Lære og Pagter 2021
5.-11. april. Lære og Pagter 30-36: »Du er kaldet til at prædike mit evangelium«


»5.-11. april. Lære og Pagter 30-36: ›Du er kaldet til at prædike mit evangelium‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»5.-11. april. Lære og Pagter 30-36«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
tidlige missionærer for Kirken

5.-11. april

Lære og Pagter 30-36

»Du er kaldet til at prædike mit evangelium«

Hvilke budskaber føler du er relevant for dem, du underviser, når du læser Lære og Pagter 30-36? Hvad vil inspirere dem til at fortælle andre om evangeliet?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Klassens medlemmer kan fortælle om noget, de har læst i Lære og Pagter 30-36, der inspirerer dem til at fortælle andre om evangeliet.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 30-36

Vi er kaldet til at forkynde Jesu Kristi evangelium.

  • I denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier er der et forslag om at søge i Lære og Pagter 30-36 efter det, Herren beder sine missionærer om, og det, han lover dem. Klassens medlemmer kan fortælle, hvad de har fundet frem til. (Se f.eks. L&P 30:8; 31:3-5; 32:15; 35:24). Du kan bede dem om at skrive et brev til en, der er på mission eller forbereder sig på at tjene på en mission, og medtage nogle af Herrens instruktioner og løfter.

  • Underviser du unge, der forbereder sig til at tage på mission? Hvis det er tilfældet, kan du bede hvert medlem af klassen om at se i et afsnit fra Lære og Pagter 30-36 og finde noget, der inspirerer dem til at tjene. Du kan påpege, at de missionærer, der nævnes i disse afsnit, var nye og uerfarne i Kirken. Hvad kvalificerede dem til at fortælle andre om evangeliet? Du kan også vise den video, der findes i »Yderligere ressourcer«. Hvad fortæller videoen om, hvorfor vi bør tjene som missionærer, og hvordan vi kan forberede os?

  • Ikke alle i klassen har mulighed for at tjene som fuldtidsmissionær, men vi kan alle indbyde andre til at komme til Kristus og lytte til genoprettelsens budskab. Klassemedlemmerne kan lave en liste over forskellige måder, de kan »åbn[e] munden« på (L&P 33:8-10). Hvilke naturlige muligheder har vi for at fortælle andre om vores tro? Hvilket råd i Lære og Pagter 30-36 kan anvendes til at fortælle om evangeliet på den måde? Overvej at bede nogle få, der har haft positive oplevelser med at fortælle andre om evangeliet, om at dele deres ideer og besvare spørgsmål, klassen kan have.

  • Herren lovede Ezra Thayer og Northrop Sweet, at hvis de ville åbne deres mund for at fortælle om evangeliet, ville de »blive ligesom Nefi fordum« (L&P 33:8). Hvilke egenskaber havde Nefi, der kan relatere til at fortælle andre om evangeliet? (Se f.eks. 1 Ne 3:7; 4:6; 10:17; 17:15; 2 Ne 1:27-28). Hvordan kan disse egenskaber hjælpe os i vores indsats med at fortælle om evangeliet?

    Billede
    missionærer, der underviser

    Herren beder os om at forkynde evangeliet i vore dage ligesom på Kirkens første tid.

Lære og Pagter 32-33, 35

Herren forbereder os til det arbejde, han ønsker, at vi udfører.

  • Hvordan har Herren hjulpet os med at udføre sit arbejde? En samtale om personerne beskrevet i Lære og Pagter 32-33, 35 kan være et godt udgangspunkt for at tænke over disse oplevelser. Du kan for eksempel dele Ezra Thayers beretning om hans syn i »Yderligere ressourcer« med klassen, og derpå bede dem om at læse Lære og Pagter 33:1-13, der er en del af en åbenbaring til Ezra Thayer. Hvordan forberedte Herren Ezra på det arbejde, Herren ønskede, at han udførte? (Se L&P 33:2). Du kan også bede klassens medlemmer om at dele nogle baggrundsoplysninger om forholdet mellem Parley P. Pratt og Sidney Rigdon (se »Genoprettelsens røster: Tidlige omvendte« i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Hvordan velsignede dette forhold Kirken? Hvilket bevis kan vi se på, at Herrens hånd var i disse mænds liv? De kan eventuelt fortælle om oplevelser, der har hjulpet dem til at se, at Herren er opmærksom på dem på lignende vis.

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Video om missionering (på ChurchofJesusChrist.org).

»Your Day for a Mission«

»En præstedømmepligt«

Ezra Thayers syn.

Ezra Thayer skrev, at noget tid inden han blev døbt, fik han et syn, hvori »en mand kom og bragte mig en papirrulle og præsenterede den for mig, og også en trompet og bad mig om at spille på den. Jeg fortalte ham, at jeg aldrig før havde spillet. Han sagde, du kan spille, prøv det … Den lavede den smukkeste lyd, jeg nogensinde har hørt« (»Revelation, October 1830–B, Revelation Book 1«, historical introduction, josephsmithpapers.org). Da Joseph Smith senere fik en åbenbaring til Ezra Thayer og Northrop Sweet, der nu er nedskrevet som Lære og Pagter 33, fortolkede Ezra denne åbenbaring som papirrullen i sit syn.

Gør undervisningen bedre

Tilskynd til et respektfuldt miljø. »Hjælp jeres elever til at forstå, at de hver især påvirker ånden i klassen. Tilskynd dem til at hjælpe jer med at skabe et åbent, kærligt og respektfuldt miljø, så alle føler sig trygge ved at dele deres oplevelser, spørgsmål og vidnesbyrd« (Undervisning på Frelserens måde, s. 15).

Udskriv