Kom och följ mig
27 april–3 maj. Mosiah 7–10: ”I Herrens kraft”


”27 april–3 maj. Mosiah 7–10: ’I Herrens kraft’”, Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”27 april–3 maj. Mosiah 7–10”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
Ammon undervisar kung Limhi

Minerva K. Teichert (1888-1976), Ammon inför kung Limhi, 1949 och 1951, olja på masonit, c:a 90 x 120 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969.

27 april–3 maj

Mosiah 7–10

”I Herrens kraft”

Läs under bön Mosiah 7–10 och begrunda de intryck du får. Hur kan sanningarna i de här kapitlen möta de behov barnen du undervisar har?

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Uppmuntra barnen att berätta vad de vet om händelserna i de här kapitlen. Du kan få hjälp av ”Kapitel 13: Zeniff” (Mormons boks berättelser, s. 36–37 eller motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org).

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Yngre barn

Mosiah 7:18–20, 33

Gud hjälpte människorna i skrifterna, och han kan hjälpa mig.

Limhis folk som var slavar åt lamaniterna behövde ha tro på att Gud skulle hjälpa dem, så Limhi påminde dem om tillfällen då Gud hade hjälpt sitt folk.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen berätta om ett tillfälle när de behövde hjälp. Förklara att kung Limhis folk hade det svårt, så han berättade något för dem som hjälpte dem ha tro. Läs Mosiah 7:19 för barnen och visa en bild på Israels barn när de går över Röda havet (se Mose delar Röda havet, ChurchofJesusChrist.org). Gå igenom den här berättelsen och berättelsen om mannat, och hjälp barnen dramatisera berättelserna (se kapitel 17 och 18 i Berättelser ur Gamla testamentet, eller motsvarande videor på ChurchofJesusChrist.org). Hur hjälpte Herren folket? Vittna om att Herren också kan hjälpa oss.

  • Läs Mosiah 7:33 för barnen och hjälp dem förstå vad versen lär oss att vi ska göra för att få hjälp från Herren. Hjälp barnen komma på rörelser som representerar de här sakerna och upprepa versen medan de gör rörelserna. Vilka saker behöver vi hjälp med? Hur kan vi visa att vi litar på Herren? Berätta om en upplevelse när du litade på Herren och han hjälpte dig.

  • Välj några verser ur ”Mormons boks berättelser” eller ”Nephis mod” (Barnens sångbok, s. 62–63, 64–65) att sjunga tillsammans med barnen. Hjälp dem förstå hur Herren hjälpte människorna i Mormons bok. Återge andra berättelser ur skrifterna som du känner kan hjälpa barnen lära sig att lita på Herren.

Mosiah 8:16–17

Gud har gett oss profeter, siare och uppenbarare.

Hur kan du använda Mosiah 8:16–17 för att lära barnen om en profets uppgift som siare?

Möjliga aktiviteter

  • Visa barnen hur de kan hålla upp händerna mot ögonen som om de tittade genom glasögon eller en kikare. Läs Mosiah 8:17 och be barnen sätta på sig ”glasögonen” varje gång de hör ordet ”siare”. Förklara att Gud har gett oss profeter, och att en uppgift som en profet har är att vara en ”siare” eftersom han kan ”se” sådant som kommer att ske. Berätta om några exempel på sådant som profeter har sett och uppenbarat för oss (bland annat skrifterna), eller berätta om ett exempel på när en profet fungerade som siare (som i 1 Ne. 11:20–21).

  • Gör fotspår av papper och rita bilder på dem av sådant som profeter har rått oss att göra. Lägg de här fotspåren så att de bildar en stig runt rummet och beskriv bilderna. Låt barnen turas om att agera profet och vägleda de andra barnen i att följa de här fotspåren.

  • Visa bilden i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer och be barnen berätta vad de ser. Förklara att profeten Joseph Smith var en siare. Herren gav honom verktyg som kallas Urim och Tummim och en siarsten att använda för att översätta Mormons bok.

  • Visa ett kort videoklipp av ett färskt konferenstal av kyrkans president (eller visa en bild på honom och läs upp något han har undervisat om). Bär ditt vittnesbörd om att han är en profet, siare och uppenbarare.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Äldre barn

Mosiah 7:18–20, 33; 9:14–19; 10:6–10, 19–21

Gud hjälpte människorna i skrifterna, och han kan hjälpa mig.

Zeniff och hans folk, som hade bosatt sig i lamaniternas land, attackerades av lamaniterna och behövde Guds hjälp. Vad kan barnen lära sig av den här berättelsen om att Gud hjälper sina barn?

Möjliga aktiviteter

  • Dela upp barnen i tre grupper och be varje grupp studera en av följande berättelser ur skrifterna: israeliterna som korsade Röda havet (se 2 Mos. 14:10–14, 21–31), Lehis familj som färdades i vildmarken (se 1 Ne. 16:9–16; 17:1–6) och Zeniffs folk som befriades från lamaniterna (se Mosiah 9:14–19; 10:6–10, 19–21). Hur visade människorna i de här berättelserna att de litade på Gud? Hur hjälpte Gud dem? Hur hjälper han oss när vi litar på honom?

  • Be tre barn skriva en prövning eller utmaning de står inför på tavlan. Be ett barn läsa upp Mosiah 7:33 och uppmuntra de andra barnen att sudda ut en av prövningarna eller utmaningarna varje gång de hör något de kan göra för att få Herrens hjälp. Hur kan tillit till Herren hjälpa oss att övervinna våra utmaningar?

Mosiah 8:12–19

Gud ger oss profeter, siare och uppenbarare till människornas nytta.

Vi stöder första presidentskapet och de tolv apostlarna som profeter, siare och uppenbarare. Hur kan du lära barnen om värdet av profeter?

Möjliga aktiviteter

  • Välj några viktiga ord ur Mosiah 8:12–19 och skriv dem på tavlan. Be ett barn läsa upp de här verserna, och be de andra barnen räcka upp handen när de hör varje ord på tavlan. Stanna upp i läsningen och samtala om varje ord tillsammans med klassen.

  • Be barnen gå igenom Mosiah 8:16–18 för att få veta vad en siare är. Skriv den här meningen på tavlan: En siare är som . Hjälp barnen komma på sätt att fylla i meningen för att förklara varför en siare är en välsignelse för oss – till exempel är en siare som en badvakt, som varnar oss för faror.

  • Välj ett uttryck eller en mening ur Mosiah 8:16–17 och skriv upp den på tavlan, men ersätt varje ord med en påhittad symbol. Ge barnen en lista över symbolerna och de ord de representerar, och låt dem avkoda eller ”översätta” orden som en siare gör. På vilka andra sätt är profeter, siare och uppenbarare ”till stor nytta” för oss (Mosiah 8:18)?

Mosiah 9:14–18; 10:10–11

När jag är svag kan Herren stärka mig.

När barn står inför utmaningar känner de sig ibland svaga och hjälplösa. Använd redogörelsen om Zeniffs folk för att lära barnen att de kan få styrka från Herren.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen berätta om hur de kan bli fysiskt starka. Vad menas med att ha ”mänsklig styrka” (Mosiah 10:11)? Vad innebär det att ha ”Herrens kraft” (Mosiah 9:17–18; se även 10:10)? Hur tar vi emot Herrens kraft?

  • Be barnen rita en bild av någon de känner som de tycker har Herrens kraft och förklara varför de valde just den personen.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen berätta för sin familj om en berättelse ur skrifterna som inspirerar dem att ”[sätta sin] lit till Gud” (Mosiah 7:19).

Förbättra vår undervisning

Ställ inspirerade frågor. Ställ frågor som får barnen att bära sina vittnesbörd om evangeliesanningar. Om ni till exempel pratar om profeter skulle du kunna be barnen berätta hur de blivit välsignade genom profeter.

Skriv ut