Lære og Pagter 2021
19.-25. april. Lære og Pagter 41-44: »Min lov … skal lede min kirke«


»19.-25. april. Lære og Pagter 41-44: ›Min lov … skal lede min kirke‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»19.-25. april. Lære og Pagter 41-44«, Kom og følg mig – Søndagsskolen

Billede
Jesus Kristus

19.-25. april

Lære og Pagter 41-44

»Min lov … skal lede min kirke«

I kan som klasse ikke tale om alle principper, der findes i Lære og Pagter 41-44. Søg inspiration, så du kan vælge principper, der vil være mest relevante for din klasse.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Da åbenbaringerne i afsnit 42 blev udgivet, skrev Joseph Smith, at de hellige »modtog dem med glæde« (»Letter to Martin Harris«, 22. feb. 1831, josephsmithpapers.org). Tilskynd klassemedlemmerne til at dele noget fra deres personlige studium eller familiestudium denne uge, som de modtog med glæde.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 41-42

Guds love leder hans kirke og kan lede vores liv.

  • I Lære og Pagter 41 hjalp Herren de hellige til at forberede sig på at modtage sin lov, som han ville åbenbare blot nogle få dage senere (se afsnit 42). Hvordan kan åbenbaringen i afsnit 41 have hjulpet de hellige til at få Guds lov? For at hjælpe klassen til at besvare dette spørgsmål kan du bede dem om at læse Lære og Pagter 41:1-6 og finde principper, der kan hjælpe os til at modtage Guds lov. Hvordan kan vi anvende disse principper, når vi har mulighed for at få vejledning af Herren?

  • Denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier indeholder et forslag om at dele afsnit 42 op i fem grupper, der alle præsenterer et vigtigt evangelisk princip. Disse grupperinger kan gøre det nemmere at tale om dette afsnit som klasse. Du kan for eksempel skrive henvisninger på tavlen og bede hvert medlem af klassen om at vælge en gruppe. Bed dem om at læse deres vers og finde noget, de føler er vigtigt for os i dag. Derefter kan de dele eksempler fra deres eget liv, der illustrerer, hvordan vi bliver velsignet, når vi regulerer vores liv efter disse love.

Lære og Pagter 41:9-11

Herren beder sine tjenere om at ofre.

  • Edward Partridge, den første biskop i den genoprettede kirke, blev befalet at forlade sit arbejde og »bruge al sin tid« til at tjene i sin kaldelse. Selv om dette ikke bliver krævet af os, hvad kan vi så finde i disse vers, der kan gælde for os, når vi tjener Gud?

Lære og Pagter 42:61, 65-68; 43:1-7

Åbenbaring bringer fred, glæde og evigt liv.

  • Ligesom Kirkens første ledere kan medlemmer af din klasse have spørgsmål, der virker gådefulde, da de kræver vejledning fra Herren. Du kan opmuntre dem til at nedskrive et spørgsmål, de har, eller et problem, som de har brug for personlig åbenbaring til. Hvad finder vi i Lære og Pagter 42:61, 65-68, der kan hjælpe os, når vi søger åbenbaring?

  • For at hjælpe medlemmerne til at forstå, hvordan Gud giver åbenbaring for at vejlede sin kirke, kan du bede dem om at læse Lære og Pagter 43:1-7. De kan også se videoen »Profeter og åbenbaring – Hør hans røst« (ChurchofJesusChrist.org).

Lære og Pagter 43:8-10

Vi mødes for at »undervise og opbygge hinanden«.

  • Hvordan kan vi bruge Lære og Pagter 43:8-10 til at undervise en person, der føler, at det er unødvendigt at komme til kirkemøder? Listen i »Yderligere ressourcer« kan være med til at fokusere denne samtale på præstedømmekvorummers og Hjælpeforeningens guddommelige formål (listen gælder også for klasser i UP). Nogle klassemedlemmer kan fortælle, hvordan deres deltagelse i kvorummer, Hjælpeforeningen og klasser i Kirken har velsignet dem. Hvad antyder vers 8-10, at vi skal gøre for at forberede os til og deltage i vores møder?

    Billede
    søndagsskoleklasse for de unge

    En måde, hvorpå vi kan »undervise og opbygge hinanden«, er ved at mødes i Kirken.

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Derfor organiseres vi i kvorummer og Hjælpeforeningen.

Søster Julie B. Beck, tidligere hovedpræsident for Hjælpeforeningen, forklarede, hvorfor Gud har organiseret os i præstedømmekvorummer og Hjælpeforeningen:

  1. »For at organisere os under præstedømmet og efter præstedømmets mønster.«

  2. »For at fokusere vor himmelske Faders sønner og døtre på frelsens værk og engagere dem i det. Kvorummer og Hjælpeforeninger er et organiseret fællesskab med ansvar for at hjælpe til i vor Faders værk med at bringe evigt liv til hans børn.«

  3. »For at hjælpe biskopper til at administrere Herrens forrådshus med visdom. Herrens forrådshus omfatter Kirkens medlemmers ›tid, talenter, medfølelse, materialer og økonomiske midler‹ (Håndbog 2: Forvaltning af Kirken, 6.1.3, ChurchofJesusChrist.org). De helliges talenter skal bruges til at tage sig af de fattige og nødlidende og opbygge Herrens rige.«

  4. »For at give et forsvar og tilflugtssted for vor himmelske Faders børn og deres familie i de sidste dage.«

  5. »For at styrke og støtte os i vores rolle i familien og med vores ansvar som Guds sønner og døtre.«Why We Are Organized into Quorums and Relief Societies«, foredrag på Brigham Young University, 17. jan. 2012, speeches.byu.edu).

Gør undervisningen bedre

Inviter. »I stedet for altid at komme med opfordringer til at gøre noget specifikt kan I fx overveje at opfordre eleverne til at tænke over deres egne måder at anvende det, de har lært« (Undervisning på Frelserens måde, s. 35).

Udskriv