Lære og pakter 2021
6.–12. september. Lære og pakter 98–101: “Vær rolige og kjenn at jeg er Gud”


“6.–12. september. Lære og pakter 98–101: ‘Vær rolige og kjenn at jeg er Gud’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“6.–12. september. Lære og pakter 98–101”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
Hellige som løper fra en pøbelgjeng

C. C. A. Christensen (1831–1912), Saints Driven from Jackson fylke Missouri [Hellige drevet fra Jackson fylke i Missouri], ca. 1878, tempera på musselin, 196 × 287 cm. Kunstmuseet ved Brigham Young University, gave fra C. C. A. Christensens barnebarn, 1970

6.–12. september

Lære og pakter 98–101

“Vær rolige og kjenn at jeg er Gud”

Hva slags utfordringer eller prøvelser opplever klassemedlemmene dine? Hvilke råd og hvilken trøst i Lære og pakter 98–101 kan være til hjelp for dem?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Du kan be klassemedlemmene om å dele noe de har lært fra Lære og pakter 98–101 som var til hjelp for dem under en prøvelse eller utfordring som de har hatt.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 98:1–3, 11–16, 23–30, 37; 101:2–5, 9–16

Våre prøvelser kan virke sammen til vårt beste.

  • Den forfølgelse eller motgang vi møter i vår tid kan være forskjellig fra den de hellige opplevde i Missouri i 1833, men Herrens råd i Lære og pakter 98 gjelder fortsatt. For å hjelpe klassemedlemmene å lære av dette rådet, kan du vurdere å skrive spørsmål som de følgende på tavlen: På hvilke måter ønsker Herren at hans hellige skal se motgang? Hvordan ønsker Herren at vi responderer på forfølgelse? Klassemedlemmene kan arbeide i små grupper for å finne svar i Lære og pakter 98:1–3, 11–16, 23–30 og deretter drøfte det de har lært. Hvilke sannheter finner vi som kan hjelpe oss å bli bedre Jesu Kristi disipler? Uttalelsene i “Ytterligere ressurser” kan berike denne drøftingen.

  • I tider med forfølgelse eller prøvelser, kan dette budskapet fra kapittel 98 og 101 være til hjelp: Herren vil hjelpe oss hvis vi er villige til å stole på ham. For å hjelpe klassemedlemmene å finne dette budskapet, kan du skrive opp følgende skriftstedhenvisninger på tavlen og be klassemedlemmene om å velge noen de kan lese: Lære og pakter 98:1–3, 11–12, 37; 101:2–5, 9–16. Be dem dele det de finner som oppfordrer dem til å stole på Herren. Hva underviser disse versene om hvordan vi stoler på Herren? (Se også Linda S. Reeves, “Gjør krav på velsignelsene ved dine pakter”, Ensign eller Liahona, nov. 2013, 118–20.)

Lære og pakter 101:1–8, 43–62

Å følge Guds råd hjelper oss å holde oss trygge.

  • Hvordan kan du hjelpe klassemedlemmene å gjenkjenne den trygghet som kommer når vi “[lytter til Herrens røst]”? (vers 7). Kanskje du kan be noen klassemedlemmer om å rollespille lignelsen i Lære og pakter 101:43–62 mens et annet klassemedlem leser den høyt. Dere kan deretter drøfte spørsmål som disse: Hva kan de forskjellige delene i lignelsen representere? Hva forårsaket at tjenerne mistet vingården? Hvilke lærdommer får vi fra tjenernes handlinger? Hva lærer vi om Herren fra adelsmannens handlinger? Det kan også være nyttig å sammenligne vers 1–8 med vers 47–51 og drøfte hvordan vi kan være “trofast[e] og klok[e]” i vår innsats for å bygge opp Sion i vårt eget liv, i vårt hjem og som Kirke.

    Bilde
    Jesus Kristus

    Detalj fra Christ and the Rich Young Ruler [Kristus og den rike unge mannen], av Heinrich Hofmann

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Å vende det andre kinnet til krever kristent mot.

Eldste Robert D. Hales underviste:

“Enkelte tror feilaktig at reaksjoner som taushet, saktmodighet, tilgivelse og å bære ydmykt vitnesbyrd er passivt eller svakt. Men å ‘elsk[e våre] fiender, velsign[e] dem som forbanner [oss], gjør[e] vel imot dem som hater [oss], og be for dem som forfølger [oss]’ (Matteus 5:44) krever tro, styrke og, ikke minst, kristent mot …

Når vi ikke tar igjen – når vi vender det andre kinn til og unngår å bli sinte – står vi også med Frelseren. Vi formidler hans kjærlighet, som er den eneste kraft som kan underkue den onde og gi våre anklagere svar uten å anklage dem til gjengjeld. Det er ikke svakhet. Det er kristent mot” (“Kristent mot: Prisen for å være disippel,” Ensign eller Liahona, nov. 2008, 72).

Å tilgi er ikke å gå god for.

Eldste Kevin R. Duncan sa: “Brødre og søstre, forstå meg rett. Å tilgi er ikke å gå god for. Vi bortforklarer ikke dårlig oppførsel eller lar andre mishandle oss på grunn av deres kamper, smerter eller svakheter. Men vi kan få større forståelse og fred når vi ser med et bredere perspektiv … Tilgivelse er et strålende, helbredende prinsipp. Vi trenger ikke å være et offer to ganger. Vi kan tilgi” (“Tilgivelsens helbredende salve”, Ensign eller Liahona, mai 2016, 35).

Vi kan forbedre vår undervisning

Inkluder dem som strever. Noen ganger trenger klassemedlemmer som strever bare å bli inkludert for å føle seg elsket. Vurder å be dem ta imot et oppdrag i en kommende leksjon, inviter dem til klassen eller sørg for at de har en måte de kan komme seg til kirken på. Ikke gi opp hvis de ikke reagerer positivt på din innsats til å begynne med (se Undervisning på Frelserens måte, 8–9).

Skriv ut