Lære og Pagter 2021
12.-18. april. Lære og Pagter 37-40: »Hvis I ikke er ét, er I ikke mine«


»12.-18. april. Lære og Pagter 37-40: ›Hvis I ikke er ét, er I ikke mine‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»12.-18. april. Lære og Pagter 37-40«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
De hellige forbereder sig til at flytte

De hellige flytter til Kirtland, af Sam Lawlor

12.-18. april

Lære og Pagter 37-40

»Hvis I ikke er ét, er I ikke mine«

Studer bønsomt Lære og Pagter 37-40 inden du planlægger, hvad du vil gøre i klassen. Du modtager med større sandsynlighed åndelig vejledning i din forberedelse på at undervise, hvis du først har personlige oplevelser med disse skriftsteder.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Overvej at skrive følgende på tavlen: Da jeg læste Lære og Pagter 37-40, følte jeg, at Herren fortalte mig . Klassens medlemmer kan fortælle, hvordan de vil færdiggøre sætningen. Tilskynd dem til at dele vers fra deres læsning som en del af deres svar.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 37-38

Gud samler os for at velsigne os.

  • Nogle gange er det lettere at lære af åbenbaringerne i Lære og Pagter, når vi tænker på os selv i stedet for de personer, de oprindeligt blev givet til. For at få klassen til at gøre det med afsnit 37-38 kan du bede dem om at forestille sig, at de lever i Fayette i New York i 1831. Et klassemedlem kan lade som om, at vedkommende er Joseph Smith, og læse afsnit 37 for dem. Hvordan kunne vi have reageret på denne befaling? Klassen kan forestille sig, at de har en ven, der ikke ønsker at komme til Ohio. De kan se i afsnit 38 efter principper, der kan opmuntre deres ven til at være trofast mod befalingen om at samles. (Hvis det er nødvendigt, kan du henvise dem specifikt til vers 1-4, 11-12, 17-22 og 27-33). Klassens medlemmer kan også være villige til at fortælle, hvordan et lignende princip har hjulpet dem, når de skulle adlyde en befaling, der virkede svær.

  • Sidste dages hellige bliver ikke længere befalet at samles ved at flytte til ét sted, men vi samles stadig i familier, menigheder og stave. For at tale om, hvordan denne indsamling velsigner os i dag, kan du dele klassen op i to grupper. Bed en gruppe om at se efter velsignelser i Lære og Pagter 38:31-33, der gælder for at samles som familie, og bed den anden gruppe om at se i samme afsnit efter velsignelser, der gælder for at samles som menigheder og stave. De kan derefter dele deres tanker med klassen. Hvordan bliver vi velsignet ved at være samlet i en søndagsskoleklasse?

Lære og Pagter 38:24-27

Guds folk må være ét.

  • De hellige, der samledes i Ohio, kom fra en række forskellige forhold, men Herren befalede dem at overvinde deres forskelligheder og være »ét« (v. 27). Hvorfor ser vi til tider ikke andre som ligeværdige? Tilskynd klassen til at tænke over, hvordan de behandler andre, når de læser Lære og Pagter 38:24-27. Hvad vil det sige at agte vores brødre og søstre som os selv? Hvorfor er det umuligt virkelig at være Guds folk, hvis vi ikke er forenede?

  • Ved at læse Lære og Pagter 38:24-27 kan det føre til en samtale om enhed i vores forhold – som menighedens medlemmer, familie osv. De kan også tænke over og besvare spørgsmål som: »Hvad kan jeg gøre for at hjælpe vores menighed til at føle sig mere forenet?«

Lære og Pagter 38:39; 39-40

Faderen ønsker at give os alle evighedens rigdomme.

  • Et skema kan hjælpe klassemedlemmerne til at tale om Lære og Pagter 38:39. I den ene kolonne kan de lave en liste over »jordens rigdomme« eller ting, der betragtes værdifulde her, men som ikke varer ved i det næste liv. I den anden kolonne kan de skrive »evighedens rigdomme« eller ting, Gud værdsætter, og som kan vare for evigt. Hvilke oplevelser har lært os, at evighedens rigdomme er mere værdifulde end jordens rigdomme?

  • James Covel havde, som mange af os, retfærdige ønsker. Men hans manglende vilje til at adlyde Guds vejledning er en vigtig advarsel til os alle. For at hjælpe klassemedlemmerne til at lære af Covels oplevelse kan du bede nogle af dem om at søge i afsnit 39 efter ting, Herren bad ham om at gøre. De andre kan søge efter velsignelser, han blev lovet, hvis han adlød. De kan også se i afsnit 40 for at finde ud af, hvorfor James Covel ikke fik disse velsignelser. Hvordan kan hans oplevelse gælde os? Hvilke af »verdens bekymringer« forhindrer os sommetider i at modtage Guds ord »med glæde«? (L&P 40:2).

Gør undervisningen bedre

Prøv ikke at nå det hele. »Der er meget at drøfte i hver lektion, men det er ikke nødvendigt at nå alt på en time for at røre hjertet hos nogen – ofte er en eller to centrale pointer nok« (Undervisning på Frelserens måde, s. 7). Helligånden, kommentarer fra klassemedlemmer og forslagene i dette oplæg kan hjælpe dig til at vide, hvad der skal være fokus på.

Udskriv