Läran och förbunden 2021
19–25 juli. Läran och förbunden 81–83: Där ”mycket är givet, krävs mycket”


”19–25 juli. Läran och förbunden 81–83: Där ’mycket är givet, krävs mycket’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Läran och förbunden 2021 (2020)

”19–25 juli. Läran och förbunden 81–83”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2021

Bild
Kristus och den rike unge mannen

Kristus och den rike unge mannen, av Heinrich Hofmann

19–25 juli

Läran och förbunden 81–83

Där ”mycket är givet krävs mycket”

Kom ihåg att dina klassdeltagare har andliga upplevelser när de studerar skrifterna hemma. Begrunda under bön hur du kan uppmuntra dem att berätta om sina upplevelser för att lyfta varandra.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Låt klassdeltagarna välja ett uttryck från vart och ett av följande kapitel som skulle vara en bra titel på kapitlet: Läran och förbunden 81, 82 och 83. Varför valde de just de titlarna?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Läran och förbunden 81:5; 82:18–19

Vi borde alla söka efter ”[vår] nästas fördel”.

  • Veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer innehåller förslag på frågor att begrunda i fråga om Läran och förbunden 81:5. De kan också vara bra diskussionsfrågor för er klass. Du kan också berätta om en personlig upplevelse när du känt dig ”svag” på något sätt och någons tjänande upplyfte eller stärkte dig. Klassdeltagarna kan ha egna liknande upplevelser att ta upp. Ni kan också se videon ”Works of God” [Guds verk] (ChurchofJesusChrist.org) för att inspirera klassdeltagarna att tjäna varandra. Du kan också läsa citatet av president M. Russell Ballard i ”Övriga resurser”.

  • Du kanske vill be klassdeltagarna studera Läran och förbunden 82:18–19 och söka efter principer som hjälper dem förstå syftet med och välsignelserna av att tjäna andra. Låt dem berätta vad de hittar. Du kan också visa videon ”Thomas S. Monsons lärdomar: Rädda dem som behöver hjälp” (JesuKristiKyrka.org). På vilket sätt exemplifierade medlemmarna i biskop Monsons församling det som står i vers 18–19?

Läran och förbunden 82:8–10

”Jag, Herren, är bunden när ni gör vad jag säger.”

  • För att hjälpa klassdeltagarna förstå relationen mellan vår villiga lydnad och Guds utlovade välsignelser kan ni läsa Läran och förbunden 1:37–38; 82:10 och 130:20–21 tillsammans eller i små grupper. Vad lär de här skriftställena oss om Herren? Klassdeltagarna kanske kan skriva upp ord som beskriver hans egenskaper, baserat på de här verserna.

  • Efter att ha läst vers 10 kan klassdeltagarna prata om vad Herren har lovat oss och hur Herren har hållit sina löften. Berättelsen av syster Virginia H. Pearce i ”Övriga resurser” kan hjälpa klassdeltagarna förstå att Herren välsignar oss enligt sin egen visdom och inte alltid på det sätt som vi vill eller väntar oss.

  • Vad lär vi oss av Läran och förbunden 82:8–10 om varför vår himmelske Faders ger oss bud? Kanske kan klassdeltagarna få insikt i de här verserna för att kunna hjälpa en vän eller ett barn som tycker att buden är begränsande (se även videon ”Blessed and Happy Are Those Who Keep the Commandments of God” [Välsignade och lyckliga är de som håller Guds bud] ChurchofJesusChrist.org). De kan också prata om upplevelser som lärt dem se buden som välsignelser.

Bild
Ikonen Övriga resurser

Övriga resurser

En ren gudstjänst.

President M. Russell Ballard har sagt:

”I vårt lärjungeskap har vi många krav, bekymmer och uppgifter. Men en del aktiviteter måste alltid utgöra kärnan i vårt medlemskap i kyrkan. ’Var därför trofast’, befaller Herren. ’Verka i det ämbete vartill jag har utsett dig. Hjälp de svaga, lyft upp händerna som hänger ned och styrk de matta knäna’ [L&F 81:5, betoning tillagd].

Det är så kyrkan ska agera! Det är en gudstjänst som är ren! Det här är evangeliet i dess rätta bemärkelse när vi hjälper, lyfter och styrker dem som har andliga och timliga behov! Att göra det kräver att vi besöker dem och hjälper dem [se Jak. 1:27] så att deras vittnesbörd och tro på vår himmelske Fader och Jesus Kristus och hans försoning blir förankrade i deras hjärtan” (”Dyrbara gåvor från Gud”, Liahona, maj 2018, s. 11).

Herren välsignar oss på sina egna förunderliga sätt.

Syster Virginia H. Pearce, tidigare medlem av Unga kvinnors generalpresidentskap, berättar om en kvinna som var orolig för sina oregerliga barn. Hon satte upp ett ambitiöst mål för tempelbesök och kände sig säker på att Herren skulle belöna detta stora offer genom att förändra hennes barns hjärtan. Kvinnan berättade:

”Efter tio år av ökat tempelbesökande och ständiga böner måste jag tyvärr säga att mina barns val inte har förändrats. …

Men det har jag. Jag är en annan kvinna. … Jag har gett upp om mina tidsplaner och har lärt mig vänta på Herren. Mina förväntningar har förändrats. I stället för att vänta mig att mina barn ska förändras, förväntar jag mig dessa milda bevis på barmhärtighet och är full av tacksamhet för dem. … Herren arbetar på förunderliga sätt, och jag är verkligen fylld av en frid som övergår allt förstånd” (i ”Prayer: A Small and Simple Thing”, At the Pulpit [2017], s. 288–289).

Förbättra vår undervisning

Låt ungdomarna vara delaktiga i lektionen. Ge dem möjlighet att undervisa varandra. Att höra varandras vittnesbörd eller upplevelser kan ha stor inverkan på dem. Vid behov kan du hjälpa ungdomarna förbereda sig för att undervisa och visa dem vad det innebär att undervisa på Frälsarens sätt (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 27–28).

Skriv ut