Kom och följ mig
20–26 april. Mosiah 4–6: ”En mäktig förändring”


”20–26 april. Mosiah 4–6: ’En mäktig förändring’”, Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”20–26 april. Mosiah 4–6”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
Kung Benjamin undervisar sitt folk

I er Guds tjänst, av Walter Rane

20–26 april

Mosiah 4–6

”En mäktig förändring”

Vilka av kung Benjamins lärdomar i Mosiah 4–6 kan bäst hjälpa barnen du undervisar att uppleva ”en mäktig förändring” (Mosiah 5:2) i sina hjärtan? Skriv ner dina intryck medan du söker vägledning under bön.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Skriv ner namnet på varje barn i din klass på en pappersremsa och lägg remsorna i en behållare. När du drar ett namn från behållaren ber du det barnet berätta något de kommer ihåg från förra veckans lektion eller något de lärde sig ur Mosiah 4–6 hemma under den gångna veckan.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Yngre barn

Mosiah 4:1–3, 10

Omvändelse ger glädje.

Hjälp barnen lära sig om den underbara gåvan omvändelse som är tillgänglig tack vare Jesu Kristi försoning.

Möjliga aktiviteter

  • Använd Mosiah 4:1–3 och 10 för att lära barnen vad det innebär att omvända sig. Hjälp dem till exempel upptäcka att kung Benjamins folk var ledsna över sina synder och bad om förlåtelse (v. 1–2) och att kung Benjamin sa åt dem att överge (eller sluta upp med) sina synder (v. 10). Läs vers 3 för barnen och fråga hur människorna kände sig när de omvände sig.

  • Fråga barnen hur det känns när vi smutsar ner våra kläder. Hur känns det när vi blir rena igen? Förklara att precis som när vi tvättar smutsiga kläder kan vi omvända oss när vi gör ett misstag. Visa en bild på Jesus Kristus och vittna om att han har makten att ta bort våra synder och göra oss rena igen om vi omvänder oss. Sjung andra versen av ”Lär oss, o Fader” (Barnens sångbok, s. 52) tillsammans med barnen. Fråga barnen vad sången lär oss om omvändelse.

Mosiah 4:13–26

Jag bör behandla andra med vänlighet och kärlek.

Hur kan du använda Mosiah 4:13–26 för att lära barnen ”att älska varandra och att tjäna varandra”? (v. 15.)

Möjliga aktiviteter

  • Rita ett litet hjärta på tavlan. Be barnen berätta om hur de kan vara vänliga mot andra. Varje gång de berättar något suddar du ut hjärtat och ritar ett större hjärta. Vittna om att vår kärlek till andra växer när vi är vänliga mot dem. Ge barnen pappershjärtan och be dem rita sådant på hjärtat som visar hur de kan visa kärlek och vara vänliga.

  • Hjälp barnen komma på rörelser de kan göra när de sjunger en sång om att älska andra, till exempel ”Jesus sade: Älska alla” eller ”Älska varandra” (Barnens sångbok, s. 39, 74).

Mosiah 5:5–15

När jag ingår förbund med Gud tar jag på mig Kristi namn.

Fundera på hur du kan hjälpa barnen du undervisar att förbereda sig för att ingå dopförbund med Gud och att ”kallas Kristi barn” (Mosiah 5:7).

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen skapa namnbrickor med namnet ”Jesus Kristus” på och sätta fast dem på sina kläder över hjärtat (se den här veckans aktivitetssida). Förklara att konung Benjamin lärde sitt folk att när vi ingår förbund eller lovar Gud något, är det som att alltid ha Kristi namn ”skrivet i [våra] hjärtan” (Mosiah 5:12). Vad lovar när vi döps och tar del av sakramentet? (Se Mosiah 5:8; L&F 20:37, 77, 79.)

  • Fråga barnen vad de kan göra för att bli vän med någon (till exempel prata med dem, göra saker tillsammans med dem, och vara med dem). Läs Mosiah 5:13 för barnen. Vad kan vi göra för att lära känna Jesus Kristus bättre så att han inte är en ”främling” för oss?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Äldre barn

Mosiah 4:1–11

Jag kan omvända mig.

Hur kan du hjälpa barnen förstå vad det innebär att omvända sig? Vilka verser i Mosiah 4:1–11 känner du kan hjälpa dem?

Möjliga aktiviteter

  • Skriv ordet förlåtelse på tavlan. Läs tillsammans Mosiah 4:1–3 och be barnen leta efter ord i vers 3 som beskriver de välsignelser vi får när vi omvänder oss och får förlåtelse.

  • Be barnen nämna saker vi måste göra för att omvända oss helt och uppriktigt. Hjälp dem hitta några av de här sakerna i Mosiah 4:10 och samtala om vad ord och uttryck i den här versen betyder. Berätta en historia som illustrerar omvändelse, kanske från ditt eget liv eller från ett tämligen nytt nummer av kyrkans tidskrifter.

  • Hjälp barnen hitta ord i Mosiah 4:6, 9, och 11 som beskriver vår himmelske Fader. Varför är det viktigt att förstå hurdan vår himmelske Fader är när vi behöver omvända oss? Bär vittnesbörd om hur du har känt Guds kärlek när du har omvänt dig.

Mosiah 4:12–26

Evangeliet inspirerar mig att behandla andra med kärlek och vänlighet.

Kung Benjamin lärde att när vi kommer till Kristus och får förlåtelse för våra synder blir vi ”fyllda av Guds kärlek” (Mosiah 4:12), och det gör att vi är kärleksfulla och vänliga mot andra.

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen utforska Mosiah 4:13–16, 26 och lägga märke till uttryck som beskriver hur vi kan tjäna andra. Be barnen dramatisera de här sakerna eller rita bilder av dem, och låt de andra barnen gissa vilket uttryck det handlar om. Hur kan vi visa vänlighet hemma, i skolan eller i kyrkan?

  • Be barnen berätta om en upplevelse då de älskade eller tjänade någon och hur det kändes. Vilka anledningar finns det till att människor kanske inte vill tjäna andra? Fråga barnen vad de skulle säga till någon för att övertyga dem att hjälpa människor i nöd. De kan hitta förslag i Mosiah 4:16–26.

Bild
ung flicka som leker med en baby

Jesus Kristus lärde oss att vara vänliga mot andra.

Mosiah 5:5–15

När jag döps och när jag tar sakramentet tar jag på mig Kristi namn.

Många av barnen du undervisar har troligen blivit döpta och förnyar sina dopförbund genom sakramentet. Påminn dem om att en viktig del av deras dopförbund är att ta på sig Jesu Kristi namn.

Möjliga aktiviteter

  • Rita en cirkel på tavlan och sätt upp en bild av Jesus Kristus mitt i cirkeln. Be barnen rita bilder av sig själva medan ni läser Mosiah 5:8 tillsammans. Vad säger den här versen att vi bör ta på oss? Vad har vi ”ingått”? Be barnen skriva Kristi namn på bilderna av sig själva och sätta bilderna i mitten av cirkeln tillsammans med Frälsaren. Vilka förbund ingår vi när vi döps och tar sakramentet? (Se Mosiah 18:8–9; L&F 20:77, 79.)

  • Tala med barnen om varför folk sätter sina namn på saker, som skoluppgifter, sporttröjor och så vidare (se Mosiah 5:14–15). Hur kan vi visa att vi alltid har Kristi namn ”skrivet i [våra] hjärtan”? (Mosiah 5:12.)

  • Be en ung man eller ung kvinna i församlingen att besöka er klass och förklara förbunden vi förnyar när vi tar del av sakramentet. Läs sakramentsbönerna i Läran och förbunden 20:77 och 79 tillsammans med barnen och be dem leta efter uttryck som beskriver vad vi lovar att göra och vad Gud lovar oss i gengäld.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen rita något de lärde sig i dag och använda bilden för att undervisa sina familjer.

Förbättra vår undervisning

Lär barnen att skriva ner andliga intryck. Barn kan också utveckla vanan att skriva ner andliga intryck – till exempel genom att markera i skrifterna, rita bilder eller skriva enkla dagboksanteckningar.

Skriv ut