Kom och följ mig
18–24 maj. Mosiah 25–28: ”De kallades Guds folk”


”18–24 maj. Mosiah 25–28: ’De kallades Guds folk’”, Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”18–24 maj. Mosiah 25–28”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
en ängel visar sig för Alma och Mosiahs söner

Alma den yngres omvändelse, av Gary L. Kapp

18–24 maj

Mosiah 25–28

”De kallades Guds folk”

Vår himmelske Fader vet vad barnen i din klass behöver lära sig och hur man når dem. Sök hans vägledning när du läser Mosiah 25–28 och går igenom det här lektionsförslaget.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa bilden i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer och be barnen beskriva det som händer i bilden. Om barnen är bekanta med berättelsen om Alma den yngre och Mosiahs söner låter du dem berätta vad de vet.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Yngre barn

Mosiah 26:30–31

Herren vill att jag ska förlåta.

Herren visade Alma att han fritt förlåter dem som omvänder sig. Vi bör följa hans exempel genom att förlåta dem som har försyndat sig mot oss.

Möjliga aktiviteter

  • Läs de här orden ur Mosiah 26:31 för barnen: ”Ni ska även förlåta varandras överträdelser.” Låt barnen öva på att säga ”Jag förlåter dig” några gånger, och ta reda på om de förstår vad det betyder att förlåta någon. Berätta om en upplevelse i ditt liv när du förlät någon eller någon förlät dig.

  • Hjälp barnen rollspela att de förlåter varandra. Be ett barn att låtsas att han eller hon har gjort något som har sårat eller kränkt ett annat barn. Vad kan det andra barnet säga eller göra för att visa förlåtelse?

  • Be barnen rita ett ledset ansikte på ena sidan av ett papper och ett glatt ansikte på den andra. Be dem hålla upp det ledsna ansiktet när de berättar om en upplevelse då ett syskon eller en vän gjorde dem ledsna. Be dem hålla upp det glada ansiktet när de berättar att de har förlåtit eller ska förlåta den personen.

Mosiah 27:8–37

Evangeliet hjälper människor att förändras och bli mer som Jesus.

Alma den yngres och Mosiahs söners omvändelse visar att tack vare Jesus Kristus och hans evangelium kan alla förändras och bli mer som Jesus.

Möjliga aktiviteter

  • Berätta kort om Alma den yngres och Mosiahs söners omvändelse som den beskrivs i Mosiah 27:8–37. För att få hjälp kan du vända dig till ”Kapitel 18: Alma den yngre omvänder sig” (Mormons boks berättelser, s. 49–52 eller motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org). Upprepa sedan berättelsen igen och låt barnen berätta vilka detaljer de minns. Låt dem dramatisera berättelsen, och hjälp dem se skillnad mellan hurdana Alma och Mosiahs söner var innan de omvände sig och hur de var efteråt.

  • Hjälp barnen att använda den här veckans aktivitetssida till att berätta om Alma och Mosiahs söner. Läs Mosiah 27:24 och hjälp barnen förstå att Alma och Mosiahs söner förändrades eftersom de omvände sig från sina synder och tog emot Jesu Kristi evangelium.

    Bild
    Alma den yngre som bärs till sin fars hus

    Hans far fröjdade sig, av Walter Rane

Mosiah 28:1–8

Jag kan dela med mig av evangeliet.

Efter att ha blivit omvända fick Mosiahs söner en stark önskan att dela med sig av evangeliet till alla, till och med till sina fiender lamaniterna.

Möjliga aktiviteter

  • Använd Mosiah 28:1–8 för att berätta för barnen om när Mosiahs söner bestämde sig för att predika evangeliet för lamaniterna. För att få hjälp, se ”Kapitel 19: Mosiahs söner blir missionärer” (Mormons boks berättelser, s. 53, eller motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org). Varför ville de dela med sig av evangeliet? (Se v. 3.)

  • Hjälp vart och ett av barnen tänka på någon som behöver veta mer om evangeliet. Hjälp barnen planera vad de ska säga till människorna de tänkte på.

  • Sjung en sång tillsammans om att dela med sig av evangeliet, förslagsvis ”Jag skulle vilja vara missionär” (Barnens sångbok, s. 90). Påpeka ord i sången som föreslår hur vi kan dela med oss av evangeliet till andra.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Äldre barn

Mosiah 26:22–23, 29–30; 27:8–37

Gud förlåter fritt dem som omvänder sig.

Om någon i din klass undrar om han eller hon verkligen kan bli förlåten kan Guds ord till Alma den äldre och upplevelserna som Alma den yngre hade vara till hjälp.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen låtsas att de talar med någon som inte tror att Gud någonsin kommer att förlåta honom eller henne. Be dem tänka på Guds ord till Alma den äldre i Mosiah 26:22–23, 29–30. Vad hittar de som kan hjälpa den personen?

  • Be före lektionen ett av barnen att läsa om Alma den yngres omvändelse i Mosiah 27:8–37 och komma förberedd att berätta om det för klassen som om han eller hon var Alma den yngre. (Om det behövs föreslår du att han eller hon ber en förälder om hjälp.) När barnet berättar ställer du frågor som: ”Hur kände du det när … ?” eller ”Vad hände sen?”

  • Be barnen göra en lista över ord i Mosiah 27:8–10 som beskriver hurdana Alma och Mosiahs söner var innan de omvände sig. Be dem sedan göra en lista till från Mosiah 27:32–37 som beskriver hurdana de var efteråt. Vad orsakade den här stora förändringen hos Alma enligt vers 24–29?

Mosiah 26:29–31

För att få förlåtelse måste jag själv förlåta.

Hjälp barnen se sambandet mellan förlåtelsen de ger andra och förlåtelsen de hoppas få själva.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa Mosiah 26:29–31 och räkna hur många gånger olika former av ordet ”förlåta” står skrivet. Vad lär de här verserna oss om att förlåta andra? Hur hjälper förlåtelse både den som har gjort något fel och den som förlåter?

  • Be ett barn rita en bro på tavlan och läs upp det här uttalandet som citerats av president Thomas S. Monson: ”Den som inte kan förlåta andra river den bro över vilken han själv måste gå om han någonsin ska nå himlen, ty alla behöver förlåtelse” (George Herbert, citerad i ”Dolda kilar”, Liahona, juli 2002, s. 21). Sudda ut en del av bron och be barnen hjälpa dig att bygga upp den igen, del efter del, medan de berättar om hur de kan förlåta andra. Be dem tänka på någon som de behöver förlåta.

Mosiah 27:8–24

Jag kan be och fasta för att Gud ska välsigna dem jag älskar.

Fundera över hur du kan hjälpa barnen förstå att fasta kan stärka deras tro när de ber för människor de älskar.

Möjliga aktiviteter

  • Läs Mosiah 27:8–24 tillsammans och be barnen se efter vad Alma och hans folk gjorde för att hjälpa Alma den yngre. Berätta om ett tillfälle då du fastade och bad för någon, och uppmuntra barnen att berätta om egna upplevelser.

  • Be barnen tänka på någon de känner som behöver Guds hjälp i sitt liv. Bär ditt vittnesbörd om att barnen kan fasta och be för den här personen med tro på att Gud kan välsigna honom eller henne. Be barnen att be för den person de tänkte på och, om de kan det, att också fasta för honom eller henne.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen välja en sak de lärde sig av Alma den yngres och Mosiahs söners upplevelse som de vill berätta om för sina familjer.

Förbättra vår undervisning

Stöd föräldrarna. ”Föräldrarna är barnens viktigaste evangelielärare. De har både det huvudsakliga ansvaret och den största kraften att påverka sina barn (se 5 Mos. 6:6–7). När du undervisar barn i kyrkan bör du under bön söka efter sätt att stödja deras föräldrar i deras viktiga roll” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25).

Skriv ut