Lære og pakter 2021
27. september–3. oktober. Lære og pakter 109-110: “Det er ditt hus og din hellighets sted”


“27. september–3. oktober. Lære og pakter 109–110: ‘Det er ditt hus og din hellighets sted’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“27. september–3. oktober. Lære og pakter 109–110”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
Kirtland tempel

Kirtland Temple, av Jon McNaughton

27. september–3. oktober

Lære og pakter 109–110

“Det er ditt hus og din hellighets sted”

Kapittel 109 og 110 beskriver noen av de helligste begivenhetene i gjenopprettelsen. Sørg for å la klassemedlemmene dele det de tenkte og følte da de studerte disse begivenhetene.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Herren erklærte at “ryktet om dette hus [Kirtland tempel] skal nå ut til fremmede land” (Lære og pakter 110:10). Du kan gjerne be klassemedlemmene om å dele noe de fant i sitt personlige eller familiens studium som de føler burde bli spredt til folk rundt i verden.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 109; 110:1–10

Herren ønsker å velsigne oss i sitt hellige hus.

  • Å studere kapittel 109 er en fin anledning til å hjelpe klassemedlemmene å styrke sitt ønske om å tilbe i tempelet. Du kan skrive på tavlen noen versenummer som nevner tempelets velsignelser – som for eksempel vers 12–13, 22–23, 24–28, 29–32. Klassemedlemmene kan velge vers de kan lese og grunne på dem, individuelt eller i grupper, og deretter oppsummere for klassen de velsignelser disse versene beskriver. Medlemmer som har vært i tempelet kan dele hvordan de har opplevd disse velsignelsene i sitt liv.

    Dere kan også lese eller synge sammen “Guds ånd som en ild” (Salmer, nr. 2), som ble sunget ved innvielsen av Kirtland tempel. Klassemedlemmene kan påpeke tempelets velsignelser som er beskrevet i salmen, og dele eventuelle relaterte erfaringer de har hatt, hvis det passer.

  • Å motta tempelets velsignelser krever ofte offer. Hva underviser Lære og pakter 109:5 om de offer de hellige gjorde for å bygge Kirtland tempel? Noen kan kanskje komme forberedt til å snakke om disse ofrene (se “A House for Our God”, Revelations in Context, 169–71). Hvilke ofre gjør vi for å motta tempelets velsignelser i vår tid? Noen av klassemedlemmene er kanskje villige til å dele sine erfaringer. Noen eksempler fra vår tid finnes i videoene “Sealed Together: The Manaus Temple Caravan” og “Temples Are a Beacon” (ChurchofJesusChrist.org).

  • Å studere beskrivelsen av den oppstandne Frelser i Lære og pakter 110:1–10 er en fin måte å bygge opp vår tro på Jesus Kristus. Du kan gjerne be klassemedlemmene å forestille seg det som beskrives i disse versene og overveie hva disse bildene lærer oss om Jesus Kristus. Hva kan en “brolegning med rent gull” symbolisere, eller stemmen “som lyden av mektige fossefall”?

    Bilde
    Interiør i Kirtland tempel

    I hver ende av Kirtland tempel er det forhøyninger for prestedømsledere.

Lære og pakter 110:11–16

De prestedømsnøkler som er nødvendige for å utføre Guds verk finnes i Kirken i dag.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å forstå prestedømmets nøkler som Moses, Elias og Elijah overdro til Joseph Smith og Oliver Cowdery i Kirtland tempel, kan du be dem lese og drøfte uttalelsen i “Ytterligere ressurser”, enkeltvis eller i grupper. Hvorfor er disse nøklene betydningsfulle i vårt liv nå? Du kan også be hvert klassemedlem om å velge en av profetene som overdro disse nøklene – Moses, Elias og Elijah – og lære om ham fra Veiledning til Skriftene. Hva lærer disse profetenes liv oss om nøklene de overdro? Dette kan lede til en drøfting om hva Herren forventer at vi skal gjøre nå som disse nøklene er på jorden.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Nøkler gir kraft og myndighet til Guds verk.

Eldste Quentin L. Cook forklarte:

“Kirtland tempel, både dets beliggenhet og størrelse, var relativt beskjedent. Men når det gjelder dets enorme betydning for menneskeheten, formet det evigheten. Fordums profeter gjenga prestedømsnøkler til Jesu Kristi evangeliums evige frelsende ordinanser. Dette forårsaket en overveldende glede hos trofaste medlemmer.

Disse nøklene gir ‘kraft fra det høye’ [Lære og pakter 38] til guddommelig utnevnte ansvarsoppgaver som utgjør den grunnleggende hensikten med Kirken. På den vidunderlige påskedagen i Kirtland tempel ble tre nøkler gjengitt:

For det første, Moses viste seg og gjenga nøklene til Israels innsamling fra de fire verdenshjørner, som er misjonærarbeid.

For det annet, Elias viste seg og gjenga nøklene til Abrahams evangelieutdeling, som innbefatter gjenopprettelsen av Abrahams pakt [se Abraham 2:8–11]. President Russell M. Nelson har forklart at hensikten med paktens nøkler er å forberede medlemmer til Guds rike [se “Pakter”, Ensign eller Liahona, nov. 2011, 88] …

For det tredje, Elijah viste seg og gjenga beseglingskraftens nøkler i denne evangelieutdeling, som er slektshistorie-arbeid og tempelordinanser som gjør frelse mulig for levende og døde” (“Forbered deg til å møte Gud”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 114–15).

Vi kan forbedre vår undervisning

Innby Ånden i din undervisning. “Det endelige målet med alt en lærer i evangeliet gjør – alle spørsmål, ethvert skriftsted, enhver aktivitet – er å innby Ånden til å bygge opp tro og innby alle til å komme til Kristus. I tillegg kan hellig musikk, Skriftene, uttalelser fra profeter i de siste dager, uttrykk for kjærlighet og vitnesbyrd, og stunder med stille ettertanke, alt sammen innby Åndens nærvær” (Undervisning på Frelserens måte, 10).

Skriv ut