Kom och följ mig
30 mars–12 april. Påsk: ”Han ska uppstå … med läkedom i sina vingar”


”30 mars–12 april. Påsk: ’Han ska uppstå … med läkedom i sina vingar’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”30 mars–12 april. Påsk”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
den uppståndne Kristus med sina apostlar

Kristus och apostlarna, av Del Parson

30 mars–12 april

Påsk

”Han ska uppstå … med läkedom i sina vingar”

Under dagarna före påsksöndagen kan du fokusera dina egna och familjens skriftstudier på Mormons boks kraftfulla vittnesbörd om Jesu Kristi liv, död, uppståndelse, och försonande kraft.

Skriv ner dina intryck

De forntida apostlarna var djärva i sina vittnesbörd om Jesus Kristus och hans uppståndelse. Miljoner människor tror på Jesus Kristus och strävar efter att följa honom på grund av deras ord som upptecknats i Bibeln. Men en del kan undra: om Jesus Kristus är hela världens Frälsare, varför begränsades då hans ögonvittnen till en handfull människor i ett litet område?

Mormons bok står som ett ytterligare, övertygande vittne om att Jesus Kristus är världens Frälsare, ”som uppenbarar sig för alla nationer” (titelbladet till Mormons bok) och erbjuder frälsning till alla som kommer till honom. Dessutom förtydligar detta andra vittne också vad frälsning innebär. Det var därför Nephi, Jakob, Mormon, och alla profeterna arbetade så ”flitigt med att rista in dessa ord på plåtar” – för att förkunna för framtida generationer att de också ”kände till Kristus, och … hoppades på hans härlighet” (Jak. 4:3–4). Den här påsken, begrunda vittnesbörden i Mormons bok om att Kristi försonings kraft är både allomfattande och personlig – den återlöser hela världen och återlöser dig.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

2 Nephi 9:6–15, 22; Alma 11:41–45; 40:21–23; 3 Nephi 26:4–5

Vi kommer att uppstå tack vare Jesu Kristi uppståndelse.

Påsken är av tradition en tid då vi begrundar Jesus Kristi uppståndelse, men vad exakt betyder det att uppstå? Vilka insikter ger Mormons bok om uppståndelse? Kanske kan du som en del av ditt påskfirande göra en lista över sanningar om uppståndelse som du hittar i 2 Nephi 9:6–15, 22; Alma 11:41–45; 40:21–23 och 3 Nephi 26:4–5. Du kan också skriva ner varför du tycker det viktigt att känna till var och en av dessa sanningar.

Du kanske lägger märke till att sanningar om uppståndelsen ofta undervisas i samband med sanningarna om den slutliga domen. Begrunda vad det lär dig om vikten av uppståndelsen i frälsningsplanen.

Se även Luk. 24:36–43; Apg. 24:15; 1 Kor. 15:12–23.

Mosiah 3:7; 15:5–9; Alma 7:11–13

Jesus Kristus tog på sig mina synder, smärtor och skröpligheter.

Bibeln undervisar tydligt om att Jesus Kristus sonade våra synder. Men Mormons bok ökar vår kunskap om Kristi offer och lidande på viktiga sätt. Du kan hitta några av de här lärdomarna i Mosiah 3:7; 15:5–9; Alma 7:11–13. När du har läst de här styckena kanske du kan skriva ner det du upptäcker i en uppställning som följande:

Vad genomled Frälsaren?

Varför led han?

Vad innebär det för mig?

Vad genomled Frälsaren?

Varför led han?

Vad innebär det för mig?

Se även Jes. 53; Hebr. 4:14–16.

Bild
Jesus ber i Getsemane trädgård

Getsemane, av Michael T. Malm

Mosiah 5:1–2; 27:8–28; Alma 15:3–12; 24:7–19

Jesu Kristi försoning renar mig och hjälper mig bli fullkomliggjord.

Det kan sägas att Mormons bok i det stora hela är en redogörelse om ett folk som förändrades tack vare Jesu Kristi försoning. I själva verket begick en del av dem svåra synder och var till och med fiender till Guds folk innan Frälsarens kraft åstadkom en mäktig förändring i dem enligt deras tro på honom. Du kan läsa om några av de här upplevelserna i Mosiah 5:1–2; 27:8–28 och Alma 15:3–12; 24:7–19. Du kanske kommer att tänka på andra exempel du också kan studera. Vad märker ni att alla dessa upplevelser har gemensamt? Vilka skillnader ser ni? Vad kan de här redogörelserna lära dig om hur Frälsarens försoning kan förändra dig?

Se även Alma 5:6–14; 13:11–12; 18; 19:1–16; 22:1–26; 36:16–21; Eth. 12:27; Moro. 10:32–33.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du firar påsk med din familj, leta då efter sätt att tillsammans lära er om Frälsaren och hans försoning samt om uppståndelsen. Här är några förslag.

3 Nephi 1117

En del familjer har märkt att det är särskilt meningsfullt att studera redogörelsen om den uppståndne Frälsarens besök i Amerika under påskhögtiden. Uppmuntra familjemedlemmarna att föreställa sig hur det skulle ha varit att känna på hans sår (se 3 Ne. 11:14–15) eller att vara ett av barnen han välsignade (se 3 Ne. 17:21). Hur får den här redogörelsen er att uppskatta Frälsarens uppståndelse? En målning som skildrar berättelsen har bifogats det här förslaget; andra kan hittas på ChurchofJesusChrist.org. Dina familjemedlemmar kan vilja rita egna bilder av det ni läser om.

Budskap från generalkonferenser

I många delar av världen hålls generalkonferensen i april i år helgen före påsk. Att lyssna på konferensbudskapen kanske kan hjälpa din familj fokusera på Frälsaren i påsk. Du kan till exempel be familjemedlemmarna lyssna efter konferensbudskap som vittnar om Jesus Kristus och hans uppståndelse – särskilt från apostlarna, som är särskilda vittnen om Jesus Kristus. Sedan kan ni gå igenom de här budskapen tillsammans och urskilja lärdomar som stärker era vittnesbörd om Frälsaren.

Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd

Läs med familjen ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd” (Liahona, maj 2017, s. 2; se även ChurchofJesusChrist.org), och inbjud varje familjemedlem att välja ett påskbudskap från de här vittnesbörden att dela med andra. Ni kan till exempel göra affischer att visa på sociala media, på ytterdörren eller i ett fönster.

Videor: Särskilda vittnen om Kristus

ChurchofJesusChrist.org och appen Evangeliebiblioteket har en videoserie som heter Special Witnesses of Christ [Särskilda vittnen om Kristus]. Den innehåller videor på var och en av medlemmarna i första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum som bär sitt vittnesbörd om Jesus Kristus. Din familj kan titta på en eller flera av de här videorna tillsammans och samtala om vad de lär oss om vad Frälsaren har gjort för oss.

Fler förslag på hur man undervisar barn finner du i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Lev efter Jesu Kristi evangelium. Det viktigaste du kan göra som förälder är att leva efter evangeliet av hela ditt hjärta. Det här är det främsta sättet att bli värdig den Helige Andens sällskap. Du måste inte vara fullkomlig, bara flitigt försöka göra ditt bästa och söka förlåtelse genom Frälsarens försoning. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 13–14.)

Bild
Kristus hälsar nephiterna

Illustration av Kristus med nephiterna, av Ben Sowards

Skriv ut