Leer en Verbonden 2021
5–11 juli. Leer en Verbonden 76: ‘Groot zal hun loon zijn en eeuwig hun heerlijkheid’


‘5–11 juli. Leer en Verbonden 76: “Groot zal hun loon zijn en eeuwig hun heerlijkheid”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘5–11 juli. Leer en Verbonden 76’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2021

Afbeelding
melkwegstelsel

Toevlucht, Shaelynn Abel

5–11 juli

Leer en Verbonden 76

‘Groot zal hun loon zijn en eeuwig hun heerlijkheid’

Zoals veel visioenen in de Schriften kwam het visioen in afdeling 76 toen Joseph Smith en Sidney Rigdon de Schriften ‘overpeinsden’ (vers 19). Terwijl u Leer en Verbonden 76 overpeinst, kunt u ook openbaring ontvangen, zoals leiding over de aanpak van uw onderricht.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat de klasleden zich met Leer en Verbonden 76 in het achterhoofd voorstellen dat een vriend(in) van een ander geloof vraagt wat we over het leven na de dood geloven. Welke verzen uit afdeling 76 zouden ze dan met hun vriend(in) bespreken? Ze kunnen ook iets aanhalen uit ‘Stemmen van de herstelling: getuigenissen van “het visioen”’ wat indruk op hen heeft gemaakt.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 76

Het eeuwig heil komt door Jezus Christus, de Zoon van God, tot stand.

  • Veel mensen denken bij afdeling 76 aan het heilsplan en de drie koninkrijken van heerlijkheid. Hoe kunt u de klasleden laten inzien dat Jezus Christus in deze openbaring centraal staat? Vraag ze naar een vers in afdeling 76 waardoor hun geloof in Jezus Christus is versterkt. Wijs ze indien nodig op de verzen 1–5, 20–24, 39–43, 69, 107–108.

  • Laat de klasleden zich verdiepen in de verschillen tussen hen die de drie koninkrijken van heerlijkheid beërven door het volgende op het bord te zetten: Celestiaal, de verzen 50–70, 92–96; Terrestriaal, de verzen 71–79, 97; en Telestiaal, de verzen 81–90, 98–106, 109–112. Laat ze een van de drie reeksen verzen kiezen en daarin naar zinsneden zoeken die de relatie aangeven tussen Jezus Christus en de mensen die het desbetreffende koninkrijk beërven. Wat kunnen we daaruit over ons discipelschap van Jezus Christus leren? Hoe kunnen we onze band met Hem en met de Vader hechter maken? Hoe reiken Zij ons de hand? Wat betekent ‘kloekmoedig zijn in het getuigenis van Jezus’ (vers 79)?

    Afbeelding
    kamer in huis uit 19e eeuw

    Joseph Smith zag het visioen van de graden van heerlijkheid in een dergelijke kamer.

Leer en Verbonden 76:5–10, 113–118

Gods verborgenheden kunnen alleen worden ‘begrepen door de macht van de Heilige Geest’.

  • Het is misschien interessant om te bespreken dat niet alle leden van de kerk de openbaring in afdeling 76 zonder slag of stoot aannamen. Brigham Young heeft bijvoorbeeld gezegd: ‘Mijn tradities waren zodanig, dat toen ik voor het eerst van het visioen hoorde, die leer niet strookte met wat ik voorheen geleerd had. Ik zei: “Wacht eens even.” Ik verwierp het niet, maar ik kon het niet begrijpen.’ Hij legde uit dat hij moest ‘nadenken en bidden, lezen en nadenken, totdat ik het volledig voor mezelf wist en begreep.’ (In ‘The Vision’, Revelations in Context, 150.) Hoe kan dat ons helpen als God dingen openbaart die buiten ons begripsvermogen vallen? Hoe kunnen we volgens Leer en Verbonden 76:5–10, 113–118 ‘de verborgenheden van [Gods] wil’ ontvangen (vers 10)?

Leer en Verbonden 76:50–70, 92–95

God wil dat al zijn kinderen de celestiale heerlijkheid bij Hem ontvangen.

  • De gedachte aan alle vereisten om voor het celestiale koninkrijk in aanmerking te komen, kan sommigen ontmoedigen of afschrikken. Hoe kunt u de klasleden hoop ‘door Jezus, de Middelaar’ laten vinden (vers 69)? Wijs ze bijvoorbeeld op de verzen 50–70 en 92–95. Hoe zouden ze reageren op iemand die zegt: ‘Het is erg moeilijk om het evangelie in deze wereld na te leven. Is het eigenlijk wel de moeite waard?’ Of: ‘Ik ben gewoon niet goed genoeg voor het celestiale koninkrijk.’ Wat kunnen we zeggen om die persoon te inspireren of aan te moedigen?

Ons onderwijs verbeteren

Richt u op de Heiland en zijn leer. ‘Vraag u voortdurend af: hoe draagt mijn onderricht ertoe bij dat de klasleden hun geloof in Christus versterken, zich bekeren, verbonden sluiten en naleven, en de Heilige Geest ontvangen?’ (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland20.)

Afdrukken