Kom och följ mig
30 mars–12 april. Påsk: ”Han ska uppstå … med läkedom i sina vingar”


”30 mars–12 april. Påsk: ’Han ska uppstå … med läkedom i sina vingar’”, Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”30 mars–12 april. Påsk”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
den uppståndne Kristus med sina apostlar

Kristus och apostlarna, av Del Parson

30 mars–12 april

Påsk

”Han ska uppstå … med läkedom i sina vingar”

När du läser de skriftställen som föreslås här och i Kom och följ mig – för enskilda och familjer hjälper Anden dig veta vad du ska fokusera på för att hjälpa barnen känna Frälsarens kärlek på påsksöndagen.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Prata med barnen om saker du gör för att minnas Frälsaren på påsken. Be dem berätta vad de gör.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Yngre barn

1 Nephi 11:27; Mosiah 3:5; 15:7; Helaman 14:16–17

Profeterna i Mormons bok visste att Jesus Kristus skulle komma.

Barnens tro på Jesus Kristus kan stärkas av att de får lära sig vad profeterna i Mormons bok lärde om hans mission och jordiska verksamhet.

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilder av Frälsaren när han döptes, botade andra, korsfästes, och som en uppstånden varelse (se den här veckans aktivitetssida eller Evangeliebilder, nr 35, 41, 5759). Be barnen berätta vad som händer på varje bild. Förklara att många år innan Jesus kom till jorden uppenbarade Gud för profeter i Mormons bok att han skulle göra de här sakerna. Läs 1 Nephi 11:27; Mosiah 3:5; 15:7 och Helaman 14:16–17 och hjälp barnen para ihop skriftställena med motsvarande bild.

  • Tala om profeterna på bilderna och berätta vad de lärde om Jesus Kristus medan barnen arbetar på den här veckans aktivitetssida. Berätta för barnen om några av de underbara saker Jesus har gjort för oss.

3 Nephi 11:1–17

Jesus Kristus uppstod.

Lär barnen att förutom människorna som såg den uppståndne Frälsaren i Jerusalem såg också tusentals människor honom när han visade sig i Amerika.

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilder på Frälsarens död och uppståndelse. Fråga barnen vad de vet om de här händelserna. Om det behövs kan du använda ”Kapitel 53: Jesus blir korsfäst” och ”Kapitel 54: Jesus har uppstått” (Berättelser ur Nya testamentet, s. 136–138, 139–144, eller motsvarande videor på ChurchofJesusChrist.org) för att berätta om det här för barnen.

  • Berätta med hjälp av bilder från Evangeliebilder eller Kom och följ mig – för enskilda och familjer om den uppståndne Frälsarens besök i Amerika som det beskrivs i 3 Nephi 11:1–17. Upprepa berättelsen flera gånger och be barnen hjälpa dig. Betona detaljer du tror kan vara meningsfulla för barnen. Betona särskilt att även om Jesus dog på korset kunde människorna nu se att han hade uppstått. Låt barnen turas om att berätta med egna ord.

  • Sjung tillsammans sista versen i ”Mormons boks berättelser” (Barnens sångbok, s. 62–63). Be barnen rita teckningar av något som beskrivs i sången. Be sedan barnen visa sina teckningar och berätta hur de trodde det skulle ha känts att vara där när Jesus besökte nephiterna.

Mosiah 3:7; Alma 7:11–12

Jesus Kristus vet hur han ska trösta mig.

Eftersom Jesus Kristus led ”sitt folks smärta och sjukdomar” (Alma 7:11) vet han vad vi känner även om ingen annan gör det.

Möjliga aktiviteter

  • Läs de första raderna i Mosiah 3:7 för barnen och be dem låtsas att de känner ”smärta, hunger, törst och utmattning [trötthet]”. Be dem berätta om tillfällen när de har känt de här sakerna. Berätta sedan för barnen att den här versen beskriver några saker som Jesus Kristus kände när han led i Getsemane trädgård. Tack vare det vet han hur han ska hjälpa oss när vi känner de här sakerna.

  • Läs upp Alma 7:11 och fråga barnen om de känner någon som är sjuk eller har ont. Vittna om att Jesus Kristus kände allas ”smärta och sjukdomar” så att han kunde förstå hur han ska trösta oss (Alma 7:11).

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Äldre barn

2 Nephi 9:10–15; Alma 11:41–45; 40:21–23

Tack vare att Jesus Kristus uppstod kommer jag också att uppstå.

Mormons bok beskriver tydligt vad uppståndelse betyder och vilka som kommer att uppstå. Hur kan du hjälpa barnen upptäcka de här sanningarna?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen berätta för dig vad de vet om hur Jesus Kristus dog och uppstod. Skriv frågor som Vad innebär det att uppstå? och Vilka kommer att uppstå? på tavlan. Hjälp barnen hitta svar i 2 Nephi 9:10–15; Alma 11:41–45 och Alma 40:21–23 och berätta för klassen vad de hittar.

  • Berätta för barnen om någon du känner som har dött. Be dem låtsas att du inte känner till uppståndelsen. Hur skulle de hjälpa dig förstå vad den är? Uppmuntra dem att använda 2 Nephi 9:10–15; Alma 11:41–45 eller 40:21–23 för att undervisa dig om uppståndelsen. Be dem också bära vittnesbörd om Frälsarens uppståndelse som en del av sina svar.

Bild
Kristus ber i Getsemane trädgård

Getsemane, av Michael T. Malm

Enos 1:2–8; Mosiah 27:8–24; Alma 13:11–12; 24:7–19

Jesu Kristi försoning renar mig och förändrar mig.

Mormons bok ger oss många exempel på människor som förändrades tack vare Frälsarens försoning. Fundera över hur de här upplevelserna kan inspirera barnen att omvända sig och vända sig till Frälsaren.

Möjliga aktiviteter

  • Visa barnen en ren vit skjorta och en smutsig vit skjorta. Läs Alma 13:11–12 tillsammans. Hur renades människorna från sina synder? Hur fick det dem att känna för synd? Prata om hur du känner dig när du omvänder dig och får förlåtelse, och bär ditt vittnesbörd om Frälsarens makt att rena oss från synd.

  • Be barnen välja en av följande personer att lära sig om: Enos (se Enos 1:2–8), Alma den yngre (se Mosiah 27:8–24) eller anti-nephi-lehiterna (se Alma 24:7–19). Be barnen lägga märke till hur den här personen eller gruppen förändrades tack vare Jesu Kristi försoning. Hur kan vi följa de här människornas exempel?

Mosiah 3:7; 15:5; Alma 7:11

Jesus Kristus tog på sig mina synder, smärtor och sjukdomar.

Förutom våra synder led Frälsaren också för våra smärtor, sjukdomar och svagheter så att han skulle veta hur han kan trösta oss.

Möjliga aktiviteter

  • Ge varje barn i uppgift att utforska en av följande verser för att hitta vad Jesus Kristus genomled: Mosiah 3:7; Mosiah 15:5 eller Alma 7:11. Be dem göra en lista på tavlan över vad de hittade och tänka på tillfällen när de har känt några av de här sakerna. Varför genomled Jesus allt det här, enligt Alma 7:12? Varför är det viktigt att veta att han genomled de här sakerna för oss?

  • Sjung en psalm om Frälsaren tillsammans, som ”Han lever, min Förlossare” (Psalmer, nr 83). Be barnen leta i psalmen efter ord som beskriver hur Frälsaren tröstar oss, och samtala om varför de här orden känns meningsfulla för dem. Berätta om dina känslor för Jesus Kristus och be barnen berätta om sina.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmana barnen att leta efter någon som behöver tröst den här veckan. Uppmuntra dem att berätta för den här personen vad de lärde sig om att Frälsaren tog på sig vår smärta så att han ska kunna trösta oss.

Förbättra vår undervisning

Uppmuntra till delaktighet. Fråga efter barnens tankar, känslor och upplevelser. Du kommer att upptäcka att de ofta har enkla men ändå djupa insikter.

Skriv ut