Kom och följ mig
13–19 april. Mosiah 1–3: ”Uppfylld av kärlek till Gud och alla människor”


”13–19 april. Mosiah 1–3: ’Fylld av kärlek till Gud och alla människor’”, Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”13–19 april. Mosiah 1–3”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
Kung Benjamin undervisar sitt folk

Minerva K. Teichert (1888 – 1976), Kung Benjamins avskedstal, 1935, olja på masonit, c:a 90 x 120 cm. Brigham Young University of Art

13–19 april

Mosiah 1–3

”Fylld av kärlek till Gud och alla människor”

När du läser Mosiah 1–3, be då om att få veta hur du kan hjälpa barnen du undervisar förstå de viktiga sanningar kung Benjamin undervisade om. Skriv ner de insikter som kommer till dig från den Helige Anden.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa bilden av kung Benjamin som undervisar, som finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer. Be barnen berätta vad de vet om den här bilden.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Yngre barn

Mosiah 2–3

När jag tjänar andra, tjänar jag också Gud.

Vad ska du göra för att hjälpa barnen förstå att när vi tjänar andra, tjänar vi också Gud?

Möjliga aktiviteter

  • Låt barnen turas om att ha på sig en krona (ett exempel finns på den här veckans aktivitetssida) och stå på en stol eller pall och låtsas vara kung Benjamin. De kan göra det medan du berättar om några av de saker kung Benjamin lärde sitt folk i Mosiah 2–3. Se även ”Kapitel 12: Kung Benjamin”, (Mormons boks berättelser, s. 32–35 eller motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org.)

  • Be barnen upprepa följande mening några ord i taget samtidigt som de klappar händerna för varje stavelse tillsammans med dig: ”När ni är i era medmänniskors tjänst, är ni endast i er Guds tjänst” (Mosiah 2:17). Upprepa det här tills barnen har lärt sig några eller alla orden. Vittna om att när vi hjälper andra, hjälper vi också vår himmelske Fader och Jesus Kristus och gör dem glada. Be barnen berätta om hur de kan hjälpa andra.

  • Låt barnen rita av sina händer på ett pappersark och rita något de kan göra för att tjäna sina familjer. Sjung en sång om tjänande tillsammans, till exempel ”Det är roligt att hjälpa” (Barnens sångbok, s. 108).

Bild
barn som viker ihop ett tygstycke

Kung Benjamin lärde att vi kan tjäna Gud genom att tjäna andra.

Mosiah 2:19–25

Alla mina välsignelser kommer från min himmelske Fader.

Allteftersom barnen förstår att Gud är källan till alla deras välsignelser blir de ödmjuka och tacksamma.

Möjliga aktiviteter

  • Förklara att kung Benjamin lärde att alla våra välsignelser kommer från vår himmelske Fader. Be barnen lyssna efter en välsignelse vår himmelske Fader har gett oss när du läser Mosiah 2:21. Vilka andra välsignelser har vår himmelske Fader gett oss? Hur kan vi visa att vi är tacksamma för de här sakerna? (Se Mosiah 2:22.)

  • Lek en lek där barnen skickar runt en sak medan de sjunger en sång om tacksamhet eller lyssnar på en sådan sång (se ”Tacksamhet” i ämnesregistret i Barnens sångbok). Sluta sjunga eller avbryt musiken då och då och be den som håller i saken att berätta om en välsignelse han eller hon är tacksam för.

Mosiah 3:1–20

Jag tror på Jesus Kristus.

En ängel berättade viktiga sanningar om Jesu Kristi liv och verksamhet för kung Benjamin. Leta i de här verserna efter sanningar om Jesus som du känner är viktiga för barnen att lära sig.

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilder på några av de händelser som nämns i Mosiah 3:5–10 (se till exempel Evangeliebilder, nr 30, 41, 42, 5759). Fråga barnen vad som händer på bilderna, och hjälp dem om det behövs. Läs sakta Mosiah 3:5–10 och be barnen räcka upp handen när du läser om något i en av bilderna. Be barnen berätta om andra saker de vet att Jesus gjorde när han var på jorden.

  • Rita en sol överst på tavlan som ska representera himlen. Rita flera stigar som leder till olika platser på tavlan, men bara en stig som leder till himlen. Be barnen hitta den stigen och sätta upp en bild på Jesus på den. Läs Mosiah 3:17 och vittna om att Jesus Kristus är den enda vägen tillbaka till vår himmelske Fader.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Äldre barn

Mosiah 2:11–18

När jag tjänar andra, tjänar jag också Gud.

Hur kan du hjälpa barnen lära sig av kung Benjamins exempel på tjänande?

Möjliga aktiviteter

  • Visa barnen en bild av kung Benjamin som undervisar sitt folk (se den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer eller Evangeliebilder, nr 74). Hjälp barnen att leta i Mosiah 2:11–18 för att få veta vad kung Benjamin gjorde för att tjäna. Varför tjänade han sitt folk? Varför bör vi tjäna varandra?

  • Skriv uttryck eller meningar från Mosiah 2:16–17 på tavlan, men utelämna några av orden. Be barnen leta i skrifterna efter orden som saknas. Be dem förklara vad de här verserna betyder för dem. Be dem berätta om upplevelser då andra har tjänat dem eller de har tjänat andra. Hur fick de här upplevelserna dem att känna sig?

  • Ge barnen pappersremsor där de kan skriva sådant de kan göra för att tjäna sina familjemedlemmar, och ge varje barn en påse att lägga papperen i. Uppmuntra barnen att plocka upp en pappersremsa ur påsen varje dag och utföra den tjänandehandlingen för någon.

Mosiah 2:15–25

Jag bör inte skryta över mitt tjänande och mina goda gärningar.

Tänk på hur du kan hjälpa barnen du undervisar förstå att vårt tjänande bör vara inspirerat av vår kärlek till andra och till Gud.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen berätta hur de skulle definiera ordet skryta, eller hjälp dem slå upp ordet i en ordbok. Hjälp dem utforska Mosiah 2:15–24 och leta efter anledningar till att kung Benjamin inte skröt om sitt tjänande för andra. Varför bör vi tjäna andra? När barnen har berättat om sina tankar, hjälp dem förstå att vi bör söka tjäna andra eftersom vi älskar dem och Gud, inte så att vi ska se bra ut inför andra.

  • Be barnen berätta om situationer då någon kanske skryter om något. Varför är det fel att skryta i de här situationerna? Be dem använda råd från kung Benjamins tal i Mosiah 2:15–24 för att få hjälp med sina svar.

Mosiah 3:19

Jesus Kristus renar mig från synd och hjälper mig bli en helig.

För att vi ska kunna bli som vår himmelske Fader behöver vi mer än att renas från våra synder – våra hjärtan måste förändras. Som kung Benjamin lärde behöver vi övervinna våra syndiga önskningar och bli heliga genom Frälsarens försoning.

Möjliga aktiviteter

  • Rita två människor på tavlan – en som representerar den ”naturliga människan” och en som representerar en ”helig”. (Du kan behöva definiera de här termerna.) Läs Mosiah 3:19 tillsammans och be barnen hitta förändringar som den naturliga människan måste göra för att bli en helig. Vilka andra ord och uttryck kan barnen behöva hjälp med att förstå?

  • Har barnen du undervisar någonsin hjälpt sina föräldrar laga mat efter ett recept? Om de har det kan du be dem använda Mosiah 3:19 för att hitta på ett ”recept” på hur vi kan bli som Jesus Kristus. Varför är Jesu Kristi försoning den viktigaste ”ingrediensen”?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att använda veckans aktivitetssida för att berätta för sin familj hur de ska följa kung Benjamins exempel och tjäna andra.

Förbättra vår undervisning

Upprepningar är bra för barn. Var inte rädd att upprepa aktiviteter många gånger, speciellt inte med små barn. Upprepning hjälper barnen att komma ihåg det de lär sig.

Skriv ut