Lære og Pagter 2021
22.-28. marts. Lære og Pagter 29: »Jesus Kristus vil samle sit folk«


»22.-28. marts. Lære og Pagter 29: ›Jesus Kristus vil samle sit folk‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»22.-28. marts. Lære og Pagter 29«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
Jesus står foran folk, der knæler

Hvert knæ skal bøje sig, af J. Kirk Richards

22.-28. marts

Lære og Pagter 29

Jesus Kristus vil samle sit folk

Den vigtigste måde at forberede sig på at undervise om Lære og Pagter 29 er at studere det bønsomt og søge Åndens vejledning. Overvej andre måder, hvorpå du kan indbyde Ånden i dit liv, såsom at faste, tage i templet eller tjene andre.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

I Lære og Pagter 29:5 sagde Herren til de hellige: »Opløft jeres hjerte og vær glade.« Du kan bede klassens medlemmer om at fortælle noget, de lærte i deres personlige studium eller familiestudium, der får dem til at »opløft[e deres] hjerte og vær[e] glade«.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 29

Vor himmelske Fader forberedte en plan for vores ophøjelse.

  • En måde at tilskynde til at lære derhjemme er at tage udgangspunkt i aktiviteter, der findes i den aktuelle uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier. Du kan for eksempel lave en liste over dele af frelsesplanen på tavlen, såsom den førjordiske tilværelse, skabelsen, Jesu Kristi forsoning osv. Klassemedlemmerne kan fortælle, hvad de lærer af Lære og Pagter 29 om disse dele af planen. Du kan eventuelt få dem til at fortælle, hvad de ud fra dette afsnit ville lære en person, der ikke kender til Guds plan.

Lære og Pagter 29:1-8, 14-21

Jesus Kristus vil samle sit folk inden sit andet komme.

  • Du kan hjælpe klassen til at forstå, hvorfor Jesus Kristus samler sit folk, ved at bede dem om at læse vers 1-8 og tale om spørgsmål angående indsamlingen, som for eksempel: Hvordan har vi oplevet Jesus Kristus samle og beskytte os, som en høne samler og beskytter sine kyllinger? Hvordan bliver vi indsamlet af Frelseren? (Se f.eks. v. 2). Klassens medlemmer kan fortælle, hvordan de er blevet velsignet ved at samles og tilbede sammen med andre medlemmer af Kirken.

    Billede
    en høne og kyllinger

    Hvor mange gange, af Liz Lemon Swindle

  • For at hjælpe klassen til at tænke over deres ansvar for at hjælpe vor himmelske Fader med at indsamle sine børn kan du dele præsident Russell M. Nelsons ord i »Yderligere ressourcer«. Hvad lærer vi om indsamling af dette budskab? Hvordan underbygger budskabet det, Herren siger i Lære og Pagter 29:1-8?

  • Nogle af de begivenheder i de sidste dage, der er beskrevet i Lære og Pagter 29:14-21, kan være foruroligende for klassens medlemmer. Lad dem fortælle, hvad de føler. Hvorfor advarer Herren os om disse begivenheder? Hvilke beroligende sandheder lærer vi om Frelseren og indsamlingen af vers 1-8? Hvordan hjælper det at samles os til at se frem mod disse begivenheder med tro i stedet for frygt? Som en del af jeres drøftelse kan I synge en salme om at indsamle, såsom »Israel, Israel, Gud nu kalder« (Salmer og sange, nr. 9), og tale om Israels indsamling.

Lære og Pagter 29:34-35

Alle Herrens befalinger er åndelige.

  • Selvom nogle befalinger kan fremstå som timelige, er alle befalinger åndelige for Herren. For at forstå denne sandhed kan klassemedlemmerne sammen læse vers 34-35 og skrive nogle befalinger på tavlen sammen med det åndelige princip og velsignelser, der er forbundet med hver af dem. De kan fortælle om eksempler fra deres liv eller fra skrifterne, der har hjulpet dem til at se Guds befalingers åndelige natur. Hvordan påvirker denne aktivitet måden, hvorpå vi ser befalinger?

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Lære og Pagter 29

Deltagelse i Israels indsamling.

Præsident Russell M. Nelson har sagt:

»Dette er bestemt de sidste dage, og Herren fremskynder sit værk for at indsamle Israel. Den indsamling er det vigtigste, der sker på jorden i dag. Intet andet kan måle sig i storhed, intet andet kan sammenlignes i vigtighed, intet andet kan sammenlignes i storslåethed. Og vælger I det, hvis I vil, kan I blive en stor del af det. I kan blive en stor del af noget stort, noget storslået, noget majestætisk!

Når vi taler om indsamlingen, taler vi om denne grundlæggende sandhed: Alle vor himmelske Faders børn, på begge sider af sløret, fortjener at høre budskabet om Jesu Kristi gengivne evangelium. De bestemmer selv, om de vil vide mere …

Vor himmelske Fader har gemt mange af sine mest ædle ånder – måske kan jeg sige, hans bedste hold – til denne sidste fase. Disse ædle ånder – disse bedste spillere, disse helte – er jer!« (»Zions ungdom« (verdensomspændende foredrag for unge, 3. juni 2018), ChurchofJesusChrist.org).

Gør undervisningen bedre

Undervis tydeligt og enkelt. I stedet for at forsøge at underholde din klasse, så undervis tydeligt og enkelt i læren. Du kan stole på, at »Guds ord« vil have en »større virkning på folkets sind end … noget som helst andet« (Alma 31:5).

Udskriv