Lære og pakter 2021
20.–26. september. Lære og pakter 106–108: “Å få himlene åpnet”


“20.–26. september. Lære og pakter 106–108: ‘Å få himlene åpnet’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“20.–26. september. Lære og pakter 106–108”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
solen skinner gjennom skyer

20.–26. september

Lære og pakter 106–108

“Å få himlene åpnet”

Når du studerer Lære og pakter 106–8, tenk på de åndelige opplevelsene som klassemedlemmene dine kan ha når de studerer disse kapitlene. Mens du forbereder deg til å undervise dem, kan det være nyttig å finne ut hva de syntes var meningsfylt, før dere samles.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Be klassemedlemmene om å dele et vers fra disse kapitlene som underviser om et prinsipp som kan styrke noen i deres tjeneste i Kirken.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 106108

Herren instruerer, oppmuntrer og støtter dem han kaller til å tjene.

  • Da klassemedlemmene studerte Lære og pakter 106 og 108 denne uken, kan de ha funnet uttrykk som kan være til hjelp for dem som tjener i kall i Kirken (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Vurder å gi klassemedlemmene tid til å skrive uttrykk de fant i disse kapitlene på tavlen og be dem om å dele sin innsikt. Hvilke erfaringer har de hatt som kan relateres til eller illustrere disse uttrykkene?

Lære og pakter 107

Herren leder sin kirke gjennom prestedømsmyndighet.

  • Du kan innlede en drøfting om prestedømsembeder ved å be klassen lage en liste over grunner til at Herren gir oss profeter, apostler og andre ledere i Kirken. Klassemedlemmene kan kanskje legge til mer på listen etter å ha lest Lære og pakter 107:18–20. Deretter kan du bruke tid på å gjennomgå ansvarsoppgavene som Herren har gitt dem som innehar følgende embeder: Det første presidentskap (vers 9, 21–22, 65–66, 91–92), De tolv apostler (vers 23–24, 33–35, 38, 58), De sytti (vers 25–26, 34, 93–97) og biskoper (vers 13–17, 68–76, 87–88). Hva kan vi gjøre for å oppholde våre ledere ved vår “tillit, tro og bønner”? (vers 22).

  • Hvordan ville vi svare hvis en venn som ikke tilhører vår tro, spurte oss: “Hva er prestedømmet?” eller “Hva er prestedømsnøkler?” Hvordan kan læresetningene i “Ytterligere ressurser” påvirke våre svar? Klassemedlemmene kan kanskje også finne nyttig innsikt i Lære og pakter 107:1–4, 18–20 (se også Tro mot pakten, 126–30). Hvordan hjelper prestedømmet oss å motta “rikets mysterier” og “få himlene åpnet for [oss]”? Hvordan hjelper det oss “nyte samfunn og nærvær med Gud Faderen og Jesus”? (vers 19).

Lære og pakter 107:27–31, 85

Herren styrer sitt rike gjennom rådsforsamlinger.

  • President M. Russell Ballard sa: “[Jeg vet] at rådsforsamlinger er Herrens måte, og at han skapte alle ting i universet ved et råd i himmelen” (“Familieråd”, Ensign eller Liahona, mai 2016, 63). Hvordan kan du hjelpe dem du underviser å forstå hvordan de kan rådføre seg med hverandre hjemme og i kirken? Kanskje du kan be noen medlemmer om å komme forberedt til å fortelle om sine erfaringer i kirken eller hjemme der de anvendte prinsipper fra Lære og pakter 107:27–31, 85 for å rådføre seg med hverandre (eller fra president Ballards budskap referert til ovenfor). Vurder å be klassemedlemmene i løpet av uken om å komme til klassen forberedt til å dele tanker om hva som gjør en rådsforsamling effektiv. Oppfordre klassemedlemmene til å identifisere prinsipper de lærer av denne drøftingen, som vil hjelpe dem å bli mer effektive når de deltar i fremtidige rådsforsamlinger hjemme og i kirken.

    Bilde
    lærerrådsmøter

    Å rådføre seg med hverandre er én måte Herren gjennomfører sitt verk på.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Prestedømsmyndighet.

President Dallin H. Oaks underviste:

“Vi er ikke vant til å snakke om at kvinner har prestedømmets myndighet i sine kall i Kirken, men hvilken annen myndighet kan det være? Når en kvinne – ung eller gammel – blir beskikket til å forkynne evangeliet som heltidsmisjonær, blir hun gitt prestedømsmyndighet til å utføre en prestedømsfunksjon. Det samme gjelder når en kvinne blir beskikket til å virke som funksjonær eller lærer i en kirkeorganisasjon under ledelse av en som har prestedømmets nøkler. Den som virker i et embede eller kall som mottas fra en som har prestedømsnøkler, utøver prestedømsmyndighet når hun eller han utfører sine tildelte oppgaver” (“Prestedømmets nøkler og myndighet”, Ensign eller Liahona, mai 2014, 51).

President M. Russell Ballard sa:

“Vår Fader i himmelen er raus med sin kraft. Alle menn og alle kvinner har tilgang til denne kraft for å få hjelp i sitt eget liv. Alle som har inngått hellige pakter med Herren og som overholder disse paktene, er berettiget til å motta personlig åpenbaring, bli velsignet ved englers betjening og ha samfunn med Gud, og motta fylden av evangeliet og til slutt å bli arvinger sammen med Jesus Kristus til alt vår Fader har” (“Menn og kvinner og prestedømskraft”, Liahona, sep. 2014, 36).

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp elevene å oppbygge hverandre. “Hver enkelt i klassen er en rik kilde til vitnesbyrd, innsikt og erfaringer med å etterleve evangeliet. Oppfordre dem til å dele med og oppløfte hverandre” (Undervisning på Frelserens måte, 5).

Skriv ut