Kom, følg med meg
20.–26. april. Mosiah 4–6: “En stor forandring”


“20.–26. april. Mosiah 4–6: ‘En stor forandring’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“20.–26. april. Mosiah 4–6”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
Kong Benjamin underviser sitt folk

In the Service of Your God [I deres Guds tjeneste], av Walter Rane

20.–26. april

Mosiah 4–6

“En stor forandring”

Les Mosiah 4–6, og skriv ned dine åndelige tilskyndelser. Når du mottar tilskyndelser, kan du spørre slik eldste Richard G. Scott sa: “Er det noe mer jeg burde vite?” (“Motta åndelig veiledning”, Ensign eller Liahona, nov. 2009, 8).

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Du kan gjerne innlede drøftingen i klassen ved å be klassemedlemmene dele en av kong Benjamins læresetninger fra Mosiah 4–5 som de ønsker å bli flinkere til å anvende i sitt eget liv.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Mosiah 4:1–12

Gjennom Jesus Kristus kan vi motta og beholde en forlatelse for våre synder.

  • Noen mennesker har den feilaktige oppfatningen at omvendelse krever lite anstrengelse. Andre tror at det krever for mye anstrengelse. For å hjelpe klassemedlemmene å forstå hva som kreves for å få tilgivelse for synd, kan du be dem granske kong Benjamins læresetninger i Mosiah 4:1–12 og legge merke til betingelsene for at vår himmelske Fader skal gi oss tilgivelse for våre synder. Klassemedlemmene kan gjerne skrive på tavlen det de finner ut. Be dem tenke på en analogi som kan bidra til å forklare det de har lært. De kan for eksempel sammenligne syndenes forlatelse med en utlåner som “ettergir” eller sletter en gjeld. De kan også sammenligne det å bevare en forlatelse for våre synder med å ta vare på noe som trenger stadig vedlikehold, for eksempel en hage eller et hjem.

  • Vurder å spørre klassemedlemmene hva de ville si til noen som lurer på om omvendelse er verdt anstrengelsen. Hvordan ville de hjelpe en som er motløs og føler at det er umulig å overvinne synd og svakheter? Du kan forberede klassemedlemmene til slike samtaler ved å be dem bruke noen minutter på å granske kong Benjamins ord i Mosiah 4:1–12, for å finne sannheter som kan hjelpe noen i en av disse situasjonene. Klassemedlemmene kan så dele sannhetene de har funnet med en som sitter i nærheten.

Mosiah 4:11–27

Når vi omvender oss, vil vi bli fylt med Guds kjærlighet.

  • Hvordan kan vi vite om vi har fått tilgivelse for våre synder? Kong Benjamin beskrev noen konsekvenser av sann omvendelse. Be klassemedlemmene finne dem i Mosiah 4:13–16. Du kan også be dem tenke over sitt eget liv og vurdere hvor godt de etterlever læresetningene i disse versene. Hvilke tegn ser klassemedlemmene på at de er i ferd med å bli omvendt? Hvordan endrer vårt forhold til andre seg når vi kommer til Kristus gjennom omvendelse? Klassemedlemmene kan gjerne fortelle hvordan de har sett dette skje i sitt liv.

  • Mosiah 4:11–12 and 14–16 kan tilskynde til en samtale om hva som inspirerer til det å være gode foreldre. Hva lærer disse versene oss om hvordan vi kan bli bedre foreldre?

  • Hvis du føler deg inspirert til å ha en drøfting om kong Benjamins læresetninger om omsorg for de fattige og trengende, kan du be klassemedlemmene bytte på å lese vers fra Mosiah 4:16–27. Etter hvert vers kan den som leser, sammenfatte med egne ord hva kong Benjamin underviste. Eldste Jeffrey R. Hollands budskap “Er vi ikke alle tiggere?” (Ensign eller Liahona, nov. 2014, 40–42) kan brukes til å supplere denne drøftingen. Hvordan kan vi følge kong Benjamins råd om ikke å “løpe hurtigere enn [vi] har styrke til”? (Mosiah 4:26–27). Hvordan angår budet om å “gi av [våre] midler til de fattige” vår syndsforlatelse?

Mosiah 4:29–30

Vi må passe våre tanker, ord og gjerninger.

  • Noen ganger virker det som om det ville være lettere om Herren ga oss en detaljert liste over enhver mulig synd. I stedet sier han til oss: “[Pass] dere selv … og [hold] fast ved troen på det dere har hørt om vår Herres komme” (Mosiah 4:30). For å hjelpe klassen å drøfte dette prinsippet kan du stille dem spørsmål som disse: Hvordan påvirker våre tanker, ord og gjerninger oss selv og andre? Hva vil det si å “[holde] fast ved troen”? Hvilke råd kan vi dele med hverandre for å hjelpe oss å “passe” oss?

Mosiah 5:1–7

Herrens ånd kan forårsake en stor forandring i vårt hjerte.

  • For å innlede en drøfting om den uforlignelige forandringen som Jesu Kristi evangelium kan skape i vårt liv, kan du be klassemedlemmene gi noen grunner til at det ofte er vanskelig å gjøre varige endringer i livet. Be dem så om å lese Mosiah 5:1–5 og legge merke til den “stor[e] forandring[en]” kong Benjamins folk opplevde. Hvilke sannheter om en forandring i hjertet kan vi lære av deres erfaring? Vurder å be noen klassemedlemmer fortelle hvordan Den hellige ånd har hjulpet dem å forandre sitt hjerte. Dere kan også se en av videoene som er foreslått under “Ytterligere ressurser”.

    Bilde
    Kristus helbreder en syk kvinne

    Frelseren kan forandre vårt hjerte og vårt liv. Healing Hands [Helbredende hender], av Adam Abram

  • Etter å ha drøftet sannhetene i Mosiah 5:1–7 lurer kanskje noen klassemedlemmer på hvorfor deres forandring i hjertet ikke virker like dramatisk eller umiddelbar som den kong Benjamins folk opplevde. Uttalelsen av eldste D. Todd Christofferson under “Ytterligere ressurser” tar opp dette spørsmålet. Hva kan eldste Christofferson lære oss om omvendelse?

Mosiah 5:5–15

Gud oppfordrer meg til å inngå pakter med ham.

  • Mosiah 5:5–15 kan hjelpe klassemedlemmene å forstå hvilke velsignelser de mottar når de inngår og holder pakter med Gud. Du kan gjerne be dem gjennomgå disse versene med dåpspakter og nadverdens ordinans i tankene, og fortelle hva de lærer. (Se også L&p 20:77, 79.)

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Mange klassemedlemmer opplever kanskje, eller har nylig opplevd en personlig kamp eller prøvelse. Fortell dem at i Mosiah 7–10 kommer de til å lese om en gruppe mennesker som lærte å stole på Herren i sine prøvelser.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Videoer på ChurchofJesusChrist.org om en “stor forandring” (Mosiah 5:2).

  • “Daily Bread: Change” [Daglig brød: Forandring]

  • “A Change of Heart” [En forandring i hjertet]

  • “A Mighty Change: Conversion” [En stor forandring: Omvendelse]

Forandring er ofte en prosess.

Eldste D. Todd Christofferson talte om den store forandringen i hjertet som beskrives i Skriftene:

“Dere spør kanskje: Hvorfor skjer ikke denne mektige forandring raskere med meg? Dere skulle huske at de bemerkelsesverdige eksemplene som kong Benjamins folk, Alma og visse andre i Skriftene, er nettopp det – bemerkelsesverdige og ikke typiske. For de fleste av oss kommer forandringen mer gradvis over tid. Å bli født på ny, i motsetning til vår fysiske fødsel, er mer en prosess enn en hendelse. Å ta fatt på denne prosessen er hovedhensikten med jordelivet.

La oss heller ikke prøve å rettferdiggjøre en halvhjertet innsats. La oss ikke være tilfreds med å beholde en viss tilbøyelighet til det onde. La oss verdig ta del i nadverden hver uke og fortsette å la Den hellige ånd luke ut de siste levninger av urenhet i oss. Jeg vitner om at hvis dere fortsetter på veien til åndelig gjenfødelse, vil Jesu Kristi nåde og forsoning utslette deres synder og merket etter disse syndene i dere, fristelsene vil miste sin appell, og gjennom Kristus vil dere bli hellige, slik han og vår Fader er hellige” (“Født på ny”, Ensign eller Liahona, mai 2008, 78).

Vi kan forbedre vår undervisning

Se etter gode eksempler i Skriftene. Når du leser kong Benjamins tale til sitt folk, kan du se etter lærdommer i hans eksempel som kan hjelpe deg å bli en bedre lærer. Hva gjorde for eksempel kong Benjamin for å finne ut om folket forsto det han underviste?

Skriv ut