Kom och följ mig
13–19 april. Mosiah 1–3: ”Uppfylld av kärlek till Gud och alla människor”


”13–19 april. Mosiah 1–3: ’Uppfylld av kärlek till Gud och alla människor’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Mormons bok 2020 (2020)

”13–19 april. Mosiah 1–3”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2020

Bild
Kung Benjamin undervisar sitt folk

Minerva K. Teichert (1888–1976), Kung Benjamins avskedstal, 1935, olja på masonit, 90 x 120 cm. Brigham Young University of Art

13–19 april

Mosiah 1–3

”Uppfylld av kärlek till Gud och alla människor”

Det finns många principer i Mosiah 1–3 ni kan samtala om i klassen. Be om vägledning för att få veta vilka principer som blir mest meningsfulla för dem du undervisar.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

För att ge klassdeltagarna möjlighet att prata om sina personliga eller familjens studier av Mosiah 1–3, ber du dem att berätta för någon annan om en vers som de tycker är inspirerande.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Mosiah 2:1–9

Det krävs förberedelse för att ta emot Guds ord.

  • Ett sätt att inleda ett samtal om att förbereda sig för att ta emot Guds ord kan vara att tala om följderna av att förbereda sig – eller inte förbereda sig – för andra saker. Till exempel kan klassdeltagarna berätta om hur deras förberedelse eller brist på förberedelse påverkade en upplevelse de hade i skolan eller på jobbet eller i någon annan aktivitet. När de har gjort det kan du be hälften av klassen läsa Mosiah 2:1–9 och se vad kung Benjamins folk gjorde för att förbereda sig för att ta emot Guds ord. Den andra hälften kan utforska samma verser och söka efter det som kung Benjamin gjorde som visar hur han kände inför Guds ord och behovet av att berätta om det. Be därefter varje grupp att berätta om sina tankar. Vad kan vi lära oss av de här verserna som kan hjälpa oss att ta emot Guds ord?

Mosiah 2:10–26

När vi tjänar andra tjänar vi också Gud.

  • Kung Benjamin tjänade Gud och dem han mötte på ett exemplariskt sätt. Vad kan dina klassdeltagare lära sig av honom som kan hjälpa dem i deras strävan att tjäna andra? Du kan inleda samtalet med att be klassdeltagarna göra en lista över hinder människor möter när de tjänar andra, som till exempel anledningar till att vi inte tjänar eller till att vårt tjänande inte är till så stor hjälp som det skulle kunna vara. De kan sedan studera Mosiah 2:10–26 och göra en förteckning över sanningar kung Benjamin undervisade om angående att tjäna andra som kan hjälpa dem övervinna hindren de angav. Vad kan enskilda och familjer göra för att fokusera på tjänande i sina dagliga liv? Överväg att återge berättelsen av president Thomas S. Monson i ”Övriga resurser” som ett förslag.

  • En psalm som ”En sorgbetyngd och fattig man” (Psalmer, nr 18) eller en video som ”Den gamle skomakaren” (ChurchofJesusChrist.org) kan förstärka budskapet i Mosiah 2:17: När vi tjänar andra så tjänar vi Gud. Hur kan du använda den här typen av resurser för att förstärka kung Benjamins budskap? Klassdeltagarna kanske kan berätta om upplevelser de haft av att tjäna andra eller av att ta emot någon annans kristuslika tjänande. Under samtalet kan du läsa upp följande citat av president Henry B. Eyring: ”När vi erbjuder oss att hjälpa någon, är det för Frälsaren som om vi sträcker oss ut för att hjälpa honom” (”Detta är den fasta jag vill haLiahona, maj 2015, s. 22). Varför tror ni att vi tjänar Gud när vi tjänar andra människor?

Bild
två kvinnor kramas

När vi tjänar andra hjälper det oss att känna Guds kärlek.

Mosiah 2:38–41

Lycka kommer av att hålla Guds bud.

  • För att hjälpa klassdeltagarna ”betänka deras välsignade och lyckliga tillstånd som håller Guds bud” kan det vara till hjälp att börja med att definiera lycka. Hur skulle klassdeltagarna beskriva glädjen som kommer av lydnad mot Gud? De kan kanske föreställa sig att de har en vän som säger att han eller hon är lycklig utan att hålla buden. Be dem läsa Mosiah 2:38–41 och samtala om hur de kunde hjälpa sin vän förstå skillnaden mellan världslig lycka och evig lycka. Vilka upplevelser eller exempel från andra människors liv kan klassdeltagarna berätta om som exemplifierar evig lycka?

Mosiah 3:1–20

Frälsning kommer endast ”genom Kristi namn, han som är Herren”.

  • Kung Benjamins budskap innefattar mäktiga och beskrivande profetior om Jesu Kristi födelse, verksamhet och försoningsoffer. Du kan be klassdeltagarna berätta om verser i Mosiah 3:1–20 som särskilt gör intryck på dem och hjälper dem förstå Frälsaren och hans mission. Be dem berätta varför de här verserna gör intryck på dem.

  • Inledningen till Mormons bok undervisar om att boken ”redogör för frälsningsplanen”. För att hjälpa klassdeltagarna se hur kung Benjamins predikan hjälper till att uppnå det här syftet med Mormons bok, kan du skriva på tavlan Jesus Kristus gör frälsningen möjlig. Klassdeltagarna kan gå igenom Mosiah 3:1–20, och sedan kan du eller de göra en lista på tavlan över de sanningar de lär sig om frälsningsplanen. Fråga klassdeltagarna vad de lär sig om hur Jesus Kristus gör frälsningsplanen möjlig. Ge sedan klassdeltagarna tid att gå igenom Mosiah 3:18–19 och berätta vad vi måste göra för att bli heliga och få frälsning. Hur kan Jesu Kristi försoning hjälpa oss åstadkomma detta? Be klassdeltagarna berätta om sina känslor inför Frälsarens roll i frälsningsplanen.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Har dina klassdeltagare någonsin haft en upplevelse av att en lärosats som lärts ut i ett tal, en lektion eller ett skriftställe förändrade dem? Berätta att i Mosiah 4–6 får de läsa om den dramatiska inverkan de sanningar kung Benjamin undervisade om hade på hans folk.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Tjäna andra.

President Thomas S. Monson har sagt:

”För några år sedan läste jag en artikel av dr Jack McConnell. Han växte upp bland bergen i sydvästra Virginia i Förenta staterna och var ett av sju barn till en metodistpredikant och en hemmafru. Deras hem var mycket enkelt. Han berättade om sin barndom, om hur de satt kring matbordet där hans far dagligen frågade vart och ett av barnen: ’Hur hjälpte du någon i dag?’ Barnen var fast beslutna att göra en god gärning varje dag så att de kunde berätta för sin far att de hjälpt någon. Dr McConnell kallar denna vana för hans fars viktigaste arv, för den förväntan och de orden inspirerade honom och hans syskon att hjälpa andra under resten av livet. När de växte upp omvandlades deras intresse för tjänande till ett inre begär att hjälpa andra.

”Förutom dr McConnells framstående medicinska karriär … skapade han också en organisation med namnet Medicinska volontärer som ger pensionerad medicinsk personal möjlighet att på frivillig basis arbeta på gratiskliniker där oförsäkrade arbetare kan få behandling. Dr McConnell sa att hans fritid sedan han pensionerade sig har ’gått upp i rök, men att hans 60-timmarsveckor med obetalt arbete ökar hans energinivå och att han känner en tillfredsställelse i livet som inte fanns där tidigare’ [Jack McConnell, ”And What Did You Do for Someone Today?” Newsweek, 18 juni 2001, s. 13] …

Naturligtvis kan vi inte alla vara som dr McConnell och upprätta medicinska kliniker för att hjälpa de fattiga, men andras behov finns överallt omkring oss och vi kan alla göra något för att hjälpa någon. …

Mina bröder och systrar, det finns människor omkring oss som behöver vår uppmärksamhet, vår uppmuntran, vårt stöd, vår tröst och vår vänlighet – de kan vara familjemedlemmar, vänner, bekanta eller främlingar. Vi är Herrens händer här på jorden, med uppdraget att tjäna och lyfta hans barn. Han är beroende av var och en av oss. … Må vi ställa oss själva samma fråga som Dr Jack McConnell och hans syskon fick varje kväll under middagen: ’Hur har jag hjälpt någon i dag?’” (”Hur har jag hjälpt någon i dag?Liahona, nov. 2009, s. 84–87.)

Förbättra vår undervisning

Var ett redskap för Anden. Din funktion som lärare är inte att göra en presentation, utan att hjälpa andra ta emot inflytandet från den Helige Anden – den sanne läraren. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 10.)

Skriv ut