Lære og pakter 2021
5.‒11. juli. Lære og pakter 76: “Stor skal deres lønn bli, og evig skal deres herlighet være”


“5.‒11. juli. Lære og pakter 76: ‘Stor skal deres lønn bli, og evig skal deres herlighet være’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“5.‒11. juli. Lære og pakter 76”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
galakse i verdensrommet

Refuge [Tilflukt], av Shaelynn Abel

5.‒11. juli

Lære og pakter 76

“Stor skal deres lønn bli, og evig skal deres herlighet være”

I likhet med mange syner som er nedtegnet i Skriftene, kom synet i kapittel 76 da Joseph Smith og Sidney Rigdon “mediterte over” Skriftene (vers 19). Du kan også motta åpenbaring ‒ blant annet veiledning om hvordan du kan undervise ‒ når du grunner på Lære og pakter 76.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

For å hjelpe klassemedlemmene å drøfte det de leste i Lære og pakter 76, kan du be dem forestille seg at en venn av en annen tro spør hva vi tror om livet etter døden. Hvilke vers fra kapittel 76 ville de dele med vennen sin? Klassemedlemmene kan også dele noe fra “Gjenopprettelsens røster: Vitnesbyrd om ‘synet’” som har gjort inntrykk på dem.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 76

Frelse kommer gjennom Jesus Kristus, Guds Sønn.

  • Når mange tenker på kapittel 76, tenker de på frelsesplanen og de tre herlighetsrikene. Hvordan kan du hjelpe klassemedlemmene å forstå at den sentrale personen i denne åpenbaringen er Frelseren Jesus Kristus? Du kan gjerne be klassemedlemmene dele et vers de fant i kapittel 76, som styrket deres tro på Jesus Kristus. Hvis de trenger hjelp, kan du henvise dem til vers som 1–5, 20–24, 39–43, 69, 107–8.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å granske forskjellene mellom dem som arver de tre herlighetsrikene, skriver du på tavlen Celestial, vers 50–70, 92–96; Terrestrial, vers 71–79, 97 og Telestial, vers 81–90, 98–106, 109–12. Klassemedlemmene kan velge én av de tre gruppene med vers og finne ord eller uttrykk som beskriver forholdet mellom Jesus Kristus og dem som arver det tilsvarende riket. Hva lærer disse ordene eller uttrykkene oss om å være Jesu Kristi disipler? Hvordan kan vi styrke vårt forhold til ham og Faderen? Hvordan strekker de seg ut til oss? Hva vil det si å være “tapre i Jesu vitnesbyrd”? (vers 79).

    Bilde
    rom i et hjem på 1800-tallet

    Joseph Smith så synet om herlighetsgradene i et rom som dette.

Lære og pakter 76:5‒10; 113‒18

Guds mysterier kan bare bli “forstått ved Den Hellige Ånds kraft”.

  • Det kan være interessant for klassemedlemmene å vite at ikke alle Kirkens medlemmer umiddelbart godtok åpenbaringen i kapittel 76. For eksempel sa Brigham Young: “Tradisjonene mine var slik at da jeg fikk høre om synet, var det stikk i strid med min tidligere opplæring. Jeg sa: Vent litt. Jeg avviste det ikke, men jeg kunne ikke forstå det.” Han forklarte at han måtte “tenke og be, lese og tenke, helt til jeg visste og forsto det fullstendig” (i “The Vision”, Revelations in Context, 150). Hva lærer vi av hans erfaring som kan hjelpe oss når Gud åpenbarer ting som er forskjellig fra vår nåværende forståelse? Hva lærer Lære og pakter 76:5–10, 113‒18 oss om hvordan vi kan motta “[Guds] viljes hemmeligheter”? (vers 10).

Lære og pakter 76:50‒70, 92‒95

Gud ønsker at alle hans barn skal nyte celestial herlighet sammen med ham.

  • For noen kan det være nedslående eller overveldende å tenke på alt som kreves av oss for å kvalifisere oss til Det celestiale rike. Tenk på hvordan du kan hjelpe klassemedlemmene å finne håp “gjennom Jesus, den nye pakts mellommann” (vers 69). Du kan for eksempel be dem lese vers 50–70 og 92‒95. Be dem fortelle hvordan de kan svare noen som sier: “Det er så vanskelig å etterleve evangeliet i dagens samfunn. Jeg vet ikke om det er verdt det” eller “Jeg er rett og slett ikke god nok for Det celestiale rike.” Hva kan vi si for å inspirere eller oppmuntre vedkommende?

Vi kan forbedre vår undervisning

Fokuser på Frelseren og hans lære. “Tenk stadig etter: ‘Hvordan vil det jeg underviser, hjelpe elevene å utvikle tro på Kristus, omvende seg, inngå og holde pakter med Gud og motta Den hellige ånd?’” (Undervisning på Frelserens måte, 20).

Skriv ut