Lære og Pagter 2021
2.-8. august. Lære og Pagter 85-87: »Stå I … på hellige steder«


»2.-8. august. Lære og Pagter 85-87: ›Stå I … på hellige steder‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»2.-8. august. Lære og Pagter 85-87«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
en familie går til templet

2.-8. august

Lære og Pagter 85-87

»Stå I … på hellige steder«

Følg dig ikke presset til at gennemgå alle vers – eller endog hvert afsnit – af Lære og Pagter i Søndagsskolen. Lad Ånden vejlede dig, og vær modtagelig for det, klassemedlemmerne synes er relevant for dem.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Klassemedlemmerne kan skimme Lære og Pagter 85-87 for ord eller vendinger, der virker vigtige for dem (måske noget de har markeret i deres skrifter). Bed dem om at skrive deres ord eller vendinger på tavlen, og tal om et par af dem.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 85:6

Ånden taler med en »stille, sagte røst«.

  • I Lære og Pagter 85:6 brugte profeten Joseph Smith beskrivende sprog til at fortælle, hvordan Ånden havde talt til ham. Hvad kan vi lære om Helligånden af hans beskrivelse? Du kan bede klassens medlemmer om at tænke på tidspunkter, hvor Ånden har talt til dem – hvordan vil de beskrive deres oplevelse? De kan finde flere beskrivelser i skriftsteder som disse: Lukas 24:32; Mosija 5:2; Alma 32:28; Helaman 5:30; Lære og Pagter 6:22-23; 11:12-13.

  • Kan du tænke på en illustration eller demonstration, der kan illustrere Åndens stille, sagte røst? Du kan måske have noget hellig musik til at spille stille, når klassemedlemmerne kommer ind i klassen. De kan tale om, hvad musikken fik dem til at føle, og hvor meget sværere det ville være at høre musikken, hvis der var forstyrrende lyde. Det kan føre til en samtale om forstyrrende elementer i vores liv, der afholder os fra at høre den stille, sagte røst. Klassemedlemmerne kan fortælle, hvad de gør for at øge deres lydhørhed overfor Ånden – nogle råd kan findes i »Yderligere ressourcer«.

Lære og Pagter 86:1-7

De retfærdige er samlet i de sidste dage.

  • Følgende aktivitet kan få klassen til at forstå symbolikken i lignelsen om hveden og rajgræsset: Du kan skrive symbolske vendinger fra lignelsen (såsom »sædemændene«, »rajgræsset [kvæler] hveden«, »bladet spirer frem« og »hveden er blevet samlet ind« (v. 2-4, 7)) og mulige fortolkninger (såsom »apostlene«, »frafaldet«, »genoprettelsen« og »missionering«) på separate sedler og hænge dem på tavlen. Klassens medlemmer kan derpå samarbejde for at matche symbolerne med deres betydning ved at bruge det, de har lært af Lære og Pagter 86:1-7. (De kan også læse Matt 13:37-43). Hvorfor er det betydningsfuldt, at Herren henvender denne åbenbaring »til jer, mine tjenere«? (v. 1). Hvilke budskaber finder vi, der relaterer til vores tjeneste for Herren? (Se også v. 11).

Lære og Pagter 87:2, 6, 8

Fred findes på »hellige steder«.

Billede
en kvinde uden for templet

Templet er et helligt sted, hvor vi kan føle Guds kærlighed.

  • For at hjælpe klassemedlemmerne til at forstå, hvorfor vi må »stå … på hellige steder«, kan du begynde med at bede dem om at nævne nogle af de udfordringer, vi står over for i de sidste dage. De kan finde eksempler i Lære og Pagter 87:2, 6. De kan så tale om, hvordan Herrens indbydelse i vers 8 kan hjælpe med disse udfordringer. Spørgsmål som disse kan hjælpe:

    Hvad er betydningsfuldt ved ordet »stå« i dette vers?

    Hvad gør et sted helligt?

    Hvad kan fjerne en person fra et helligt sted?

    Hvordan kan vi sikre os, at vi ikke lader os flytte?

  • Klassemedlemmerne er måske villige til at give hinanden eksempler på »hellige steder«, og hvad der gør dem hellige (du kan påpege, at et helligt sted kan være mere end blot et fysisk sted). Når de deler, kan du opfordre dem til at tale om, hvorfor disse steder er hellige for dem. Hvordan hjælper disse hellige steder os til at finde fred midt i de sidste dages farer?

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Find »en rolig og stille stund hver dag«.

Søster Vicki F. Matsumori, tidligere rådgiver i Primarys hovedpræsidentskab, gav dette råd: »Eftersom Ånden ofte beskrives som en stille, sagte røst, er det … også vigtigt at have en stille stund i vores tilværelse. Herren har rådet os: ›Vær rolig og vid, at jeg er Gud‹ (Sl 46:10). Hvis vi sørger for en rolig og stille stund hver dag, hvor vi ikke bombarderes med fjernsyn, computer, videospil eller personlige elektroniske anordninger, gør vi det muligt for den stille, sagte røst at komme med personlig åbenbaring og tilhviske os blid vejledning, beroligelse og trøst« (»Hjælp andre med at genkende Åndens hvisken«, Liahona, nov. 2009, s. 11).

Gør undervisningen bedre

Forbered dig med mennesker i tankerne. »Lad jeres forståelse af dem, I underviser, vejlede jeres planer, når I forbereder jer … Kristuslignende lærere følger ikke altid en bestemt stil eller metode; de fokuserer på at hjælpe andre til at opbygge tro på Jesus Kristus« (Undervisning på Frelserens måde, s. 7).

Udskriv