Lære og Pagter 2021
19.-25. juli. Lære og Pagter 81-83: Hvor »meget er givet, bliver der krævet meget«


»19.-25. juli. Lære og Pagter 81-83: Hvor ›meget er givet, bliver der krævet meget‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»19.-25. juli. Lære og Pagter 81-83«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
Kristus og den rige, unge mand

Kristus og den rige unge mand, af Heinrich Hoffmann

19.-25. juli

Lære og Pagter 81-83

Hvor »meget er givet, bliver der krævet meget«

Husk, at dine klassemedlemmer har åndelige oplevelser, når de studerer skrifterne derhjemme. Overvej bønsomt, hvordan du kan opmuntre dem til at fortælle om deres oplevelse for at opløfte hinanden.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed klassemedlemmerne om at vælge en vending fra hvert af følgende afsnit, der ville være en god titel til afsnittene i Lære og Pagter 81, 82 og 83. Hvorfor valgte de disse titler?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 81:5; 82:18-19

Vi bør hver især stræbe »efter at tilgodese [vores] næste«.

  • Denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier foreslår spørgsmål, man kan overveje om Lære og Pagter 81:5. De kan også være gode spørgsmål, din klasse kan tale om. Overvej også at fortælle om en personlig oplevelse, hvor du på et tidspunkt følte dig »svag«, og en persons tjeneste opløftede eller styrkede dig. Klassens medlemmer kan selv have lignende oplevelser, de kan fortælle om. Du kan også dele præsident M. Russell Ballards udtalelse i »Yderligere ressourcer«.

  • Overvej at bede klassemedlemmerne om at studere Lære og Pagter 82:18-19 og se efter principper, der hjælper dem til at forstå formålene og velsignelserne ved at tjene andre. Lad dem derefter fortælle, hvad de har lært. Du kan også vise videoen »Thomas S. Monsons lærdomme: Red dem i nød« (ChurchofJesusChrist.org). Hvordan var medlemmer af biskop Monsons menighed eksempler på det, vers 18-19 lærer os?

Lære og Pagter 82:8-10

»Jeg, Herren, er bundet, når I gør, hvad jeg siger«.

  • For at hjælpe klassemedlemmerne til at forstå forholdet mellem vores villighed til at være lydig og Guds lovede velsignelser kan I læse Lære og Pagter 1:37-38, 82:10 og 130:20-21 sammen eller i små grupper. Hvad lærer disse skriftsteder os om Herren? Klassens medlemmer kan eventuelt nævne ord, der beskriver hans egenskaber, ud fra disse vers.

  • Når de har læst vers 10, kan de tale om, hvad Herren har lovet os, og hvordan Herren har holdt sine løfter. Historien af søster Virginia H. Pearce fundet i »Yderligere ressourcer« kan hjælpe klassemedlemmerne til at se, at Herren velsigner os i henhold til sin egen visdom, og ikke altid som vi ønsker eller forventer.

  • Hvad lærer vi af Lære og Pagter 82:8-10 om, hvorfor vor himmelske Faders giver os befalinger? Klassens medlemmer kan eventuelt finde indsigt i disse vers, de kan bruge til at hjælpe en ven eller et barn, der synes, at befalingerne er restriktive. Eller de kan fortælle om oplevelser, der har lært dem at se befalingerne som velsignelser.

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Ren gudsdyrkelse.

Præsident M. Russell Ballard har sagt:

»Som disciple påhviler der os mange fordringer, bekymringer og opgaver. Dog må nogle aktiviteter altid være grundlaget for vores medlemskab af Kirken. Herren har sagt: ›Vær derfor trofast; stå i det embede, som jeg har tildelt dig; bistå de svage, opløft de nedhængende hænder, og styrk de matte knæ‹ (L&P 81:5; kursiv tilføjet).

Det er Kirken i aktion. Det er ren gudsdyrkelse! Det er evangeliet i dets sande betydning, at vi bistår, løfter og styrker dem med åndelige og timelige behov! At gøre det kræver, at vi besøger og støtter dem (se Jak 1:27), så deres vidnesbyrd om og tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus og hans forsoning bliver forankret i deres hjerte« (»Dyrebare gaver fra Gud«, Liahona, maj 2018, s. 11).

Herren velsigner os på sine egne vidunderlige måder.

Søster Virginia H. Pearce, tidligere medlem af Unge Kvinders hovedpræsidentskab, fortalte om en kvinde, der bekymrede sig om sine vildfarne børn. Hun satte et ambitiøst mål om øget tempelbesøg og følte sig sikker på, at Herren ville ære dette betydelige offer ved at ændre hendes børns hjerte. Kvinden fortalte:

»Efter ti års øget tempelbesøg og konstante bønner, er jeg bedrøvet over at sige, at mine børns hjerte ikke er forandret …

Men jeg er. Jeg er en ny kvinde … Jeg har opgivet mine tidsfrister og er i stand til at vente på Herren … Mine forventninger har ændret sig. I stedet for at forvente, at mine børn ændrer sig, forventer jeg ofte disse barmhjertige øjeblikke, og jeg er taknemmelig for dem … Herren arbejder på vidunderlig vis, og jeg er i sandhed fyldt med den fred, der overgår al forstand« (i Prayer: A Small and Simple Thing«, At the Pulpit, 2017, s. 288-289).

Gør undervisningen bedre

Indbyd de unge til at være en del jeres lektion. Giv de unge mulighed for at undervise hinanden. Det kan have stor indflydelse at høre hinandens vidnesbyrd eller erfaringer. Hjælp efter behov de unge til at undervise, og vis dem, hvad det vil sige at undervise på Frelserens måde (se Undervisning på Frelserens måde, s. 27-28).

Udskriv