Kom och följ mig
13–19 april. Mosiah 1–3: ”Uppfylld av kärlek till Gud och alla människor”


”13–19 april. Mosiah 1–3: ’Uppfylld av kärlek till Gud och alla människor’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”13–19 april. Mosiah 1–3”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
Kung Benjamin undervisar sitt folk

Minerva K. Teichert (1888–1976), Kung Benjamins avskedstal, 1935, olja på masonit, 90 x 120 cm. Brigham Young University of Art

13–19 april

Mosiah 1–3

”Uppfylld av kärlek till Gud och alla människor”

Kung Benjamin nämnde en anledning till att skriva ner våra andliga intryck: ”Det skulle inte ha varit möjligt för vår far Lehi att komma ihåg allt detta och att undervisa sina barn därom om han inte hade haft hjälp av dessa plåtar” (Mosiah 1:4).

Skriv ner dina intryck

När du hör ordet kung kanske du tänker kronor, slott, tjänare, och troner. I Mosiah 1–3 får du läsa om en annan sorts kung. I stället för att leva på folkets arbete, arbetade kung Benjamin ”med [sina] egna händer” (Mosiah 2:14). I stället för att låta andra tjäna honom, tjänade han sitt folk ”med all kraft, sinne och styrka som Herren [hade] förunnat [honom]” (Mosiah 2:11). Den här kungen ville inte att hans folk skulle dyrka honom. I stället lärde han dem att tillbe en kung större än han själv, för han förstod att det är ”Herren den Allsmäktige som regerar” (Mosiah 3:5). Liksom alla stora ledare i Guds rike visar kung Benjamins ord och exempel på den himmelske kungen som är världens Frälsare, Jesus Kristus. Kung Benjamin vittnade om att Jesus skulle komma ”ner från himlen” och gå ”ut bland människorna och utföra mäktiga underverk. … Och se, han kommer till sina egna, för att frälsning ska kunna komma till människobarnen genom tro på hans namn” (Mosiah 3:5, 9).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Mosiah 2:1–9

Det krävs förberedelse för att ta emot Guds ord.

När kung Benjamin skickade bud om han ville tala till sitt folk, kom så många ”att man inte räknade dem” (Mosiah 2:2). De kom delvis på grund av sin tacksamhet och kärlek till sin ledare. Men vad som var ännu viktigare var att de kom för att undervisas om Guds ord.

När du läser Mosiah 2:1–9, leta då efter vad folket gjorde för att visa att de värdesatte Guds ord. Vad bad kung Benjamin dem att göra för att förbereda sig för att höra Guds ord (se v. 9)? Hur kan du bättre förbereda dig för att ta emot Guds ord i dina enskilda studier, i dina familjestudier och på möten i kyrkan?

Se även Matt. 13:18–23; Alma 16:16–17.

Mosiah 2:10–26

När jag tjänar andra, tjänar jag också Gud.

Har du svårt att hitta tid att tjäna eller önskar du att ditt tjänande gav dig större glädje? Vad tror du kung Benjamin skulle säga om du frågade honom varför han tjänade av ”all kraft, sinne och styrka” (Mosiah 2:11)? När du läser Mosiah 2:10–26, urskilj då de sanningar som kung Benjamin undervisade om angående tjänande och fundera på hur de kan användas i ditt liv. Vad betyder det till exempel för dig att veta att när du tjänar andra människor, tjänar du också Gud (se Mosiah 2:17)? Tänk ut ett sätt att tjäna någon den här veckan!

Se även Matt. 25:40.

Bild
två kvinnor kramas

När jag tjänar andra, tjänar jag också Gud.

Mosiah 3:1–20

Jag kan övervinna den naturliga människan och blir en helig genom Jesu Kristi försoning.

Kung Benjamin, liksom alla profeter, vittnade om Jesus Kristus så att hans folk skulle ”kunna få förlåtelse för sina synder och fröjda sig med mycket stor glädje” (Mosiah 3:13). Han undervisade också om att Frälsaren genom sin försoning inte bara gör oss rena utan också ger oss makt att lägga av den ”naturliga människan” och bli ”en helig” (Mosiah 3:19; se även HFS, ”Naturliga människan, den”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Äldste David A. Bednar lärde: ”Det är Frälsarens försoning som ger oss den både renande och återlösande kraft som hjälper oss att övervinna synd och den helgande och stärkande kraft som hjälper oss att bli bättre än vi någonsin skulle kunna bli genom att enbart förlita oss på vår egen kraft. Den oändliga försoningen är till för både syndaren och den heliga i oss alla” (”Oskyldiga händer och rent hjärta”, Liahona, nov. 2007, s. 82).

Här är några frågor att begrunda när du läser kung Benjamins vittnesbörd om Frälsaren i Mosiah 3:1–20:

  • Vad lär jag mig i de här verserna om Frälsaren och hans mission?

  • Hur har Jesus Kristus hjälpt mig övervinna synd? Hur har han hjälpt mig förändra min natur och bli mer som en helig?

  • Vad lär jag mig om att bli en helig i Mosiah 3:19?

Mosiah 3:8

Varför kallade kung Benjamin Jesus för ”himlens och jordens Fader”?

President Joseph F. Smith förklarade: ”Jesus Kristus, som vi också kallar Jehova, var sin fader Elohims verkställare av skapelsen. … Jesus Kristus, som skapare, kallas genomgående för Fader till himmel och jord … och eftersom hans skapelser har ett bestående värde kallas han rättmätigt för himmelens och jordens evige Fader” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph F Smith [1999], s. 359–360).

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

Mosiah 1:1–7

Hur välsignade mässingsplåtarna och Nephis plåtar kung Benjamins folk? Hur välsignar skrifterna vår familj?

Mosiah 2–3

Det kan vara roligt för familjen att återskapa miljön för kung Benjamins tal. Ni kan göra ett litet torn och låta familjemedlemmarna turas om att läsa kung Benjamins ord när de står på det. Resten av familjen kan lyssna inifrån ett provisoriskt tält.

Mosiah 2:9–19

Vad kan vi lära oss om tjänande av kung Benjamins lärdomar och föredöme? Vad känner vi oss inspirerade att göra?

Mosiah 2:15–25

Skulle er familj ha glädje av ett samtal om ödmjukhet? Varför skröt inte kung Benjamin om allt han hade gjort? Vad kan vi lära oss av hans lärdomar om vår relation till Gud?

Mosiah 2:36–41

Vad lärde kung Benjamin om konsekvenserna av att känna till sanningen men inte leva efter den? Vad lärde han om hur man uppnår sann lycka?

Mosiah 3:19

Vad måste vi göra för att bli heliga? Vilken egenskap i den här versen kan vi fokusera på att utveckla som familj?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Sätt upp realistiska mål. Att studera skrifterna bara några minuter om dagen kan välsigna ditt liv. Bestäm dig för att studera varje dag och kom på ett sätt att påminna dig själv om ditt beslut.

Bild
Kung Benjamin predikar för sitt folk

Kung Benjamins tal, av Jeremy Winborg

Skriv ut