Kom och följ mig
27 april–3 maj. Mosiah 7–10: ”I Herrens kraft”


”27 april–3 maj. Mosiah 7–10: ’I Herrens kraft’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”27 april–3 maj. Mosiah 7–10”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
Ammon undervisar kung Limhi

Minerva K. Teichert (1888–1976), Ammon inför kung Limhi, 1949–1951, olja på masonit, 90 x 120 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969.

27 april–3 maj

Mosiah 7–10

”I Herrens kraft”

Medan du läser kan Anden uppmärksamma dig på vissa uttryck eller stycken. Skriv ner hur du känner att de här styckena kan tillämpas på dig.

Skriv ner dina intryck

När kung Mosiahs folk åtnjöt ”oavbruten fred” i Zarahemla (Mosiah 7:1), vände sig deras tankar till en annan grupp nephiter, som många år tidigare hade lämnat dem för att bo i Lehi-Nephis land. Generationer hade gått och Mosiahs folk hade inte hört någonting från dem. Så Mosiah bad Ammon leda en sökpatrull för att hitta nephiterna som hade lämnat dem. Sökpatrullen fann att nephiterna, ”till följd av ondska” (Mosiah 7:24) var i träldom under lamaniterna. Men i och med Ammons och hans bröders ankomst fanns det plötsligt hopp om befrielse.

Ibland är vi som de här fångna nephiterna, vi lider på grund av våra synder och undrar hur vi någonsin ska finna frid igen. Ibland är vi som Ammon och känner oss manade att nå ut till andra för att till sist finna att våra ansträngningar har inspirerat dem att ”lyfta upp sina huvuden och fröjda sig, och sätts sin lit till Gud” (se Mosiah 7:19). Oavsett våra omständigheter behöver vi alla omvända oss och ”vända [oss] till Herren med helhjärtat uppsåt” i tro på att han ”ska … befria [oss]” (Mosiah 7:33).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Mosiah 7:14–33

Om jag vänder mig till Herren, litar på honom och tjänar honom, ska han befria mig.

När kung Limhi mötte Ammon, som var nephit från Zarahemla, tändes en gnista av hopp inom honom, och han ville förmedla detta hopp till sitt folk. När du läser Mosiah 7:14–33, lägg då märke till vad Limhi sa till sitt folk för att uppmuntra dem, stärka deras tro och ge dem hopp om att Gud skulle hjälpa dem. Även om du inte är skyldig till samma synder som Limhis folk, hur hjälper hans ord dig att vända dig till Herren? Du kommer till exempel att märka att Limhi påminde sitt folk om tidigare skildringar av Guds befrielse (se v. 18–20). Hur hjälper de här redogörelserna och andra berättelser i skrifterna eller personliga upplevelser dig att lita på Gud?

Mosiah 8:5–12

Vad var de 24 plåtar som Limhis folk hittade?

Medan en liten grupp Limhis av folks förgäves sökte efter Zarahemlas land, fann de 24 guldplåtar med inristningar på ett obekant språk. De här plåtarna, som så småningom översattes av kung Mosiah, berättade om ett folk som kallades jarediterna, och som kom till det utlovade landet från Babels torn och så småningom förgjordes (se Mosiah 28:11–19). Senare gjorde Moroni ett sammandrag av de här plåtarna (se Ether 1:1–2), som blev Ethers bok. Lägg märke till hur den här uppteckningen påverkade Mosiahs folk i Mosiah 28:18.

Mosiah 8:12–19

Herren ger oss profeter, siare och uppenbarare till människornas nytta.

När Limhi hörde Ammons vittnesbörd om att Herren hade upprest en siare ”gladde han sig mycket och gav tack till Gud” (se Mosiah 8:19). Varför tror du att han kände så? Vad lär du dig om siare av Ammons ord i Mosiah 8:13–19? I vår tid ”stöds första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum som profeter, siare och uppenbarare” (Bible Dictionary, ”Seer”). När begrundade du senast välsignelsen av att ha profeter, siare och uppenbarare på jorden? Du kanske kan skriva ner hur profeter, siare och uppenbarare har varit till ”stor nytta” för dig (Mosiah 8:18).

Profeten Joseph Smith är den store siare som står i spetsen för den här tidsutdelningen (se L&F 21:1; 124:125; JS–H 1:62). På vilket sätt exemplifierade han Ammons beskrivning av en siare under sin verksamhet?

Mosiah 9–10

Jag kan möta mina svårigheter ”i Herrens kraft”.

Zeniff erkände att han hade begått misstag. Han var alltför ivrig ibland, och han hade satt sitt folk – förfäder till Limhis folk – i en besvärlig situation genom att göra okloka överenskommelser med kung Laman. Men senare, när han gick i strid med lamaniterna, hjälpte han sitt folk att möta sina utmaningar med tro. När du läser Mosiah 9–10, leta då efter vad Zeniffs folk gjorde för att visa sin tro. Hur stärkte Gud dem? Vad innebär det för dig att gå framåt ”i Herrens kraft” (Mosiah 9:17; 10:10–11)?

Mosiah 10:11–17

Mina val kan påverka flera generationer.

Hur hindrades Lamaniterna av sina förfäders handlingar och inställningar enligt Mosiah 10:11–17 från att se sanningen? Hur påverkade Lamaniternas förfäders val kommande generationer? Tänk på de människor som kan påverkas av din tro och dina val. Vad gör du för att hjälpa dem att mer fullständigt ha tro på Kristus?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

Mosiah 7:19–20

Lägg märke till exemplen som Limhi poängterade för att uppmuntra sitt folk att ha tro. Vilka exempel i skrifterna inspirerar oss att sätta vår ”lit till Gud”? Vad innebär det att sätta vår lit till Gud (se även Mosiah 9:17; 10:19)? Vilka berättelser från våra liv och våra förfäders liv kan vi berätta om för att inspirera större tillit till Gud?

Mosiah 7:26–27

Vad lär vi oss om Frälsaren i de här verserna (se även L&F 130:22)? Varför är vi tacksamma för att vi vet de här sakerna?

Mosiah 8:13–18

För att hjälpa familjemedlemmar förstå vad en siare är, kanske du kan visa dem bilder av verktyg som hjälper oss att se saker som vi annars inte kunde se, till exempel kikare, ett teleskop eller ett mikroskop. Hur är de här verktygen som en siare (se Mose 6:35–36)? Vad kan siare se som vi inte kan se? Vilka bevis har vi för att Joseph Smith var en siare?

Du skulle kunna visa bilder på våra levande profeter, siare och uppenbarare och fråga din familj vad de vet om dem. Hur följer vi dem?

Mosiah 9:14–18; 10:1–10

När lamaniterna anföll var Zeniffs folk fysiskt och andligt redo. Vad kan vi lära oss av Zeniff och hans folk om att förbereda oss för utmaningar?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Sök egna personliga insikter. Det här lektionsförslaget föreslår skriftställen och principer att fokusera på, men låt inte de här förslagen begränsa dina studier. Du kan få intryck av verser eller upptäcka principer som inte nämns här. Låt Anden leda dig.

Bild
Joseph Smith med Moroni

Syn till Joseph Smith, av Clark Kelley Price

Skriv ut