort for dem.

  • Hellig musikk kan innby Ånden og underbygge læresetningen du underviser. Klassemedlemmene kan gjerne gjennomgå Mosiah 3:5–7; 15:5–9 og Alma 7:11–13 og finne og synge salmer som de synes passer til budskapene i disse versene (du kan også be noen om å synge eller spille salmene). Skriftstedsoversikten bakerst i salmeboken kan være nyttig, og andre salmer er foreslått under “Ytterligere ressurser”. Oppfordre klassemedlemmene til å dele utsagn fra salmene og skriftstedene som hjelper dem å forstå Frelserens offer enda bedre.

Enos 1:1–19; Mosiah 5:1–2; 27:8–28:4; Alma 24:7–19

Jesu Kristi forsoning renser oss og bidrar til å fullkommengjøre oss.

  • En effektiv måte å lære om Frelserens evne til å forandre vårt liv på er å studere eksempler på hvordan han har forandret andres liv når de har omvendt seg og kommet til ham. Mormons bok har mange slike eksempler. Du kan gjerne be hvert klassemedlem lese om ett av disse eksemplene, som for eksempel Enos (se Enos 1:1–19), kong Benjamins folk (se Mosiah 5:1–2), Alma den yngre (se Mosiah 27:8–28:4) eller anti-nephi-lehittene (se Alma 24:7–19), eller de kan tenke på andre eksempler fra Skriftene. Deretter kan noen klassemedlemmer sammenfatte opplevelsene de leste om. Klassen vil kanskje like å gjøre dette ved å gi ledetråder for å hjelpe resten av klassen å gjette hvem de beskriver. De kan også drøfte spørsmål som disse: Hvordan forandret personene i disse eksemplene seg? Hva var Jesu Kristi rolle i deres forandring? Noen av klassemedlemmene kan gjerne snakke om hvordan Frelseren har bevirket “en stor forandring … i [deres] hjerter” (Mosiah 5:2). For å lære mer om hvordan Frelseren forandrer oss – og hvorfor denne forandringen er så viktig – kan du dele med klassen analogien som president Dallin H. Oaks gir under “Ytterlige ressurser”.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

For å inspirere klassemedlemmene til å lese Mosiah 1–3 kan du be dem tenke på en gang da de følte et ønske om å juble etter å ha lest eller hørt et evangeliebudskap. Be dem se etter sannheter de kan fryde seg over når de leser Mosiah 1–3.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Salmer om Frelserens forsoning.

Videoer av Tabernakelkoret ved Temple Square som synger noen av disse salmene, finnes på ChurchofJesusChrist.org.

Analogi: Vi må bli mer enn bare ren.

President Dallin H. Oaks ga en analogi for å forklare hvordan Frelseren forbereder oss til å vende tilbake til Guds nærhet:

“Vi tenker gjerne på resultatene av omvendelse som ganske enkelt en renselse fra synd, men dette er et ufullstendig perspektiv. En person som synder er som et tre som lett bøyer seg i vinden. På en stormfull dag, bøyer treet seg så langt ned mot bakken at bladene blir tilgriset av søle, i likhet med synd. Hvis vi bare fokuserer på å rengjøre bladene, vil svakheten i treet som lot det bøye seg og tilgrise sine blader, fremdeles være like stor. På samme måte vil en person som bare beklager at han ble tilgriset av synd, synde igjen neste gang det stormer. Tilbøyeligheten til gjentagelse vedvarer til treet har blitt styrket.

Når et menneske har gjennomgått den prosessen som fører til det Skriftene kaller ‘et sønderknust hjerte og en angrende ånd,’ gjør Frelseren mer enn å rense vedkommende for synd. Han gir ham eller henne fornyet styrke. Denne styrken er avgjørende for at vi skal forstå hensikten med rensingen, som er å vende tilbake til vår himmelske Fader. For å komme inn i hans nærhet må vi være mer enn rene. Vi må også være forandret fra en moralsk svak person som har syndet til en sterk person med den åndelige modenhet som skal til for å kunne bo i Guds nærhet” (“Forsoningen og tro”, Liahona, april 2008, 8).

Vi kan forbedre vår undervisning

Lev verdig til Åndens veiledning. Når du etterlever evangeliet, er du verdig til å motta veiledning fra Ånden, som er den egentlige læreren. Når du søker hans veiledning, vil Den hellige ånd gi deg tanker og inntrykk om hvordan du kan dekke behovene til dem du underviser. (Se Undervisning på Frelserens måte, 5.)

Skriv ut