Lære og pakter 2021
4.–10. oktober. Lære og pakter 111–114: “Jeg vil ordne alt til deres beste”


“4.–10. oktober. Lære og pakter 111‒114: ‘Jeg vil ordne alt til deres beste’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“4.–10. oktober. Lære og pakter 111–114”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
Joseph Smith som forkynner

4.–10. oktober

Lære og pakter 111–114

“Jeg vil ordne alt til deres beste”

Når du leser Lære og pakter 111–14, overvei de åndelige sannheter som Herren ønsker at dine klassemedlemmer skal forstå. Den hellige ånd vil veilede deg til å finne ut hvilke prinsipper du skal fokusere på.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Vurder å tegne en skattkiste på tavlen. Klassemedlemmene kan skrive på tavlen vers fra kapittel 111–14 der de fant noe de kunne vurdere som “store skatter” (Lære og pakter 111:2). Be flere medlemmer om å dele det de syntes var verdifullt i disse versene.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 111

Herren kan “ordne alt til [vårt] beste”.

  • Herrens råd i Lære og pakter 111 kan være til hjelp for klassemedlemmene når de bekymrer seg for timelige eller åndelige saker, akkurat slik det hjalp Joseph Smith med hans bekymringer for Sion. Du kan innlede en drøfting av dette kapittelet ved å be elevene føre opp på tavlen ting som de eller folk de kjenner er bekymret for. Med disse bekymringene i tankene kan de så granske kapittel 111 for å finne råd og trøst som Herren gir for å hjelpe oss. Klassemedlemmene kan dele hvordan Frelseren har hjulpet dem når de setter sin lit til Ham.

  • Klassemedlemmene kan ha hatt opplevelser som Josephs – der de følte at Herren godtok dem til tross for deres “dårskap” (Lære og pakter 111:1). Hvordan eksemplifiserer deres erfaringer de sannheter som undervises i Lære og pakter 111? For eksempel, når har de følt at Herren “[ordnet] alt til deres beste”? (vers 11). Hva lærer disse erfaringene dem om Frelseren og om dem selv?

Lære og pakter 112:3–15, 22

Herren vil lede dem som ydmykt søker hans vilje.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å drøfte det kapittel 112 underviser om ydmykhet, vurder å dele klassen inn i tre grupper. Gi hver gruppe ett av følgende spørsmål å grunne på når de gjennomgår vers 3–15 og 22: Hva er ydmykhet? Hvordan kan vi bli mer ydmyke? Hvilke velsignelser loves de ydmyke? Gi klassen tid til å dele svarene sine med hverandre. Gruppene kan få ytterligere innsikt ved å lese eldste Quentin L. Cooks uttalelse i “Ytterligere ressurser” eller delen “Ydmykhet” i Forkynn mitt evangelium (side 126). Hvorfor er ydmykhet vesentlig for å utføre Herrens verk?

    Bilde
    to personer som ber

    Hvis vi er ydmyke, vil Herren veilede oss og besvare våre bønner.

Lære og pakter 112:12–26

De som er virkelig omvendt blir kjent med Jesus Kristus.

  • Det faktum at noen apostler i 1837 vendte seg mot profeten, er en god påminnelse om at uansett hvilket kall vi har eller hvor mye vi vet om evangeliet, må vi hver for oss forsikre oss om at vi virkelig er omvendt. Ved å lese rådet Herren ga Thomas B. Marsh for å hjelpe ham å forene De tolvs quorum, kan du gi klassen innsikt i hva omvendelse innebærer. Klassemedlemmene kan kanskje lese Lære og pakter 112:12–26 med et familiemedlem eller en venn i tankene – noen som kanskje strever med sin tro. Hvilke sannheter i disse versene ville klassemedlemmene legge vekt på for å hjelpe vedkommende å bli mer fullstendig omvendt? Gi klassemedlemmene tid til å grunne på hva de kan gjøre for å styrke sin egen omvendelse til Herren.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Den Kristus-lignende egenskapen ydmykhet.

Eldste Quentin L. Cook underviste:

“Dessverre ser vi i vår tid i nesten alle samfunnslag, at innbilskhet og arroganse blir fremhevet, mens ydmykhet og ansvarlighet overfor Gud blir nedvurdert. Store deler av samfunnet har mistet sin forankring og forstår ikke hvorfor vi er her på jorden. Sann ydmykhet, som er nødvendig for å oppnå Herrens hensikt for oss, kommer sjelden til uttrykk.

Det er viktig å forstå omfanget av Kristi ydmykhet, rettferdighet, karakter og intelligens, som vi ser eksempler på i Skriftene. Det er uforstandig å undervurdere behovet for kontinuerlig å strebe etter disse Kristus-lignende egenskapene og trekkene hver eneste dag, og særlig ydmykhet.

Den 23. juli 1837 møttes profeten Joseph og eldste Thomas B. Marsh, presidenten for De tolv apostlers quorum. Eldste Marsh var visstnok frustrert over at profeten hadde kalt to medlemmer av hans quorum til å reise til England uten å rådføre seg med ham. Da Joseph snakket med eldste Marsh, ble alle såre følelser lagt til side, og profeten mottok en bemerkelsesverdig åpenbaring. Den er nå kapittel 112 i Lære og pakter. Den gir fantastisk veiledning fra himmelen med hensyn til ydmykhet og misjonærarbeid. Vers 10 lyder: ‘Vær du ydmyk, og Herren din Gud skal lede deg ved hånden og gi deg svar på dine bønner’ [Lære og pakter 112:10; uthevelse tilføyd]” (“Hver dag på jord”, Ensign eller Liahona, nov. 2017, 51–52).

Vi kan forbedre vår undervisning

Fokuser på personer. “Hvordan du behandler folk er like viktig som hva du underviser dem. Noen ganger kan vi fokusere så mye på å fremlegge en leksjon at det hindrer oss i å uttrykke vår kjærlighet til dem vi underviser … [Overvei] hvordan du kan fokusere på det som betyr mest” (Undervisning på Frelserens måte, 6).

Skriv ut