Kom och följ mig
20–26 april. Mosiah 4–6: ”En mäktig förändring”


”20–26 april. Mosiah 4–6: ’En mäktig förändring’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”20–26 april. Mosiah 4–6”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
Kung Benjamin undervisar sitt folk

I er Guds tjänst, av Walter Rane

20–26 april

Mosiah 4–6

”En mäktig förändring”

När du läser och begrundar Mosiah 4–6, var då uppmärksam på den Helige Andens maningar. Vilka goda saker inspireras du att göra? (Se Mosiah 5:2.)

Skriv ner dina intryck

Har du någonsin hört någon tala och känt dig inspirerad att ändra ditt liv? Du kanske bestämde dig för att leva lite annorlunda – eller till och med mycket annorlunda – på grund av det du hörde. Kung Benjamins predikan var en sådan predikan, och de sanningar han lärde hade en sådan inverkan på de människor som hörde dem. Kung Benjamin berättade för folket det en ängel hade lärt honom – underbara välsignelser var möjliga genom ”Kristi försonande blod” (Mosiah 4:2). Hans budskap förändrade hela deras syn på sig själva (se Mosiah 4:2), förändrade deras önskningar (se Mosiah 5:2), och inspirerade dem att sluta förbund med Gud om att de alltid skulle göra hans vilja (se Mosiah 5:5). Det var på det här sättet kung Benjamins ord påverkade hans folk. Hur påverkar de dig?

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Mosiah 4

Genom Jesus Kristus kan jag få och behålla förlåtelse för mina synder.

Det är inte lätt att övervinna den naturliga människan. Det krävs stor ansträngning att bli ”en helig genom Herren Kristi försoning”. (Mosiah 3:19). Ibland, även när du har känt dig förlåten för dina synder, kan du ha svårt att behålla den känslan och hålla dig kvar på rättfärdighetens stig. Kung Benjamin lärde sitt folk hur de kunde både ta emot och behålla sina synders förlåtelse och konsekvent leva som en helig. När du studerar kapitel 4 i Mosiah kan du ställa dig själv följande eller liknande frågor:

Vers 1–12:Vilka välsignelser förde syndernas förlåtelse med sig för kung Benjamins folk? Vad gjorde kung Benjamin för att hjälpa dem behålla sina synders förlåtelse? Vad lärde han om hur man uppnår frälsning? Lägg märke till vad kung Benjamin sa att vi ska ”alltid hålla i minnet” (v. 11). Vad känner du dig inspirerad att göra för att minnas de här sakerna?

Vers 12–16:Vad händer, enligt de här verserna, om vi gör det som beskrivs i vers 11? Har du upplevt de här förändringarna i ditt eget liv? Hur relaterar de här förändringarna till de förändringar som beskrivs i Mosiah 3:19?

Vers 16–30:Hur får vi hjälp att behålla våra synders förlåtelse om vi delar med oss till de fattiga? Hur kan du tillämpa vers 27 på dina ansträngningar att bli kristuslik?

Se även David A. Bednar, ”Att alltid behålla våra synders förlåtelse”, Liahona, maj 2016, s. 59–62; Dale G. Renlund, ”Bevara hjärtats mäktiga förändring”, Liahona, nov. 2009, s. 97–99.

Mosiah 5:1–7

Herrens Ande kan orsaka en mäktig förändring i mitt hjärta.

Det är inte ovanligt att människor säger: ”Jag kan inte förändras. Jag är bara sådan.” Kung Benjamins folks upplevelse visar oss däremot hur Herrens ande verkligen kan förändra våra hjärtan. President Russell M. Nelson lärde: ”Vi kan ändra vårt beteende. Vi kan även ändra själva begäret. … Sann förändring – bestående förändring – kan endast komma genom den helande, renande och möjliggörande kraften i Jesu Kristi försoning. … Jesu Kristi evangelium är ett förvandlingens evangelium” (”Beslut för evigheten”, Liahona, nov. 2013, s. 108).

När du läser om förändringen som kung Benjamins folk upplevde, tänk då på hur den ”mäktiga förändring” som leder till sann omvändelse har skett – eller kan ske – i ditt liv. Har några ”mäktiga” ögonblick lett till din förändring i hjärtat, eller har din omvändelse skett mer gradvis?

Se även Hes. 36:26–27; Alma 5:14; David A. Bednar, ”Omvänd till Herren,” Liahona, nov. 2012, s. 106–109.

Bild
Kristus botar en sjuk kvinna

Frälsaren kan förändra våra hjärtan och våra liv. Helande händer, av Adam Abram

Mosiah 5:5–15

Jag tar på mig Kristi namn när jag ingår förbund.

En av anledningarna till att kung Benjamin ville tala till sitt folk var att ”ge detta folk ett namn”. Några var nephiter och andra var ättlingar till Mulek, men det var inte de här namnen han hade i åtanke. Han uppmanade folket att ta på sig ”Kristi namn” som en del av sitt förbund att lyda Gud (Mosiah 1:11; 5:10). Vad lär du dig av Mosiah 5:7–9 om vad det innebär att ta på sig Jesu Kristi namn?

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ” Källan [till moralisk och andlig kraft] är Gud. Vi har tillgång till den kraften genom våra förbund med honom” (”Kraften i förbund”, Liahona, maj 2009, s. 20). När du läser Mosiah 5:5–15, gör en lista över de välsignelser som kommer in i ditt liv när du håller förbunden du har ingått med Gud. Hur får du hjälp att behålla den ”mäktiga förändring” som skett i dig genom Jesus Kristus och hans försoning när du håller dina förbund?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

Mosiah 4:9–12

Hur kan din familj mer fullständigt ”tro på Gud” (Mosiah 4:9) och ”alltid hålla i minnet Guds storhet”? (Mosiah 4:11.) Familjemedlemmarna kanske kan läsa Mosiah 4:9–12 och urskilja uttryck som hjälper dem att bygga upp sin tro på Gud. Sedan kan de skriva ner de här uttrycken och placera dem här och där i hemmet som påminnelser. Hur hjälper det oss att alltid fröjda oss och ”behålla [våra] synders förlåtelse” när vi kommer ihåg de här sakerna? (Mosiah 4:12.)

Mosiah 4:14–15

Vad lär vi oss om att bråka och gräla av de här verserna?

Mosiah 4:16–26

På vilket sätt är vi alla tiggare? Enligt de här verserna, hur bör vi behandla alla Guds barn? (Mosiah 4:26.) Vem behöver vår hjälp?

Mosiah 4:27

Löper er familj fortare än ni har krafter till? Du kan kanske be familjemedlemmarna att bedöma sina aktiviteter för att förvissa sig om att de är flitiga men också visa.

Mosiah 5:5–15

Vad säger det om vår relation till Kristus att vi tar på oss hans namn? Det kan vara till hjälp att prata om varför människor ibland skriver sina namn på sina tillhörigheter. Hur kan vi visa att vi ”tillhör” Frälsaren?

Fler förslag på hur man undervisar barn finner du i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Skapa en kärleksfull atmosfär. Hur familjens medlemmar behandlar varandra kan på djupet påverka andan i ert hem. Hjälp alla i familjen att göra sin del för att skapa ett respektfullt, kärleksfullt hem så att alla känner trygghet i att dela upplevelser, frågor och vittnesbörd. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 15.)

Bild
Kristus matar fåglar på en innergård

I hans ständiga vård, av Greg K. Olsen

Skriv ut