Läran och förbunden 2021
5–11 juli. Läran och förbunden 76: ”Stor ska deras lön bli och evig ska deras härlighet vara”


”5–11 juli. Läran och förbunden 76: ’Stor ska deras lön bli och evig ska deras härlighet vara’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Läran och förbunden 2021 (2020)

”5–11 juli. Läran och förbunden 76”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2021

Bild
galax i rymden

Tillflykt, av Shaelynn Abel

5–11 juli

Läran och förbunden 76

”Stor ska deras lön bli och evig ska deras härlighet vara”

Liksom många syner som upptecknats i skrifterna, kom synen i kapitel 76 när Joseph Smith och Sidney Rigdon ”begrundade” skrifterna (v. 19). Också du kan få uppenbarelse – till exempel ledning om hur du ska undervisa – när du begrundar Läran och förbunden 76.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

För att hjälpa klassdeltagarna ha ett samtal om det de läser i Läran och förbunden 76 kan du be dem föreställa sig att en vän av en annan tro frågar vad vi tror om livet efter döden. Vilka verser i kapitel 76 skulle de dela med sin vän? Klassdeltagarna kan också återge något ur ”Återställelsens röster: Vittnesbörd om ’synen’” som gjorde intryck på dem.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Läran och förbunden 76

Frälsning kommer genom Jesus Kristus, Guds Son.

  • När de tänker på kapitel 76, tänker många människor på frälsningsplanen och de tre härlighetsrikena. Hur kan du hjälpa klassdeltagarna se att centralgestalten i den här uppenbarelsen är Frälsaren Jesus Kristus? Du kan be klassdeltagarna läsa upp en vers i kapitel 76 som har stärkt deras tro på Jesus Kristus. Om de behöver hjälp kan du peka på verser som 1–5, 20–24, 39–43, 69, 107–108.

  • För att hjälpa klassdeltagarna utforska skillnaderna mellan dem som ärver de tre härlighetsrikena skriver du följande på tavlan: Celestiala, vers 50–70, 92–96; Terrestriala, vers 71–79, 97 och Telestiala, vers 81–90, 98–106, 109–112. Klassdeltagarna kan välja en av de tre versgrupperna och söka efter uttryck som beskriver relationen mellan Jesus Kristus och de människor som ska ärva motsvarande rike. Vad lär de här uttrycken oss om att vara Jesu Kristi lärjungar? Hur kan vi stärka vår relation till honom och till hans Fader? Hur räcker de oss handen? Vad innebär det att vara tapper i vittnesbördet om Jesus? (Se v. 79.)

    Bild
    ett rum i ett 1800-talshem

    Joseph Smith såg synen om härlighetsgraderna i ett rum som detta.

Läran och förbunden 76:5–10, 113–118

Guds hemligheter kan bara förstås ”genom den Helige Andens kraft”.

  • Det kan vara av intresse för klassens medlemmar att veta att det inte var alla kyrkans medlemmar som med lätthet accepterade uppenbarelsen i kapitel 76. Brigham Young, till exempel, sa: ”Mina traditioner var sådana att när synen först kom till mig så stred den direkt mot det jag tidigare undervisats om. Jag sa: Vänta lite. Jag förkastade den inte, men jag förstod den inte.” Han förklarade att han behövde ”tänka och be, läsa och tänka tills jag helt och hållet förstod den själv” (i ”The Vision”, Revelations in Context, s. 150). Vad lär vi av hans upplevelse som kan hjälpa oss när Gud uppenbarar sådant som skiljer sig från det vi hittills har trott? Vad lär Läran och förbunden 76:5–10, 113–118 oss om hur vi kan ta emot ”[Guds] viljas hemligheter” (v. 10)?

Läran och förbunden 76:50–70, 92–95

Gud vill att alla hans barn ska få uppleva celestial härlighet med honom.

  • För en del kan det vara nedslående eller överväldigande att tänka på allt som krävs av oss för att vi ska kvalificera oss för det celestiala riket. Tänk efter hur du kan hjälpa klassdeltagarna få hopp ”genom Jesus, … medlaren” (se v. 69). Du kan till exempel låta dem läsa vers 50–70 och 92–95. Låt dem berätta hur de skulle svara någon som säger: ”Det är så svårt att leva efter evangeliet i dagens värld. Jag är inte säker på att det är värt det.” Eller: ”Jag är inte bra nog för det celestiala riket.” Vad kan vi säga för att inspirera eller uppmuntra den här personen?

Förbättra vår undervisning

Ha fokus på Frälsaren och hans lära. ”Fråga dig ständigt: ’Hur kan det jag undervisar om hjälpa mina elever att bygga upp sin tro på Kristus, omvända sig, ingå och hålla förbund med Gud och ta emot den Helige Anden?’” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 20).

Skriv ut