Kom och följ mig
18–24 maj. Mosiah 25–28: ”De kallades Guds folk”


”18–24 maj. Mosiah 25–28: ’De kallades Guds folk’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”18–24 maj. Mosiah 25–28”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
en ängel visar sig för Alma och Mosiahs söner

Alma den yngres omvändelse, av Gary L. Kapp

18–24 maj

Mosiah 25–28

”De kallades Guds folk”

När Herrens röst hade kommit till Alma skrev han ner de ord Herren sa till honom ”för att kunna ha dem” (Mosiah 26:13, 33). Hur tänker du följa Almas exempel?

Skriv ner dina intryck

Efter att ha levt nästan tre generationer i olika länder var nephiterna åter ett enda folk. Limhis folk, Almas folk och Mosiahs folk – till och med Zarahemlas folk, som inte var ättlingar till Nephi – ”räknades … som nephiter” (Mosiah 25:13). Men många av dem ville också bli medlemmar i den kyrka som Alma hade grundat. Så alla som ”ville ta på sig Kristi namn” döptes, ”och de kallades Guds folk” (Mosiah 25:23–24). Efter åratal av konflikter och fångenskap verkade det som att nephiterna äntligen skulle få åtnjuta en tid av fred.

Men inom kort började de som inte trodde förfölja de heliga. Det som gjorde detta särskilt hjärtskärande var det att många av dessa icke troende var de troendes egna barn – det ”uppväxande släktet” (Mosiah 26:1), bland andra Mosiahs söner och en av Almas söner. Sedan skedde ett underverk, och redogörelsen för det underverket har skänkt hopp till ångestfyllda föräldrar i generationer. Men berättelsen om Almas omvändelse är inte bara för föräldrar till upproriska barn. Sann omvändelse är ett underverk som, på ett eller annat sätt, behöver ske var och en av oss.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Mosiah 26:1–6

Jag är ansvarig för min egen tro och mitt eget vittnesbörd.

De som hörde kung Benjamins predikan upplevde en förunderlig omvändelse (se Mosiah 5:1–7), men omvändelse är en personlig upplevelse som inte kan ges vidare som ett arv till en persons barn. Vi måste alla uppleva vår egen omvändelse till Jesu Kristi evangelium. När du läser i Mosiah 26:1–6 om ”det uppväxande släktet”, lägg då märke till konsekvenserna av deras otro. Du kanske också kommer att tänka på människor du önskar att du kunde föra till Kristus. Även om du inte kan ge dem din omvändelse, kan Anden viska om sådant du kan göra för att hjälpa dem att finna tro. När du läser i Mosiah 25–28 om hur Alma och andra medlemmar i kyrkan hjälpte det uppväxande släktet kan ytterligare tankar komma.

Se även LF 68:25–29.

Mosiah 26:6–39

Guds trofasta tjänare söker göra hans vilja.

Ibland kanske vi tror att en ledare i kyrkan som Alma alltid vet vad som är det rätta att göra. I Mosiah 26 läser vi om ett problem i kyrkan som Alma aldrig hade stött på, och ”han fruktade att han skulle handla fel i Guds ögon” (Mosiah 26:13). Vad gjorde Alma i den här situationen (se Mosiah 26:13–14, 33–34, 38–39)? Vad visar Almas upplevelse om hur du kan hantera svåra problem i familjen eller i ditt tjänande i kyrkan?

Det kan också vara intressant att skriva en lista över de sanningar Gud uppenbarade för Alma, som återfinns i Mosiah 26:15–32. Lägg märke till att några av de här sanningarna inte kom som ett direkt svar på Almas fråga. Vad säger det dig om bön och om att ta emot personlig uppenbarelse?

Mosiah 27:8–37

Alla män och kvinnor måste födas på nytt.

Det var uppenbart att Alma den yngre behövde en andlig pånyttfödelse, för han och Mosiahs söner var ”de uslaste bland syndare” och gick omkring ”för att förgöra Guds kyrka” (Mosiah 28:4; 27:10). Men snart efter sin omvändelse vittnade Alma om att omvändelse finns tillgänglig – och är nödvändig – för alla:”Förundras inte”, sa han, ”över att hela människosläktet … måste födas på nytt” (Mosiah 27:25, kursivering tillagd). Det gäller förstås dig också.

När du läser om Almas upplevelse, som återfinns i Mosiah 27:8–37, kan du försöka tänka dig att du är i hans ställe. Du försöker ju inte förgöra kyrkan, men du kan säkert komma på sidor hos dig själv som behöver förändras. Vem stöder dig och ber för dig ”med stor tro”, som Almas far? Vilka upplevelser har hjälpt till att ”övertyga dig om Guds kraft och myndighet” (Mosiah 27:14)? Vad har Herren gjort för ”stora ting” för dig och din familj som du bör komma ihåg (Mosiah 27:16)? Vad lär du dig av Alma den yngres ord och handlingar om vad det innebär att födas på nytt? Frågor som de här kan hjälpa dig utvärdera ditt framåtskridande i processen att födas på nytt.

Se även Mosiah 5:6–9; Alma 36; ”Omvändelse” (Evangelieämnen, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Bild
Alma den yngre blir buren till sin fars hus

Hans far fröjdade sig, av Walter Rane

Mosiah 27:14, 19–24

Gud hör mina böner och besvarar dem enligt sin vilja.

Du kanske känner en förälder som är i samma situation som Alma den äldre, vars son eller dotter gör destruktiva val. Eller så är du själv den föräldern. Vad finner du i Mosiah 27:14, 19–24 som ger dig hopp? Hur kan de här verserna påverka dina böner för andra?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

Mosiah 25:5–11

Hur kände sig Mosiahs folk när han hade läst Zeniff folks och Almas folks uppteckningar för dem? Har er familj fört uppteckningar som ni kan läsa ur? Ni kanske kan göra tillägg till era uppteckningar eller påbörja en egen uppteckning. Vad skulle ni ta med som kan hjälpa er familj (och framtida generationer) att fyllas med ”mycket stor glädje” och få kunskap om ”Guds omedelbara godhet” (Mosiah 25:8, 10)?

Mosiah 25:16

Varför var det viktigt för Limhis folk att minnas att Herren hade befriat dem ur fångenskap? Vad har Herren gjort för oss som vi bör minnas?

Mosiah 26:29–31; 27:35

Vad måste man göra för att få förlåtelse, enligt de här verserna?

Mosiah 27:21–24

När ni läser de här verserna kan ni tänka på någon er familj kan be och fasta för.

Mosiah 27–28

För att hjälpa familjen visualisera redogörelsen i de här kapitlen kan du låta dem rita bilder av personerna i berättelsen och använda bilderna för att återge berättelsen. Eller så kanske de har glädje av att dramatisera berättelsen. Hur kan de visa den förändring som Alma och Mosiahs söner upplevde?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Använd bilder. ”Boken Evangeliebilder och MediabiblioteketChurchofJesusChrist.org innehåller många bilder och videor som kan hjälpa [din familj] att visualisera begrepp och händelser” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 22).

Bild
en ängel visar sig för Alma den yngre

Illustration av när en ängel visar sig för Alma den yngre av Kevin Keele

Skriv ut