Lære og Pagter 2021
29. marts-4. april. Påske: »Jeg er den, som lever, jeg er den, som blev slået ihjel«


»29. marts-4. april. Påske: ›Jeg er den, som lever, jeg er den, som blev slået ihjel‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter, 2021, 2020

»29. marts-4. april. Påske«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
Kristusfigur

29. marts-4. april

Påske

»Jeg er den, som lever, jeg er den, som blev slået ihjel«

Intet er vigtigere for os at forstå end Jesu Kristi forsoning. Tænk på dem, der vil være i din klasse. Hvad vil hjælpe dem til at øge deres tro på Jesus Kristus?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Mens medlemmerne af din klasse har studeret Lære og Pagter i år, kan de have fundet skriftsteder om Frelseren, der er betydningsfulde for dem. Indled din klasse ved at give dem mulighed for at dele disse skriftsteder. Hvordan har vores studium af Lære og Pagter indtil videre styrket vores tro på Jesus Kristus?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Jesus Kristus udførte en »fuldkommen forsoning«.

  • Da Jesu Kristi forsoning er sådan en afgørende lære, så overvej at bruge tilstrækkelig tid på at sikre dig, at klassens medlemmer forstår den. For at gøre det kan du skrive spørgsmål som disse på tavlen: Hvad er Jesu Kristi forsoning? Hvordan påvirker den min hverdag? Hvordan påvirker den mit evige liv? Hvordan får jeg Frelserens forløsende kraft? Giv klassemedlemmerne nogle få minutter til at tænke over disse spørgsmål og søge efter skriftsteder, der kan besvare dem. Klassens medlemmer kan skrive deres skriftstedshenvisninger på tavlen, og I kan tale om nogle få af dem som klasse. Her er nogle eksempler: Lukas 22:39-44; 1 Johannes 1:7; 2 Nefi 2:6-9; Mosija 3:5-13, 17-18; Alma 7:11-14; Moroni 10:32-33; Lære og Pagter 19:16-19; 45:3-5.

  • Du kan bede dem om at læse Frelserens egne ord om sine lidelser i Lære og Pagter 19:16-19. Hvordan øger disse vers vores påskønnelse af Jesu Kristi offer? I »Yderligere ressourcer« nævnes der en påskevideo, du kan vise.

    Billede
    Jesus beder

    Bønnens Herre, af Yongsung Kim

Lære og Pagter 76:11-14, 20-24; 110:1-10

Profeten Joseph Smith bar vidnesbyrd om, at Jesus Kristus lever.

  • Joseph Smith så den opstandne Frelser og bar et stærkt vidnesbyrd om, at Jesus Kristus lever. Du kan hjælpe klassemedlemmerne til at studere Joseph Smiths vidnesbyrd ved at dele dem op i to grupper og tildele hver gruppe at læse enten Lære og Pagter 76:11-14, 20-24 eller 110:1-10. Bed hvert klassemedlem om at finde mindst et ord i disse vers, der beskriver Frelseren. De kan skiftes til at skrive de ord, de finder, på tavlen, og du kan bruge ordene til at lede en samtale om Frelserens egenskaber og kraft. Hvordan styrker Joseph Smiths vidnesbyrd vores tro på Jesu Kristi guddommelighed og mission?

  • Nogle kan have forbundet lærdomme fra Lære og Pagter med ord og principper i salmen »Han lever! Vor Forløser stor« (Salmer og sange, nr. 70; se denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). De er måske villige til at dele det, de har fundet frem til. I kan også læse eller synge denne salme som klasse og se efter sammenhænge med følgende skriftsteder: Lære og Pagter 6:34; 45:3-5; 84:77; 98:18; 138:23. Hvordan har vi erfaret, at vor Forløser lever?

Lære og Pagter 29:26-27; 42:45-46; 63:49; 88:14-17, 27-31; 93:33-34

Takket være Jesus Kristus vil vi opstå.

  • For at hjælpe klassens medlemmer til at tale om, hvad Lære og Pagter belærer om opstandelse, kan du bede dem om at forestille sig, at en ven eller et familiemedlem spørger, hvad det vil sige at opstå. Hvordan kan vi hjælpe den person til at forstå, hvad opstandelse er? Tilskynd klassen til at søge i Lære og Pagter 88:14-17, 27-31 efter noget, der kan hjælpe. Andre nyttige skriftstedshenvisninger er Alma 11:40-45 og Alma 40:21-23. Hvad ville vi dele for at hjælpe vores ven eller familiemedlem til at føle den glæde og det håb, læren om opstandelsen giver?

  • Hvordan kan du hjælpe klassens medlemmer til at tænke over Frelserens gave i form af opstandelse? Du kan måske skrive På grund af Jesus Kristus … på tavlen og bede klassemedlemmerne om i følgende afsnit at se efter ord, der kan færdiggøre denne vending: Lære og Pagter 29:26-27; 42:45-46; 63:49; 93:33-34. Hvordan påvirker sandheden i disse vers måden, hvorpå vi ser på død? Hvordan påvirker de vores daglige liv?

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Påskevideo på ChurchofJesusChrist.org.

»Han lever: Vidnesbyrd om Jesus Kristus«

Gør undervisningen bedre

Hjælp klassens medlemmer til at søge i skriften. »Stil spørgsmål i din undervisning, der kræver, at eleverne finder svar i skrifterne … Hjælp dem til at se, at selvom skrifterne blev skrevet for mange år siden, indeholder de Herrens svar på spørgsmål og problemer, vi alle møder« (Undervisning på Frelserens måde, s. 30).

Udskriv