Leer en Verbonden 2021
19–25 juli. Leer en Verbonden 81–83: Waar ‘veel is gegeven, wordt veel geëist’


‘19–25 juli. Leer en Verbonden 81–83: Waar “veel is gegeven, wordt veel geëist”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘19–25 juli. Leer en Verbonden 81–83’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2021

Afbeelding
Christus en de rijke jongeman

Christus en de rijke jongeman, Heinrich Hoffman

19–25 juli

Leer en Verbonden 81–83

Waar ‘veel is gegeven, wordt veel geëist’

Bedenk dat de leden van uw klas geestelijke ervaringen zullen hebben als ze thuis de Schriften bestuderen. Overweeg onder gebed hoe u ze kunt aanmoedigen daar iets over te vertellen en elkaar zo op te bouwen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat de klasleden een zinsnede uit de volgende afdelingen kiezen die een goede titel voor de betreffende afdeling zou zijn: Leer en Verbonden 81, 82 en 83. Waarom hebben ze die titels gekozen?

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 81:5; 82:18–19

We dienen allemaal ‘het welzijn van [onze] naaste’ na te streven.

  • In het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen staan vragen om Leer en Verbonden 81:5 te overdenken. Die vragen zijn ook bruikbaar om een bespreking in de klas op gang te brengen. Vertel eventueel uit eigen ervaring dat u zich eens ‘zwak’ voelde en iemands hulp u verhief of sterkte. De klasleden hebben dat waarschijnlijk ook weleens meegemaakt. Bekijk desgewenst de video ‘Works of God’ (ChurchofJesusChrist.org) om de leden van de klas te inspireren elkaar te dienen. U kunt ook het citaat van president M. Russell Ballard onder ‘Bijkomende leermiddelen’ gebruiken.

  • Laat de aanwezigen in Leer en Verbonden 82:18–19 beginselen opzoeken waardoor ze de doeleinden en zegeningen van anderen dienen beter gaan begrijpen. Vraag ze naar hun bevindingen. U kunt ook de video ‘Leringen van Thomas S. Monson: mensen in nood redden’ (KerkVanJezusChristus.org) vertonen. In hoeverre brachten de leden van bisschop Monsons wijk de leringen in de verzen 18–19 in praktijk?

Leer en Verbonden 82:8–10

‘Ik, de Heer, ben gebonden wanneer u doet wat Ik zeg.’

  • Lees Leer en Verbonden 1:37–38; 82:10; 130:20–21 samen of in groepjes om de relatie tussen onze gewillige gehoorzaamheid en Gods beloofde zegeningen beter te begrijpen. Wat komen we in deze Schriftteksten over de Heer te weten? Laat de klasleden op basis van deze verzen woorden noemen die zijn karakter beschrijven.

  • Bespreek na het lezen van vers 10 wat de Heer ons heeft beloofd en hoe Hij zijn beloften is nagekomen. Het verhaal van zuster Virginia H. Pearce onder ‘Bijkomende leermiddelen’ laat zien dat de Heer ons overeenkomstig zijn wijsheid zegent, niet altijd op de wijze die wij wensen of verwachten.

  • Waarom geeft onze hemelse Vader ons volgens Leer en Verbonden 82:8–10 geboden? Wellicht staan er in deze verzen inzichten waarmee de klasleden een vriend(in) of jongere kunnen helpen die denkt dat geboden ons beperken. (Zie ook de video ‘Wie de geboden van God onderhouden, worden gezegend en zijn gelukkig’, KerkVanJezusChristus.org.) Vraag ze eventueel naar ervaringen waardoor ze geboden als zegeningen zijn gaan beschouwen.

Afbeelding
Bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Zuivere godsdienst.

President M. Russell Ballard heeft gezegd:

‘We hebben in ons discipelschap veel behoeften, zorgen en taken. Maar bepaalde activiteiten moeten altijd de kern van ons lidmaatschap in de kerk vormen. De Heer gebiedt: “Welnu, wees getrouw; handel in het ambt waartoe Ik u heb aangewezen; kom de zwakken te hulp, verhef de handen die slap neerhangen en sterk de knikkende knieën” [Leer en Verbonden 81:5; cursivering toegevoegd].

‘Dat is de kerk in actie! Dat is zuivere godsdienst! Het evangelie houdt in dat we anderen in geestelijke en materiële nood helpen, verheffen en sterken! Om dat te doen, moeten we ze bezoeken en bijstaan [zie Jakobus 1:27], zodat hun getuigenis [van geloof] in onze hemelse Vader en Jezus Christus en zijn verzoening in hun hart gegrift wordt.’ (‘Bijzondere gaven van God’, Liahona, mei 2018, 11.)

De Heer zegent ons op zijn eigen wonderbaarlijke wijze.

Zuster Virginia H. Pearce, voormalig lid van het algemeen jongevrouwenpresidium, vertelde eens over een vrouw die zich zorgen maakte over haar opstandige kinderen. Ze stelde zich ambitieus ten doel om vaker naar de tempel te gaan. Ze wist zeker dat de Heer dit aanzienlijke offer met een verandering van hart bij haar kinderen zou belonen. De vrouw vertelde:

‘Na tien jaar extra tempelbezoek en voortdurend gebed moet ik helaas zeggen dat de keuzes van mijn kinderen niet veranderd zijn. […]

‘Maar ik wél. Ik ben een andere vrouw geworden. […] Ik hanteer geen tijdslimieten meer en ben nu in staat om op de Heer te wachten. […] Ik heb nu andere verwachtingen. Ik verwacht niet meer dat mijn kinderen veranderen, maar wel de veelvuldige tedere barmhartigheden waar ik ontzettend dankbaar voor ben. […] De Heer werkt op wonderbaarlijke wijze en ik ben werkelijk vervuld van de vrede die alle begrip te boven gaat.’ (In ‘Prayer: A Small and Simple Thing’, At the Pulpit [2017], 288–289.)

Ons onderwijs verbeteren

Nodig de jongeren uit om aan de les mee te doen. Geef jongeren de kans om elkaar te onderwijzen. Elkaars getuigenis of ervaringen horen, kan van grote invloed zijn. Help de jongeren zo nodig bij hun voorbereiding om les te geven. Laat ze ook zien wat onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland inhoudt. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 27–28.)

Afdrukken