Lære og Pagter 2021
1.-7. marts. Lære og Pagter 20-22: »Kristi kirkes tilblivelse«


»1.-7. marts. Lære og Pagter 20-22: ›Kristi kirkes tilblivelse‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»1.-7. marts. Lære og Pagter 20-22«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
Peter Whitmers hjem

Peter Whitmers hjem, af Al Rounds

1.-7. marts

Lære og Pagter 20-22

»Kristi Kirkes tilblivelse«

Nedskriv dine åndelige indtryk, når du studerer Lære og Pagter 20-22. Nogle af disse indtryk kan føre til ideer, der vil hjælpe dig, når du underviser.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Klassemedlemmerne kan i deres studie have fået indsigt om velsignelserne ved at have den sande kirke på jorden. Bed dem om dele et skriftsted fra disse afsnit, der illustrerer, hvorfor de er taknemmelige for, at Kirken blev genoprettet.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 20-21

Jesu Kristi Kirke er blevet genoprettet.

  • Klassens medlemmer kan få gavn af at studere ligheder mellem Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige og den kirke, Kristus oprettede i fordums tid. Du kan lave et skema på tavlen med fire kolonner, kaldet Lære, Ordinancer, Præstedømmemyndighed og Profeter. Du kan give følgende skriftstedshenvisninger om Kristi kirke på fordums tid: Matthæus 16:15-19; Johannes 7:16-17; Efeserne 2:19-22; 3 Nefi 11:23-26; Moroni 4-5. Klassen kan finde frem til, hvad hver henvisning lærer os om Kristi kirke og skrive den i den passende kolonne på tavlen. (Nogle henvisninger kan gælde i mere end en kolonne). De kan gøre det samme med følgende henvisninger om Kristi genoprettede kirke: Lære og Pagter 20:17-25, 60, 72-79; 21:1-2. Hvad lærer I om genoprettelsen af Kristi kirke af denne sammenligning?

Lære og Pagter 20:37, 75-79; 22

Hellige ordinancer hjælper os til at blive som Frelseren.

  • Giv klassen tid til at studere kvalifikationerne til dåb, der er beskrevet i Lære og Pagter 20:37, og bed dem om at tænke over spørgsmål som disse: Hvordan hjælper disse kvalifikationer os til at forberede os til dåb i Herrens kirke? Hvad betyder det at påtage sig Kristi navn? (Se Mosi 5:5-12). Hvad hjælper jer til at være »fast besluttede på at tjene [Jesus Kristus] til enden«?

  • Hvad forklarer afsnit 22 om dåb? Bed klassens medlemmer om at forestille sig, at de har en ven, der er blevet døbt i en anden kirke. De kan læse dette afsnit for at finde råd til at hjælpe deres ven til at forstå, hvorfor dåb i Frelserens genoprettede kirke er nødvendig. De kan lave et rollespil over dette scenarie som klasse eller i par.

  • Læs Lære og Pagter 20:75-79 sammen, og bed klassens medlemmer om at overveje, hvad disse vers siger om Frelseren og hans kraft i vores liv. Hvilke ord eller vendinger skiller sig ud, når vi læser nadverbønnerne på denne måde? Hvorfor er det vigtigt at nyde nadveren hver uge?

    Billede
    en diakon omdeler nadveren

    Nadveren er en hellig ordinance.

Lære og Pagter 20:38-60

Præstedømmetjeneste velsigner Kirkens medlemmer og deres familie.

  • Beskrivelsen af præstedømmepligter i Lære og Pagter 20:38-60 kan hjælpe medlemmer af din klasse til at udvide deres forståelse af præstedømmetjeneste. Du kan bede dem om at forestille sig, at en ven eller et familiemedlem, der for nyligt er blevet døbt, snart skal ordineres til et præstedømmeembede. Hvordan ville de bruge disse vers til at hjælpe ham til at forstå sine pligter? Hvilke eksempler ville de dele for at hjælpe ham til at forstå, hvordan det kan hjælpe ham til at blive mere som Jesus Kristus at opfylde de pligter? De kan måske lave et rollespil om denne samtale.

    Hvordan kan de også bruge disse vers til at hjælpe en nyligt døbt søster til at se, hvordan hun kan deltage i det arbejde, der er beskrevet her? (Udtalelsen i »Yderligere ressourcer« kan også hjælpe).

Lære og Pagter 21:4-7

Vi er velsignet, når vi modtager Herrens ord gennem hans profet.

  • Lære og Pagter 21 indeholder kraftfulde udtalelser om at følge Herrens profet. Bed klassemedlemmerne om at se i vers 4-7 efter en vending, de gerne vil forstå bedre, og skrive udtrykket på tavlen for at hjælpe dem til at tænke over og tale om disse udtalelser. Vælg nogle få vendinger, og tal som klasse om, hvad de kan betyde. Hvad lærer disse vendinger os om at følge Herrens profet?

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Vi bruger alle præstedømmets kraft.

»Mænd [bliver] ordineret til embeder i præstedømmet, mens både kvinder og mænd har mulighed for at opleve præstedømmets kraft og velsignelser i deres liv …

[Kvinder] forkynder og beder i menigheder, udfylder og tjener i adskillige lederpositioner, deltager i præstedømmeråd på lokale og overordnede niveauer og tjener formelt på forkyndende missioner over hele verden. På disse og andre måder udøver kvinder præstedømmets myndighed, selvom de ikke er ordineret til præstedømmeembeder …

I kirkekaldelser, tempelordinancer, familieforhold og stille personlig tjeneste går sidste dages hellige kvinder og mænd fremad med præstedømmets kraft og myndighed. Denne indbyrdes afhængighed mellem mænd og kvinder med at udføre Guds værk gennem hans magt er central for Jesu Kristi evangelium« (Gospel Topics, »Joseph Smith’s Teachings about Priesthood, Temple, Women«, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Gør undervisningen bedre

Vi lærer sammen. Som underviser lærer du sammen med resten af din klasse. Vis din villighed til at lære af dem ved at lytte til deres indsigt.

Udskriv