Lære og Pagter 2021
14.-20. juni. Lære og Pagter 64-66: »Herren kræver hjertet og et villigt sind«


»14.-20. juni. Lære og Pagter 64-66: ›Herren kræver hjertet og et villigt sind‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»14.-20. juni. Lære og Pagter 64-66«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
en mark ved solopgang

Daviess County, Missouri

14.-20. juni

Lære og Pagter 64-66

»Herren kræver hjertet og et villigt sind«

Overvej bønsomt under dit studie denne uge, hvilke principper fra Lære og Pagter 64-66, der vil øge dine klassemedlemmers tro og kundskab.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

For at opmuntre klassemedlemmerne til at fortælle noget, der havde betydning for dem i deres skriftstudium denne uge, kan du bede dem om at tænke over de udfordringer, vi står over for i dag. Bed dem derpå om at dele et vers fra Lære og Pagter 64-66, som de føler kan være en hjælp til en af disse udfordringer.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 64:1-11

Det kræves af os, at vi tilgiver alle.

  • Klassens medlemmer vil måske finde det nyttigt at tale om, hvorfor det kan være så svært at tilgive andre – og hvordan de har overvundet de udfordringer. De kan se i Lære og Pagter 64:1-11 efter principper og sandheder, der inspirerer dem til at blive mere tilgivende. Hvad lærer vi om Frelseren af disse vers? For at illustrere tilgivelsens velsignelser kan du dele historien om Morrell Bowen fra ældste Jeffrey R. Hollands tale »Forligelsens tjeneste« (Liahona, nov. 2018, s. 77-79) eller videoen »Tilgivelse: Min byrde blev gjort let« (ChurchofJesusChrist.org). Eller et medlem af klassen kan være villig til at fortælle om en personlig oplevelse med at tilgive eller modtage tilgivelse. Hvordan blev personerne i disse eksempler velsignet ved tilgivelsens kraft?

Lære og Pagter 64:31-34

Herren beder om »hjertet og et villigt sind«.

  • Herren ønsker ikke, at vi er »trætte«, men det er naturligt for folk, der prøver at gøre deres bedste – heriblandt måske nogle i din klasse – at blive »trætte af at gøre godt«. Hvorfor sker det, at vi bliver trætte? Hvilket råd findes i Lære og Pagter 64:31-34, der kan hjælpe os, når vi kæmper med sådanne følelser?

  • For at berige jeres drøftelse kan du vise et billede af noget stort og imponerende, der blev bygget henover en lang periode af noget »småt« – som for eksempel en mosaik eller murstensbygning. Hvilke eksempler på »et stort værk« har Herren givet os? Hvilke små ting kan vi gøre nu for at lægge fundamentet til det værk?

  • For at hjælpe klassemedlemmerne til at tænke dybere over Lære og Pagter 64:34 kan du skrive Hjertet og Villigt sind på tavlen. Klassemedlemmerne kan under disse overskrifter skrive det, de føler, det betyder at give vores hjerte og et villigt sind til Herren. Se ældste Donald L. Hallstroms forklaring på disse begreber i »Yderligere ressourcer«. Skriftsteder som de følgende kan også give indsigt: Mosija 7:33; Eter 4:15; Lære og Pagter 43:34; Moses 7:18; Joseph Smith–Historie 1:19.

Lære og Pagter 65

Guds rige på jorden forbereder verden på Frelserens tilbagekomst.

  • Lære og Pagter 65 giver en inspireret beskrivelse af Herrens kirkes mission i de sidste dage. For at hjælpe klassen til at se deres del i denne mission kan du bede dem om at søge i afsnit 65 efter svar på spørgsmål som disse: Hvad ønsker Herren, at hans rige opnår på jorden? Hvad ønsker han, at jeg gør for at hjælpe? Du kan også henvise til præsident Dallin H. Oaks’ tale i »Yderligere ressourcer«. Klassens medlemmer kan fortælle, hvordan de vil besvare præsident Oaks’ spørgsmål.

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

»Hjertet og et villigt sind«

Ældste Donald L. Hallstrom foreslog denne mulige betydning af vendingen »hjertet og et villigt sind«:

»Hjertet er symbolsk for kærlighed og forpligtelse. Vi ofrer og bærer byrderne hos dem, vi elsker, som vi ikke ville udholde af nogen anden årsag. Hvis kærlighed ikke eksisterer, aftager vores forpligtelse …

At have ›et villigt sind« antyder, at vi yder vores bedste indsats og fineste tænkning og søger Guds visdom. Det angiver, at vores mest hengivne livslange studium bør være af det, der er af evig natur. Det betyder, at der må være et uløseligt forhold mellem at høre Guds ord og adlyde det« (»The Heart and a Willing Mind«, Ensign, juni 2011, s. 31-32).

Forberedelse til det andet komme.

»Hvad hvis dagen for [Jesu Kristi] komme var i morgen? Hvis vi vidste, at vi skulle møde Herren i morgen – fordi vi kunne se, at vi skulle dø en tidlig død, eller fordi han kom uventet – hvad ville vi da gøre i dag? Hvilke bekendelser ville vi aflægge? Hvilke vaner ville vi lægge fra os? Hvilke regnskaber ville vi gøre op? Hvilken tilgivelse ville vi vise? Hvilke vidnesbyrd ville vi aflægge?« (Dallin H. Oaks, »Forberedelse til Kristi andet komme«, Liahona, maj 2004, s. 9).

Gør undervisningen bedre

Få styrke fra Frelseren. »I [dine] bestræbelser på at leve og undervise mere som Frelseren vil [du] uundgåeligt fejle til tider. Bliv ikke modløs, lad hellere [dine] fejl og svagheder få [dig] til at vende [dig] mod vor himmelske Fader og Frelseren« (Undervisning på Frelserens måde, s. 14).

Udskriv