Lære og pakter 2021
18.–24. oktober. Lære og pakter 121–123: “O Gud, hvor er du?”


“18.–24. oktober. Lære og pakter 121–123: ‘O Gud, hvor er du?’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“18.–24. oktober. Lære og pakter 121–123”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
Liberty fengsel

Liberty Jail Spring [Liberty fengsel om våren], av Al Rounds

18.–24. oktober

Lære og pakter 121–123

“O Gud, hvor er du?”

Den beste måten å forberede seg på å undervise er å lese Skriftene, tenke på dem du underviser og følge Ånden. Aktivitetene i denne oversikten kan supplere den inspirasjon du mottar.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Be klassemedlemmene om å velge ett budskap fra Lære og pakter 121–23 som de ville ønske å dele med noen som lider. La dem forklare sitt valg.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 121:1–33122

Hvis vi trofast holder ut våre prøvelser, vil Gud opphøye oss i det høye.

  • Du har kanskje klassemedlemmer som, på grunn av vanskelige prøvelser, har følelser som ligner på det Joseph Smith uttrykte i Lære og pakter 121:1–6. Etter å ha lest disse versene sammen, kan du be klassemedlemmene identifisere og dele budskap i vers 7–33 som gir dem håp og trøst i sine prøvelser. Hva vil det si å “trofast [holde] … ut”? (vers 8). Hvordan hjelper Frelseren oss å trofast holde ut? Hvordan kan vi hjelpe hverandre å trofast holde ut?

  • For å hjelpe klassemedlemmene å overveie hvordan prøvelser kan “gi [oss] erfaring” og “være til [vårt] gode” (Lære og pakter 122:7), kan du gi dem et papirark og be dem skrive ned en prøvelse de har erfart. På den andre siden av papiret kan klassemedlemmene skrive ordene “erfaring” og “gode”. Når dere sammen drøfter Lære og pakter 122, kan du oppfordre klassemedlemmene til å skrive eventuelle tanker de har om “den andre siden” av sine prøvelser: “erfaringen” eller det “gode” de fikk. Noen klassemedlemmer kan være komfortable med å dele hvordan deres prøvelse endte opp til deres gode. Eller de kan lese om eldste Koichi Aoyagis erfaring i “Hold stø kurs” (Ensign eller Liahona, nov. 2015, 126–28).

Lære og pakter 121:34–46

Vi må være rettferdige for å få tilgang til “himmelens krefter”.

  • Det kan være interessant å sammenligne hvordan “makt eller innflytelse” blir opprettholdt i verden med hvordan Herren forkynte at makt eller innflytelse skulle opprettholdes (se kapittel 121). For å hjelpe til med denne drøftingen kan du lage en tabell med to kolonner på tavlen merket Verdens makt og Himmelens krefter. Klassemedlemmene kan fylle ut tabellen med ord og uttrykk fra Lære og pakter 121:34–46. Hvordan kan disse versene endre hvordan vi ser på våre ansvarsoppgaver i vår familie, som omsorgsbrødre og -søstre, eller i andre situasjoner hvor vi håper å påvirke andre til det gode?

  • Én måte å drøfte rådene og de fantastiske velsignelsene i Lære og pakter 121:45–46 er å dele klassen inn i grupper og be hver gruppe studere og drøfte et uttrykk fra disse versene, som for eksempel “La alltid dine tanker være prydet med dyd” eller “som himmelens dugg”. De kan slå opp definisjoner av ord, lese tilhørende skriftsteder i fotnotene og drøfte hva uttrykkene betyr for dem. Noen grupper kan ønske å tegne bilder for å illustrere uttrykket sitt. Be hver gruppe om å dele med klassen det de har lært.

Lære og pakter 122:8–9

Jesus Kristus har gjennomgått alle ting og styrker oss i våre prøvelser.

  • Å forstå at Jesus Kristus “har gjennomgått … alt dette” kan gi klassemedlemmene tillit til å vende seg til ham. Disse ytterligere skriftstedene kan bidra til å forklare hva dette uttrykket betyr: Jesaja 53:3–4; Hebreerne 2:17–18; 1 Nephi 11:16–33; Alma 7:11–13. Klassemedlemmene kan lese disse versene, sammen med Lære og pakter 122:8, og se etter noe som bygger opp deres tro på at Jesus Kristus kan hjelpe dem i deres prøvelser. De kan også finne inspirasjon i salmer om Frelseren, som for eksempel “Hvor kan jeg finne fred?” (Salmer, nr. 92).

  • Uttalelsen i “Ytterligere ressurser” gir mer innsikt om hvordan Frelseren gjennomgikk alle ting. Du kan tenke på en måte du kan vise hvordan det å være “under” en tung gjenstand gjør oss “fullkomment rustet til å løfte [det]”. Hvordan har det å vite at Frelseren har gjennomgått alle ting hjulpet oss i våre prøvelser?

    Bilde
    Jesus på bakken i Getsemane

    Jesus forstår vår lidelse. Not My Will, but Thine [Ikke min vilje, men din], av Walter Rane

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Kristus steg ned under alt.

President Dallin H. Oaks underviste: “Det er millioner av gudfryktige mennesker som ber til Gud om å få slippe sine lidelser. Frelseren har åpenbart at han ‘steg ned under alt’ (L&p 88:6). Som eldste Neal A. Maxwell underviste: ‘Etter å ha “[steget] ned under alt”, forstår han fullkomment og personlig hele spekteret av menneskets lidelser’ [Ensign, nov. 1997, 23]. Vi kan også si at etter å ha steget ned under alt, er han fullkomment rustet til å løfte oss og gi oss den styrke vi trenger for å utholde våre lidelser” (“Styrket ved Jesu Kristi forsoning”, Ensign eller Liahona, nov. 2015, 64).

Vi kan forbedre vår undervisning

Ditt kall er inspirert. Som lærer har du blitt kalt av Herren til å velsigne hans barn. Han ønsker at du skal lykkes, så når du lever verdig til å få hans hjelp, vil han gi deg den åpenbaring du trenger (se Undervisning på Frelserens måte, 5).

Skriv ut