Lære og Pagter 2021
4.-10. januar. Joseph Smith – Historie 1:1-26 »Jeg [så] en lyssøjle«


»4.-10. januar. Joseph Smith – Historie 1:1-26: ›Jeg [så] en lyssøjle‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»4.-10. januar. Joseph Smith – Historie 1:1-26«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
den hellige lund

Den hellige lund, af Greg K. Olsen

4.-10. januar

Joseph Smith – Historie 1:1-26

»Jeg [så] en lyssøjle«

Husk, at din vigtigste forberedelse vil være at studere skrifterne og efterleve det, du lærer. Ånden kan hjælpe dig til at vide, hvad du skal fokusere på i klassen.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Hvilke indblik fik klassens medlemmer, da de studerede Joseph Smith – Historie 1:1-26 denne uge? Du kan vise et billede af Joseph Smith eller det første syn og bede klassen om på tavlen at skrive nogle indblik fra deres studie samt de vers, hvor de har fundet dem. De kan også fortælle, hvordan deres vidnesbyrd om Joseph Smith og hans mission voksede, da de lærte om ham denne uge.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Joseph Smith – Historie 1:5-18

Hvis vi beder i tro, vil Gud svare os.

  • Medlemmer af din klasse er måske i stand til at relatere til Josephs ønske om at søge sandhed i en verden, hvor der undervises i mange modstridende ting. Hvordan er forvirringen i dag lig det, han oplevede? For at hjælpe klassemedlemmerne til at se, hvordan de kan finde svar på deres spørgsmål, kan du bede dem om på tavlen at skrive forskellige måder, hvorpå folk søger efter sandhed. De kan derefter gennemgå Joseph Smith – Historie 1:5-18 og tilføje det, Joseph Smith gjorde for at finde svar på sine spørgsmål, til listen.

  • Klassens medlemmer kan fortælle, hvordan de har fulgt Joseph Smiths eksempel i deres søgen efter sandhed, og hvordan Gud har svaret dem. Præsident Russell M. Nelsons udtalelse i »Yderligere ressourcer« nævner forslag til, hvordan vi kan søge sandhed fra Gud.

    Billede
    en ung pige beder

    Bøn giver os mulighed for at kommunikere med Gud.

Joseph Smith – Historie 1:15-20

Joseph Smith så Gud Faderen og hans Søn, Jesus Kristus.

  • Det første syn åbenbarede flere sandheder om Gud, der var i modstrid med det, mange på Josephs tid troede. Klassemedlemmerne kan læse Joseph Smith – Historie 1:15-20 og finde noget, de lærer om Gud. Hvorfor er det vigtigt at vide disse ting om Gud?

  • Hvis Joseph Smith kom og besøgte vores klasse, hvad ville vi så spørge ham om angående hans syn? De kan tænke over, hvordan de ville færdiggøre en sætning som denne: »På grund af det første syn, ved jeg, at …« Hvilke velsignelser har vi fået på grund af det første syn?

  • Som bidrag til jeres drøftelse kan klassen læse eller synge »Joseph Smiths første bøn« (Salmer og sange, nr. 18). Hvad hjælper denne salme os til at forstå og føle omkring det første syn? Nogle af klassemedlemmerne kan fortælle, hvordan de selv er kommet til erkendelse af, at Joseph Smith virkelig så Gud Faderen og Jesus Kristus i den hellige lund. Eller du kan bede fuldtidsmissionærerne (eller en nyligt hjemvendt missionær) om at komme til klassen og tale om, hvordan det første syn har påvirket dem, de underviser.

Joseph Smith – Historie 1:21-26

Vi kan forblive tro mod det, vi ved, selv hvis andre afviser os.

  • Klassens medlemmer kan muligvis identificere sig med nogle af de ting, Joseph Smith oplevede, da han begyndte at fortælle andre om sit syn (se JS-H 1:21-26). De kan måske dele et skriftsted, der har inspireret dem, når andre udfordrer deres tro.

  • Hvis du kender til medlemmer i menigheden, der har oplevet modgang, fordi de er medlemmer af Kirken, kan du overveje at bede dem om at komme til klassen forberedt på at fortælle, hvordan de holder deres tro stærk. Hvad lærer vi af Joseph Smiths eksempel i Joseph Smith – Historie 1:21-26?

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Følg Josephs eksempel.

Præsident Russell M. Nelson har sagt:

»Profeten Joseph Smith satte en ramme for os, som vi kan følge for at få svar på vores spørgsmål. Udløst af løftet i Jakob om, at hvis vi står tilbage i visdom, skal vi spørge Gud (se Jak 1:5), tog drengen Joseph sit spørgsmål direkte til vor himmelske Fader. Han søgte personlig åbenbaring, og hans søgen indledte denne sidste uddeling.

På samme vis, hvad vil jeres søgen åbne for jer? Hvilken visdom mangler I? Hvad føler I et presserende behov for at vide eller forstå? Følg profeten Josephs eksempel. Find et roligt sted, hvor I regelmæssigt kan gå hen. Ydmyg jer for Gud. Udøs jeres hjerte for vor himmelske Fader. Vend jer til ham for svar og trøst« (»Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv«, Liahona, maj 2018, s. 95).

Joseph Smiths første syn

En beskrivelse af det første syn, der trækker på flere af Joseph Smiths beretninger, kan læses i De hellige, Liahona, mar. 2018, s. 35-36.

Gør undervisningen bedre

Søg din egen inspiration. Se ikke disse oplæg som instruktioner, du skal følge, når du underviser. Brug dem snarere til at få ideer og inspiration, når du overvejer læren i skrifterne og behovet hos dem, du underviser.

Udskriv