Lære og Pagter 2021
5.-11. juli. Lære og Pagter 76: »Stor skal deres belønning være og evig skal deres herlighed være«


»5.-11. juli. Lære og Pagter 76: ›Stor skal deres belønning være og evig skal deres herlighed være‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»5.-11. juli. Lære og Pagter 76«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
galakse i rummet

Tilflugtssted, af Shaelynn Abel

5.-11. juli

Lære og Pagter 76

»Stor skal deres belønning være og evig skal deres herlighed være«

Ligesom mange syn, der er optegnet i skrifterne, kom synet i afsnit 76, da Joseph Smith og Sidney Rigdon »mediterede over« skrifterne (v. 19). Du kan også modtage åbenbaring – heriblandt vejledning om, hvordan du skal undervise – når du gransker Lære og Pagter 76.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

For at hjælpe klassen til at tale om det, de har læst i Lære og Pagter 76, kan du bede dem om at forestille sig, at en ven, der har en anden tro, spørger, hvad vi tror på om livet efter døden. Hvilke vers fra afsnit 76 vil de dele med deres ven? Klassens medlemmer kan også dele noget fra »Genoprettelsens røster: Vidnesbyrd om ›synet‹«, der gjorde indtryk på dem.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 76

Frelse kommer ved Jesus Kristus, Guds Søn.

  • Mange tænker på frelsesplanen og de tre herlighedsriger, når de tænker på afsnit 76. Hvordan kan du få klassemedlemmerne til at se, at den centrale person i denne åbenbaring er Frelseren Jesus Kristus? Du kan bede klassen om at dele et vers, de har fundet i afsnit 76, der har styrket deres tro på Jesus Kristus. Hvis de har brug for hjælp, kan du henvise dem til vers som for eksempel 1-5, 20-24, 39-43, 69, 107-108.

  • For at hjælpe dem til at udforske forskellene mellem dem, der arver de tre herlighedsriger, kan du på tavlen skrive Celestial, vers 50-70, 92-96; Terrestrial, vers 71-79, 97; Telestial, vers 81-90, 98-106, 109-112. Klassens medlemmer kan vælge et af de tre sæt vers og finde vendinger, der beskriver forholdet mellem Jesus Kristus og personerne, der arver det tilsvarende rige. Hvad lærer vi af disse vendinger om at være Jesu Kristi discipel? Hvordan kan vi styrke vores forhold til ham og Faderen? Hvordan rækker de ud til os? Hvad betyder det at være »[tapper] i vidnesbyrdet om Jesus«? (v. 79).

    Billede
    værelse i et hjem fra det 19. århundrede

    Joseph Smith så synet om herlighedsgraderne i et værelse som dette.

Lære og Pagter 76:5-10, 113-118

Guds hemmeligheder kan kun »forstås ved kraften af den hellige Ånd«.

  • Det kan være interessant for medlemmerne af din klasse at vide, at det ikke var let for alle Kirkens medlemmer at acceptere åbenbaringen i afsnit 76. Brigham Young sagde for eksempel: »Mine traditioner gjorde, at da synet først kom til mig, var det direkte i modstrid med og modsat min tidligere uddannelse. Jeg sagde: Vent et øjeblik. Jeg afviste det ikke, men jeg kunne ikke forstå det.« Han forklarede, at han var nødt til at »tænke og bede, at læse og tænke, indtil jeg vidste og helt forstod det selv« (i »The Vision«, Revelations in Context, s. 150). Hvad lærer vi af denne oplevelse, der kan hjælpe os, når Gud åbenbarer ting, der afviger fra vores nuværende forståelse? Hvad lærer Lære og Pagter 76:5-10 og 113-118 os om, hvordan vi kan modtage Guds »viljes hemmeligheder«? (v. 10).

Lære og Pagter 76:50-70, 92-95

Gud ønsker, at alle hans børn nyder en celestial herlighed med ham.

  • For nogle kan det være nedslående eller overvældende at tænke på alt, der kræves af os for at gøre os egnede til det celestiale rige. Overvej, hvordan du kan hjælpe klassemedlemmerne til at finde håb gennem formidleren, Jesus (se v. 69). Du kan for eksempel bede dem om at læse vers 50-70 og 92-95. Lad dem fortælle, hvordan de ville svare en, der sagde: »Det er så svært at efterleve evangeliet i dag, at jeg ikke er sikker på, at det er det værd« eller »Jeg er bare ikke god nok til det celestiale rige.« Hvad kan vi sige for at inspirere eller opmuntre den person?

Gør undervisningen bedre

Fokuser på Frelseren og hans lære. »Spørg hele tiden [dig] selv: ›Hvordan vil det, som jeg underviser i, hjælpe mine elever til at opbygge tro på Kristus, omvende sig, indgå og holde pagter med Gud og modtage Helligånden?‹« (Undervisning på Frelserens måde, s. 20).

Udskriv