Leer en Verbonden 2021
26 juli–1 augustus. Leer en Verbonden 84: ‘De macht der goddelijkheid’


‘26 juli–1 augustus. Leer en Verbonden 84: “De macht der goddelijkheid”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘26 juli–1 augustus. Leer en Verbonden 84’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2021

Afbeelding
Joseph Smith ontvangt het Melchizedeks priesterschap

Herstelling, Liz Lemon Swindle

26 juli–1 augustus

Leer en Verbonden 84

‘De macht der goddelijkheid’

Hoe krijgt u de klasleden zover dat ze gaan verwoorden wat ze van Leer en Verbonden 84 hebben opgestoken?

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat de klasleden met een ander in de klas een inspirerende lering uit afdeling 84 bespreken, of iets waardoor ze het priesterschap van God beter zijn gaan begrijpen. Vraag enkelen om klassikaal verslag van hun bevindingen uit te brengen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 84:1–5, 17–28, 31–42

We maken allemaal aanspraak op Gods priesterschap en de zegeningen ervan.

  • De Heer zet aan het begin van deze ‘openbaring over het priesterschap’ (Leer en Verbonden 84, opschrift) uiteen dat er een tempel in Zion zal worden gebouwd (zie de verzen 1–5). Hoe kunt u de relatie tussen de heilige doeleinden van de tempel en het priesterschap duidelijk maken? Zet bijvoorbeeld de volgende vraag op het bord: Wat zijn de doeleinden van het priesterschap? Laat de aanwezigen vervolgens in Leer en Verbonden 84:17–28, 31–42 naar antwoorden zoeken. In welke opzichten dragen tempels en tempelverordeningen aan de vervulling van die doeleinden bij?

  • Laat de klas Leer en Verbonden 84:17–28 doorlezen en zich afvragen hoe hun leven er zonder het priesterschap van God uit zou zien. Waarom zijn ze dankbaar voor het priesterschap? Wat voor ervaringen hebben ze in hun gezin, roepingen of persoonlijke leven met het priesterschap gehad? Hoe boren we de kracht van het priesterschap aan?

  • De eed en het verbond van het priesterschap (zie Leer en Verbonden 84:31–42) heeft op de eerste plaats betrekking op hen die tot een priesterschapsambt zijn geordend. Maar veel beloofde zegeningen in die verzen staan iedereen ter beschikking. Laat de klasleden aan de hand van de verzen 33–42 bespreken hoe we het priesterschap, de dienstknechten van de Heer en de Heer kunnen ‘ontvangen’ (vers 35). De citaten onder ‘Bijkomende leermiddelen’ geven bovendien aan wat we moeten doen om de zegeningen van het priesterschap te ontvangen. Wat zou ‘alles wat [de] Vader heeft’ (vers 38) eigenlijk inhouden? Denk bijvoorbeeld aan zijn eigenschappen en het soort leven dat Hij leidt. Wat valt ons in deze verzen en citaten nog meer op?

    Afbeelding
    vrouw neemt van het avondmaal

    Priesterschapsverordeningen zijn al Gods kinderen tot zegen.

Leer en Verbonden 84:61–88

De Heer schraagt hen die Hem dienen.

  • Deze verzen zijn gericht tot ‘eenieder die uitgaat en dit evangelie van het koninkrijk predikt’ (vers 80), maar veel van de genoemde beginselen zijn van toepassing op iedereen die God dient. Laat eventueel iedere aanwezige in de les een stukje uit Leer en Verbonden 84:61–88 lezen en met een ander bespreken hoe dat van toepassing kan zijn op iedereen die God dient. Ze kunnen een of meer lievelingsteksten uit het hoofd leren of ergens ophangen waar ze die elke dag zien. Welke beloften spreken ze in het bijzonder aan? Waarmee kunnen we (toekomstige) voltijdzendelingen op basis van deze verzen inspireren?

Afbeelding
Bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Allen kunnen alles ontvangen wat de Vader heeft.

President M. Russell Ballard heeft gezegd: ‘Allen die heilige verbonden met de Heer hebben gesloten en die deze verbonden eren, hebben het recht om persoonlijke openbaring te ontvangen, om door de bediening van engelen gezegend te worden, om met God te communiceren, om de volheid van het evangelie te ontvangen, en samen met Jezus Christus erfgenaam te worden van alles wat de Vader heeft.’ (‘Man en vrouw en priesterschapsmacht’, Liahona, september 2014, 36.)

Het eerste ZHV-presidium van de ring Salt Lake schreef in 1878: ‘We zijn oprecht dankbaar dat wij, zijn dienaressen, door onze hemelse Vader gezegend en geroepen zijn om samen met onze broeders het koninkrijk van God op aarde op te bouwen, om bij te dragen aan de bouw van tempels, waarin we zegeningen voor tijd en eeuwigheid kunnen ontvangen. In alle verordeningen die in het huis des Heren worden ontvangen, staat de vrouw naast de man, zowel voor de levenden als de doden, waaruit blijkt dat de man niet zonder de vrouw, en de vrouw niet zonder de man, in de Here is.’ (Mary Isabella Horne, Elmina S. Taylor en Serepta M. Heywood, ‘To the Presidents and Members of the Relief Society of Salt Lake Stake of Zion, Greeting!Woman’s Exponent, 15 januari 1878, 123.)

Ons onderwijs verbeteren

Stel de leer centraal in uw onderwijs. Zorg ervoor dat uw klassikale besprekingen om de fundamentele leer in de Schriften draaien. U kunt dit doen door de klasleden te vragen Schriftteksten te lezen en te vertellen welke beginselen ze hebben ontdekt, en hoe het is om die beginselen na te leven. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 20–21.)

Afdrukken