Kom och följ mig
4–10 maj. Mosiah 11–17: ”Ett ljus … som aldrig kan förmörkas”


”4–10 maj. Mosiah 11–17: ’Ett ljus … som aldrig kan förmörkas’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”4–10 maj. Mosiah 11–17”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
Abinadi vittnar för kung Noa

Abinadi inför kung Noa, av Andrew Bosley

4–10 maj

Mosiah 11–17

”Ett ljus … som aldrig kan förmörkas”

Abinadis ord orsakade en mäktig förändring i åtminstone en medlem i kung Noas hov (se Mosiah 17:2–4). Läs Mosiah 11–17 med en bön i hjärtat om att du ska få inspiration om hur du kan förändras.

Skriv ner dina intryck

Stora bränder kan börja med en enda gnista. Abinadi var bara en man som vittnade mot en mäktig kung och hans hov. På det stora hela taget förkastades hans ord, och han dömdes till döden. Men hans vittnesbörd om Jesus Kristus, som är det ”ljus … som aldrig kan förmörkas” (Mosiah 16:9), tände något inom den unge prästen Alma. Den här omvändelsens gnista växte sakta när Alma ledde många andra till omvändelse och tro på Jesus Kristus. Lågorna som dödade Abinadi dog så småningom ut, men den brinnande tro som hans ord skapade skulle få en varaktig inverkan på nephiterna, och på dem som läser hans ord i dag. De flesta av oss kommer aldrig att ställas inför riktigt samma sak som Abinadi på grund av våra vittnesbörd, men vi har alla stunder när det är ett mått på vår tro och vårt mod att följa Jesus Kristus. Vittnesbördets och modets flammor i ditt hjärta kanske flammar upp av att du studerar Abinadis vittnesbörd.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Mosiah 11–1317

Jag kan stå för sanningen, även när jag står ensam.

Föreställ dig hur nedslående det måste ha varit för Abinadi att ropa omvändelse till ett folk som inte alls verkade intresserat av att förändra sina ogudaktiga vägar. Han budskap avvisades om och om igen. Men Abinadi gav aldrig upp.

När har du känt att du stod ensam till sanningens försvar? Vad lär du dig när du läser Mosiah 11–13 och 17 som kan hjälpa dig stå redo när Herren har behov av att du står upp för hans evangelium? Vilka ytterligare principer lär du dig av Abinadis exempel?

Mosiah 12:19–30

Jag behöver anstränga mig av hjärtat för att förstå Guds ord.

Kung Noas präster var väl bekanta med Guds ord – de kunde citera skriftställen och gjorde anspråk på att undervisa om buden. Men dessa bud var inte ”skrivna i [deras] hjärtan”, och de hade inte ”av hjärtat ansträngt [sig] att förstå” dem (Mosiah 13:11; 12:27). Som en följd av det förblev deras liv oförändrade.

När du läser Mosiah 12:19–30, fundera då över vad det innebär att använda hjärtat till att förstå Guds ord. Inspirerar det dig att göra några förändringar i ditt sätt att lära dig evangeliet?

Mosiah 13:1–9

Herren upprätthåller sina tjänare i sitt verk.

Å ena sidan ger Abinadis upplevelse flera exempel på hur Herren stöder sina tjänare – du kan hitta flera sådana exempel i Mosiah 13:1–9. Å andra sidan tillät Herren även att Abinadi blev förföljd, hamnade i fängelse och led martyrdöden för sitt vittnesbörd. Vad hittar du i de här verserna som visar att Abinadi litade på Herren? Hur påverkar Abinadis föredöme ditt sätt att se på dina ämbeten och ansvarsområden?

Mosiah 14–15

Jesus Kristus led för mig.

Kung Noa och hans präster trodde att frälsning kom genom Moses lag. Abinadi ville att de skulle veta att frälsning kommer genom Messias, Jesus Kristus. Lägg märke till ord och uttryck i Mosiah 14–15 som beskriver Frälsaren och det han genomled för dig. Vilka verser fördjupar din kärlek och tacksamhet till honom?

Mosiah 15:1–12

Hur är Jesus Kristus både Fadern och Sonen?

De här verserna är ibland förvirrande eftersom det kan verka som att Abinadi lär att vår himmelske Fader och Jesus Kristus är samma väsen, men vi vet att de är åtskilda personer. Vad menade Abinadi? Han lärde att Guds Son – Jehova – skulle bli Återlösaren (se Mosiah 15:1), skulle bo i köttet, och vara dels människa, dels Gud (v. 2–3). Han underkastade sig fullständigt Faderns vilja (v. 5–9). Därför är Jesus Kristus både Guds Son och den fullkomlige jordiske representationen av Gud Fadern (se Joh. 14:6–10).

Abinadi fortsatte genom att förklara att Jesus Kristus också är Fadern i den bemärkelsen att när vi tar emot hans återlösning, blir vi ”hans avkomlingar” (Mosiah 15:11–12). Med andra ord blir vi andligen pånyttfödda genom honom (se Mosiah 5:7).

Se även Joh. 5:25–27; 8:28–29; 17:20–23.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

Mosiah 11–1317

Abinadi och Alma är inspirerande exempel på att vara lojal mot sanningen, även när det är impopulärt. Dina familjemedlemmar står kanske inför sociala påtryckningar att kompromissa med sina normer. Vad kan de lära sig av Abinadi och Alma om att stå för sanningen? Bilderna i det här lektionsförslaget kan hjälpa din familj att se berättelsen framför sig. Efter att ha studerat dessa kapitel kanske ni kan rollspela situationer ur verkliga livet så att familjemedlemmarna kan öva på att svara på trycket att kompromissa med sina normer. Eller så kan ni berätta för varandra om upplevelser ni har haft av att stå upp för sanningen.

Mosiah 12:33–37; 13:11–24

Vad tror ni det innebär att buden står ”skrivna i [våra] hjärtan”? (Se Mosiah 13:11.) Ni kanske kan skriva ner några idéer (eller rita bilder av dem) på ett stort hjärtformat papper. Varför är buden värdefulla för oss? Hur kan vi skriva dem i våra hjärtan?

Bild
far och son läser skrifterna

Skriftstudier kan hjälpa oss skriva buden i våra hjärtan.

Mosiah 14

I det här kapitlet hittar du flera ord och uttryck som beskriver Jesus Kristus. Din familj kanske kan skriva upp dem på en lista när ni hittar dem. Hur känner familjemedlemmarna för Frälsaren när de studerar de här orden och uttrycken?

Mosiah 15:26–27; 16:1–13

De här verserna beskriver vad som skulle hända med Guds barn om Jesus ”inte hade kommit till världen” (Mosiah 16:6) eller om de inte följde honom. Vad är det goda som hänt tack vare att han kom och sonade för oss? Se även videon ”Varför vi behöver en Frälsare” (ChurchofJesusChrist.org).

Fler förslag på hur man undervisar barn finner du i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Använd berättelser och exempel för att undervisa om evangelieprinciper. Frälsaren undervisade ofta om evangelieprinciper med användning av berättelser och liknelser. Tänk på exempel och händelser i ditt eget liv som kan göra en evangelieprincip levande för din familj (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 22).

Bild
Abinadi vittnar för kung Noa

Hans ansikte lyste med utomordentlig lyster,av Jeremy Winborg

Skriv ut