Kom, følg med meg
18.–24. mai. Mosiah 25–28: “De ble kalt Guds folk”


“18.–24. mai. Mosiah 25–28: ‘De ble kalt Guds folk’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“18.–24. mai. Mosiah 25–28”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
en engel viser seg for Alma og Mosiahs sønner

Conversion of Alma the Younger [Alma den yngres omvendelse], av Gary L. Kapp

18.–24. mai

Mosiah 25–28

“De ble kalt Guds folk”

Den beste måten å forberede seg til å undervise om Mosiah 25–28 er å lese disse kapitlene og etterleve prinsippene de underviser. Når du gjør det, kan Ånden inspirere deg til å undervise i det som vil være viktigst for klassemedlemmene dine.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Noen av klassemedlemmene strever kanskje med å ha regelmessig personlig og familiens skriftstudium. Kan andre klassemedlemmers erfaringer hjelpe? Du kan gjerne innlede leksjonen med å be noen i klassen fortelle om noe de har gjort i sitt personlige studium eller familiens studium som fungerte bra.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Mosiah 26:15–31; 27:23–37

Gud tilgir villig dem som omvender seg.

  • Omvendelse og tilgivelse er gjennomgangstemaer i disse kapitlene. Du kan utforske disse temaene ved å skrive Omvendelse og Tilgivelse på tavlen og be klassemedlemmene skrive under disse overskriftene det som faller dem inn når de tenker på disse ordene. Deretter kan de granske Mosiah 26:22–24, 29–31 og 27:23–37 for å finne ord og uttrykk som underviser dem om omvendelse og tilgivelse. Klassemedlemmene kan legge disse ordene og uttrykkene til listen på tavlen. Hva føler Gud for dem som omvender seg og ber om tilgivelse?

  • Noen lurer kanskje på om deres omvendelse er tilstrekkelig til at Gud vil tilgi dem. For å hjelpe noen i klassen som kan føle det slik, kan du be klassen forestille seg at de er Alma den eldre, og at et medlem av Kirken i Zarahemla har spurt dem hvordan de kan få tilgivelse for sine synder (kanskje dere kan rollespille denne situasjonen). Hva lærte Alma av Herren i Mosiah 26:15–31 som kan hjelpe dette medlemmet av Kirken? (se også Moroni 6:8; L&p 58:42–43). Denne uttalelsen av president Henry B. Eyring kan også være til hjelp: “Hvis dere har følt Den hellige ånds innflytelse, kan dere se på det som et tegn på at forsoningen er i virksomhet i deres liv” (“Gifts of the Spirit for Hard Times”, Ensign, juni 2007, 23).

Mosiah 27:8–24

Gud hører våre bønner og vil besvare dem ifølge sin vilje.

  • Mange av oss kan forstå Alma den eldres følelser, som hadde en sønn som “gjorde opprør mot Gud” (Mosiah 27:11). Klassemedlemmene kan gjerne snakke om hvordan de kan bruke beretningen i Mosiah 27:8–24 til å gi håp til noen som har et villfarent familiemedlem. Når vi forstår at vi ikke kan forlange et mirakel eller overstyre andres handlefrihet, hva kan være passende å be om når en av våre nærmeste kommer på avveier? (se også Alma 6:6).

Mosiah 27:8–28:4

Alle menn og kvinner må bli født på ny.

  • Her er noen spørsmål som kan hjelpe klassemedlemmene å lære om det å bli født på ny: Hva vil det si å bli åndelig født på ny? (se Veiledning til Skriftene, “Omvende, omvendelse”). Hvordan prøver vi å oppføre oss mot andre når vi er åndelig født på ny? For å hjelpe klassemedlemmene å besvare disse spørsmålene kan du be dem granske Mosiah 27:22–28:4 for å finne tegn på at Alma og Mosiahs sønner hadde blitt åndelig født på ny.

  • Alle har en omvendelseshistorie, for som Alma sa: “Hele menneskeheten … må bli født på ny” (Mosiah 27:25; uthevelse tilføyd). Kanskje noen av klassemedlemmene kan fortelle hvordan de ble omvendt til Jesu Kristi evangelium – enten det var ved sterke åndelige begivenheter i deres liv eller ved en gradvis, noen ganger umerkelig prosess som de først ble klar over i ettertid. Du kan også gi klassen tid i klasseperioden til å skrive ned sine erfaringer. (Hvis det ikke er tid til å gjøre dette i klassen, kan du foreslå at de gjør det hjemme.) For å understreke at vår omvendelse skulle være kontinuerlig, kan du gjerne foreslå at klassemedlemmene fra tid til annen går gjennom det de har skrevet, og legger til nye erfaringer.

  • Alma og andre i Skriftene har brukt metaforen om å bli født på ny til å beskrive forandringen som Jesu Kristi evangelium skaper i vårt liv. Eldste David A. Bednar sammenlignet denne forandringen med en sylteagurk (se “Ytterligere ressurser”). For å hjelpe klassemedlemmene å tenke over hva disse sammenligningene lærer oss om omvendelse, kan du ta med deg en agurk og en sylteagurk til klassen. Alternativt kan du be noen ta med seg et spedbarn og snakke om hvorfor fødsel er en god analogi på det som skjedde med Alma og Mosiahs sønner. (Se Mosiah 27:23–28:7.)

Bilde
Alma den yngre blir båret til sin fars hus

His Father Rejoiced [Hans far frydet seg], av Walter Rane

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

For å inspirere klassemedlemmene til å lese Mosiah 29–Alma 4 neste uke kan du nevne for dem at i disse kapitlene ble Nephis folk gitt en stemme i sin regjering. Hva kan vi lære av deres erfaringer når vi prøver å påvirke våre lokalsamfunn til det bedre?

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

En livslang prosess.

Eldste D. Todd Christofferson har sagt: “Å bli født på ny, i motsetning til vår fysiske fødsel, er mer en prosess enn en hendelse. Å ta fatt på denne prosessen er hovedhensikten med jordelivet” (“Født på ny”, Ensign eller Liahona, mai 2008, 78).

Omvendelse og sylteagurk.

Eldste David A. Bednar delte følgende analogi, som sammenligner åndelig gjenfødelse med sylting av agurker:

“En sylteagurk er en agurk som har blitt forvandlet etter en bestemt oppskrift og en rekke trinn. De første trinnene i prosessen med å forvandle en agurk til sylteagurk er forberedelse og rengjøring …

De neste trinnene i denne forvandlingsprosessen er å nedsenke og trekke agurkene i saltlake en viss tid … Agurker kan bare bli sylteagurker hvis de får ligge fullstendig under lake i den foreskrevne tiden. Konserveringsprosessen forvandler gradvis agurkens beskaffenhet og gir den det gjennomskinnelige utseendet og den distinkte smaken som sylteagurker har. En tilfeldig overøsing eller dypping i laken kan ikke frembringe den nødvendige forvandlingen. Det kreves derfor en jevn, vedvarende og fullstendig neddykking for at den ønskede forvandling skal skje.

Det siste trinnet i prosessen krever forsegling av ferdige sylteagurker i glass som har blitt sterilisert og renset. Sylteagurkene legges på glass, dekkes med kokende lake og blir deretter hermetisert i vannbad. Alle urenheter må fjernes fra både sylteagurker og glass for at det ferdige produktet skal være beskyttet og bli bevart …

Akkurat som agurker må forberedes og rengjøres før de kan forvandles til sylteagurker, må du og jeg forberedes med ‘troens og den gode læres ord’ (1 Timoteus 4:6) og først renses ved de ordinanser og pakter som forrettes i kraft av Det aronske prestedømmes myndighet …

På samme måte som agurker forvandles til sylteagurker når de legges ned i og får trekke i saltlake, blir dere og jeg født på ny når vi blir oppslukt av og i Jesu Kristi evangelium … Denne fasen i forvandlingsprosessen krever tid, utholdenhet og tålmodighet …

 Vannbadprosessen innebærer at sylteagurkene både blir beskyttet og bevart i lang tid. På lignende måte blir vi gradvis renset og helliggjort ved at dere og jeg blir tvettet i Lammets blod, blir født på ny og mottar ordinansene og hedrer paktene som forrettes ved Det melkisedekske prestedømmes myndighet” (“Dere må bli født på ny”, Ensign eller Liahona, mai 2007, 19–21).

Vi kan forbedre vår undervisning

Ha mennesket i fokus når du forbereder deg. “Når du forbereder deg, må du la din forståelse av dem du underviser, veilede dine planer … Kristus-lignende lærere henger seg ikke opp i en bestemt stil eller metode. De er opptatt av å hjelpe elevene å utvikle tro på Jesus Kristus og bli mer lik ham” (Undervisning på Frelserens måte, 7).

Skriv ut