Kom och följ mig
30 mars–12 april. Påsk: ”Han ska uppstå … med läkedom i sina vingar”


”30 mars–12 april. Påsk: ’Han ska uppstå … med läkedom i sina vingar’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Mormons bok 2020 (2020)

”30 mars–12 april. Påsk”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2020

Bild
den uppståndne Kristus med sina apostlar

Kristus och apostlarna, av Del Parson

30 mars–12 april

Påsk

”Han ska uppstå … med läkedom i sina vingar”

Påskdagen är ett utmärkt tillfälle för klassdeltagarna att stärka sina vittnesbörd om Jesus Kristus och hans uppståndelse – och att stärka varandras vittnesbörd. Ha det här i åtanke när du studerar skrifterna under förberedelserna för den här lektionen. Sök andlig vägledning om vad som kan beröra hjärtat hos dina klassdeltagare.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Dina klassdeltagare kan ha haft meningsfulla upplevelser under de senaste två veckorna när de har läst vad Mormons bok lär om uppståndelsen och Jesu Kristi försoning. Ge dem några minuter att hitta ett stycke som gjorde intryck på dem och be dem därefter att berätta vad de funnit.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

2 Nephi 9:7–15; Alma 11:41–45; 40:21–23

Uppståndelsen är den permanenta återföreningen av kropp och ande.

  • Jämförelser kan vara ett effektfullt sätt att undervisa om evangeliets principer. Du kanske kan be klassdeltagarna läsa 2 Nephi 9:7–15 och Alma 11:41–45 och leta efter ord och uttryck i de här verserna som undervisar om uppståndelsen. Vad jämförs döden med? Hur beskrivs uppståndelsen? Varför behöver vi en uppstånden kropp? (Se även L&F 93:33–34.) Klassdeltagarna kan samtala om hur de kan använda de här jämförelserna för att undervisa någon om uppståndelsen. När de delger klassen sina tankar kan du samtala med dem om varför de värderar de här sanningarna om uppståndelsen.

  • Du kan be klassdeltagarna berätta om tillfällen när de kände sig tacksamma för sin kunskap om uppståndelsen. Hur kan denna kunskap påverka våra liv mer regelbundet? Du kan hjälpa dina klassdeltagare besvara den här frågan genom att be dem var och en att söka igenom 2 Nephi 9:7–15; Alma 11:41–45 eller Alma 40: 21–23 och göra en lista på tavlan över sanningarna de hittar om uppståndelsen. Sedan kan du skriva följande två meningar på tavlan och be klassdeltagarna fundera några minuter innan de berättar hur de skulle avsluta dem: Om jag inte visste det här … och Eftersom jag vet det här ….

Bild
Kristus ber i Getsemane trädgård

Getsemane, av Michael T. Malm

Mosiah 3:5–7; 15:5–9; Alma 7:11–13

Jesus Kristus tog på sig våra synder, smärtor och sjukdomar.

  • Att begrunda och samtala om Frälsarens lidande för vår skull kan inbjuda Anden och inspirera till känslor av kärlek för och tacksamhet mot Frälsaren. För att uppmuntra till sådan begrundan och sådana samtal kan du rita en översikt på tavlan som påminner om den som föreslås i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer, och be klassen att färdigställa den med hjälp av Mosiah 3:5–7; 15:5–9 och Alma 7:11–13 samt deras egna upplevelser. Enligt Andens vägledning kan du också be klassdeltagarna delge sina tankar om vad Jesus Kristus har gjort för dem.

  • Andlig musik kan inbjuda Anden och förstärka läran du undervisar om. Klassdeltagarna kan gå igenom Mosiah 3:5–7; 15:5–9 och Alma 7:11–13 och hitta och sjunga psalmer som de tycker passar ihop med budskapen i de här verserna (du kan också be någon komma och sjunga eller spela psalmerna). Registret över skriftställen längst bak i psalmboken kan vara till hjälp, och andra psalmer föreslås i ”Övriga resurser”. Uppmuntra klassdeltagarna att berätta om uttryck i psalmerna och skriftställena som hjälper dem känna en djupare uppskattning för Frälsarens offer.

Enos 1:1–19; Mosiah 5:1–2; 27:8–28:4; Alma 24:7–19

Jesu Kristi försoning renar oss och hjälper oss bli fullkomliggjorda.

  • Ett effektivt sätt att lära sig om Frälsarens makt att förändra våra liv är att studera exempel på hur han förändrade andras liv när de omvände sig och kom till honom. Mormons bok har många sådana exempel. Du kanske kan ge varje klassmedlem i uppgift att läsa om ett av de här exemplen, som exempelvis Enos (se Enos 1:1–19), kung Benjamins folk (se Mosiah 5:1–2), Alma den yngre (se Mosiah 27:8–28:4), eller anti-nephi-lehiterna (se Alma 24:7–19), eller så kan de komma på andra exempel i skrifterna. Några klassdeltagare skulle sedan kunna sammanfatta de upplevelser de har läst om. Dina klassdeltagare skulle kanske tycka om att göra det genom att ge ledtrådar som hjälper de övriga i klassen gissa vem de beskriver. De kan också samtala om frågor som följande: Hur förändrades människorna i de här exemplen? Vad var Frälsarens roll i deras förändring? Några klassdeltagare kanske kan berätta om hur Frälsaren har åstadkommit ”en mäktig förändring … i [deras] hjärtan” (Mosiah 5:2). För att de ska lära sig mer om hur Frälsaren förändrar oss – och varför den förändringen är så viktig – kan du berätta för klassen om den liknelse president Dallin H. Oaks ger oss i ”Övriga resurser”.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

För att inspirera klassdeltagarna att läsa Mosiah 1–3 kan du be dem att tänka på ett tillfälle när de känt en önskan att jubla efter att ha läst eller hört ett evangeliebudskap. Be dem söka efter sanningar som de kan jubla åt när de läser Mosiah 1–3.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Psalmer om Frälsarens försoning.

Videor på Tabernacle Choir at Temple Square som sjunger några av de här psalmerna finns på ChurchofJesusChrist.org.

Liknelse: Vi måste vara mer än rena.

President Dallin H. Oaks berättade en liknelse för att förklara hur Frälsaren förbereder oss för att återvända till Gud:

”Vi har en tendens att tänka på omvändelsens följder som enbart ett renande från synd, men det ger en ofullständig bild. En person som syndar är som ett träd som lätt böjer sig i vinden. En blåsig och regnig dag böjer sig trädet så långt ner mot marken att bladen blir nedsmutsade av jord. Om vi bara koncentrerar oss på att rengöra bladen kan trädets svaghet som får det att böja sig och smutsa ner bladen bli kvar. På liknande sätt kommer en person som bara är ledsen för att han eller hon smutsas ner av synden att synda igen vid nästa storm. Svagheten får trädet att fortsätta böjas tills det har blivit stärkt.

När en person har genomgått den process som resulterar i vad skrifterna kallar ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande, gör Frälsaren mer än att rena honom eller henne från synd. Han ger honom eller henne också ny styrka. Denna styrka är av största betydelse för att vi ska förstå syftet med reningen, vilket är att vi ska kunna återvända till vår himmelske Fader. För att få komma tillbaka till hans närhet måste vi vara mer än rena. Vi måste också förändras från en moraliskt svag person som har syndat till en stark person med den andliga ställning som krävs för att få vistas i Guds närhet” (”Försoningen och tro”, Liahona, apr. 2008, s. 12–13).

Förbättra vår undervisning

Lev så att du är värdig Andens vägledning. När du lever efter evangeliet är du värdig den Helige Andens sällskap. Han är den verklige läraren. När du söker den Helige Andens vägledning ger han dig tankar och intryck angående hur du kan tillgodose dina klassdeltagares behov. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 5.)

Skriv ut