Lære og pakter 2021
11.–17. oktober. Lære og pakter 115–120: “Hans offer skal være mer hellig for meg enn hans timelige fremgang”


“11.–17. oktober. Lære og pakter 115–120: ‘Hans offer skal være mer hellig for meg enn hans timelige fremgang’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“11.–17. oktober. Lære og pakter 115–120”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
Far West

Far West, av Al Rounds

11.–17. oktober

Lære og pakter 115–120

“Hans offer skal være mer hellig for meg enn hans timelige fremgang”

Når du forbereder deg til å undervise, husk at hovedformålet ditt er å hjelpe andre å bygge opp tro på Jesus Kristus.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Før du snakker om prinsipper fra kapittel 115–20 som var meningsfylte for deg, be klassemedlemmene fortelle hva som var meningsfylt for dem. For eksempel kan du be klassemedlemmene fullføre denne setningen: “Jeg er takknemlig for at jeg leste kapittel 115–20 fordi …”

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 115:4–6

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er et forsvar og en tilflukt.

  • Klassemedlemmene kan granske president Russell M. Nelsons budskap “Kirkens riktige navn” (Ensign eller Liahona, nov. 2018, 87–90) for å finne innsikt som kan hjelpe dem å forstå vers 4–6. Hvorfor er det viktig å bruke Kirkens riktige navn?

  • Etter å ha lest sammen Lære og pakter 115:4–6, kan klassemedlemmene drøfte hvordan Kirken og dens medlemmer er som et lys eller et banner. Du kan vise et bilde av et fyrtårn i en storm, og spørre klassens medlemmer om hvordan det angår budskapet i vers 5–6. Hvordan har det å samles til “Sions … og til hennes staver” gitt deg “tilflukt fra stormen”? (vers 6).

    Bilde
    fyrtårn

    Vi kan skinne som lys for å hjelpe andre å finne tilflukt i Kirken.

Lære og pakter 117

Våre offer er hellige for Herren.

  • Be klassemedlemmene forestille seg at de er Newel K. Whitney eller hans hustru Elizabeth, som eide en fremgangsrik forretning i Kirtland, men ble bedt av Herren om å forlate sin eiendom og flytte til Missouri. De kan så lese vers 1–11 og dele noe Herren sa som ville hjelpe dem å gjøre dette offeret.

  • Visuelle hjelpemidler kan hjelpe klassemedlemmene å tenke på “[dråpen]” vi noen ganger begjærer istedenfor “det som veier tyngre” (vers 8). Vurder å vise gjenstander som en dråpe vann og en flaske med vann eller en sjokoladebit og en hel sjokoladeplate. Klassemedlemmene kan kanskje tenke på andre eksempler. Du kan også skrive dråpe og det som veier tyngre på tavlen og be klassemedlemmene nevne eksempler på ting vi kan trenge å “la … fare” (vers 5) for å motta Guds “overflod” (vers 7).

  • Hvis klassemedlemmene fikk noen inntrykk mens de leste Herrens ord om Oliver Granger i vers 12–15, be dem om å dele. Hvordan kan våre offer være mer hellig for Herren enn vår timelige fremgang?

Lære og pakter 119–20

Ved å betale tiende bidrar vi til å bygge opp og “helliggjør[e] Sions land”.

  • Forestill deg den åndelige styrke som kan komme fra klassemedlemmer som deler med hverandre de velsignelser de har mottatt ved å adlyde tiendeloven. De kan også lese Lære og pakter 119:6 og drøfte hvordan denne loven kan “helliggjør[e] Sions land” og gjøre vår menighet eller gren til “[et] Sions land for [oss]”. De kan også lese Malakias 3:8–12 for å identifisere velsignelser som Herren lover for å betale tiende.

  • Hvis klassemedlemmene har spørsmål om hvordan tiende brukes, kan du be dem lese kapittel 120 og forklaringen i “Ytterligere ressurser”. (Eldste David A. Bednar gir også en nyttig beskrivelse i “Himmelens luker” [Ensign eller Liahona, nov. 2013, 19–20].) Hvordan kan vi hjelpe andre å øke sin tro på Herrens tiendelov?

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Rådet for disponering av tiendemidler.

Eldste Robert D. Hales sa:

“Slik det er åpenbart av Herren, avgjøres så bruken av tidendemidlene av et råd bestående av Det første presidentskap, De tolv apostlers quorum og Det presiderende biskopsråd. Herren sier klart at rådets arbeid skal ledes ‘ved min egen røst til dem’ [Lære og pakter 120:1]. Dette rådet kalles Rådet for disponering av tiendemidler.

Det er bemerkelsesverdig å være vitne til at dette rådet gir akt på Herrens røst. Hvert medlem er klar over og tar del i alle rådets avgjørelser. Ingen avgjørelse tas før rådet er enstemmig. Alle tiendemidler benyttes til Kirkens formål, innbefattet velferd – omsorg for de fattige og trengende – templer, bygninger og vedlikehold av møtehus, utdannelse, undervisningsmateriell – kort sagt, Herrens verk …

[Jeg bærer] mitt vitnesbyrd om Rådet for disponering av tiendemidler. Jeg har sittet i rådet i 17 år som Kirkens presiderende biskop, og nå som medlem av De tolv apostlers quorum. Uten unntak har Kirkens tiendemidler blitt brukt til hans formål” (“Tiende: En prøve på tro med evige velsignelser”, Ensign eller Liahona, nov. 2002, 28).

Vi kan forbedre vår undervisning

La klassemedlemmene undervise hverandre. “I mange tilfeller kan det være hensiktsmessig å be elevene hjelpe hverandre å finne svar på sine spørsmål. Når Ånden tilskynder deg til det, kan du bestemme deg for å gjøre dette selv om du føler at du vet svaret” (Undervisning på Frelserens måte, 24).

Skriv ut