Lære og pakter 2021
25.–31. oktober. Lære og pakter 124: “Et hus til mitt navn”


“25.–31. oktober. Lære og pakter 124: ‘Et hus til mitt navn’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“25.–31. oktober. Lære og pakter 124”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
Nauvoo

Nauvoo the Beautiful [Nauvoo, den vakre], av Larry Winborg

25.–31. oktober

Lære og pakter 124

“Et hus til mitt navn”

For at Ånden skal bringe prinsippene til vår erindring når vi underviser (se Johannes 14:26), må vi først flittig studere og grunne på disse prinsippene.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Vurder å be klassemedlemmene dele noe de fant i Lære og pakter 124 som fikk dem til å overveie et prinsipp i evangeliet på en ny måte. Hva leste de – individuelt eller som familie – som forandret hvordan de føler, tenker eller lever?

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 124:15, 20

Herren har behag i integritet.

  • I kapittel 124 roste Herren Hyrum Smith og George Miller for deres integritet. For å hjelpe klassemedlemmene å studere denne egenskapen mer nøye, kan du be dem om å lese Lære og pakter 124:15, 20 og grunne på hva de lærer om integritet av disse versene. Hva annet kan vi lære av skriftstedene som er oppført under “Integritet” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org) eller fra eldste Richard J. Maynes’ budskap “Vinn Herrens og familiens tillit”? (Ensign eller Liahona, nov. 2017, 75–77). Klassemedlemmene kan kanskje dele eksempler på personer de kjenner som har integritet. Hvorfor er integritet en så verdifull egenskap?

Lære og pakter 124:22–24, 60–61

Herren ønsker at vi skal være imøtekommende og godta andre.

  • Klassemedlemmene kan lære noe av Herrens beskrivelse av Nauvoo hus, som kan hjelpe dem i deres samhandlinger med personer som ikke er siste dagers hellige eller som har drevet bort fra Kirken. Du kan gjerne tegne et hus på tavlen og be klassemedlemmene granske Lære og pakter 124:22–24, 60–61 etter ord som Herren brukte for å beskrive formålene med Nauvoo hus. De kan deretter skrive ordene rundt huset. Hvordan kan disse ordene også anvendes på Jesu Kristi Kirke? Hva kan vi gjøre for å skape en slik imøtekommende kultur i vår menighet og vårt hjem?

Lære og pakter 124:25–45, 55

Herren befaler oss å bygge templer slik at vi kan motta hellige ordinanser.

  • Klassemedlemmene kan kanskje forestille seg at de bor i Nauvoo i 1841 og arbeider på Nauvoo tempel når en venn spør: “Hvorfor fortsetter vi å bygge disse templene?” Hva ville vi si til denne vennen? Klassemedlemmene kan se etter forslag i Lære og pakter 124:28–30, 37–42, 55. Hvis noen av klassemedlemmene ikke er kjent med de ordinanser som er nevnt i disse versene, vurder å beskrive formålene og velsignelsene ved disse ordinansene. Se templer.ChurchofJesusChrist.org for veiledning om hva som på passende vis kan drøftes utenfor tempelet, og for bilder av templer som du kan vise i klassen.

    Bilde
    Joseph Smith sammen med menn som bygger Nauvoo tempel

    Joseph Smith at the Nauvoo Temple [Joseph Smith ved Nauvoo tempel], av Gary E. Smith

Lære og pakter 124:45–55

Herren vil velsigne dem som arbeider flittig for å adlyde hans bud.

  • De hellige hadde blitt befalt å bygge et tempel i Jackson fylke, men ble “hindret av sine fiender” (Lære og pakter 124:51). I vers 49–55, hvor Herren talte om denne situasjonen, kan det finnes et betryggende budskap til dem som ønsker å adlyde Guds bud, men som forhindres i å gjøre det på grunn av familie eller andre omstendigheter. Du kan gjerne lese disse versene sammen med klassemedlemmene og be dem tenke på situasjoner der noen kanskje ikke er i stand til å oppfylle sine rettferdige ønsker på grunn av omstendigheter de ikke kan kontrollere. Hvilket råd finner vi i disse versene som kan være til hjelp for noen i en slik situasjon? Hva underviser disse versene oss om lydighet?

Lære og pakter 124:91–92

Herren kan veilede oss gjennom vår patriarkalske velsignelse.

  • Vil klassemedlemmene dine ha nytte av en drøfting om patriarker og patriarkalske velsignelser? Du kan innlede med å be klassemedlemmene lese Lære og pakter 124:91–92, og se etter hva Hyrum Smith ble kalt til å gjøre. Deretter kan du skrive på tavlen Hva og Hvorfor og be klassemedlemmene om å lese “Patriarkalske velsignelser” (Tro mot pakten, 123–124) for å finne ut hva patriarkalske velsignelser er og hvorfor de er verdifulle. Hvordan kan en person forberede seg til å motta en patriarkalsk velsignelse? Vurder å be noen som har mottatt sin patriarkalske velsignelse om å dele hvorfor de er takknemlig for den. (Minn dem på at de ikke bør dele noe som er for personlig eller hellig i sin velsignelse.) Hvordan kan vi vise at vi verdsetter vår patriarkalske velsignelse?

Vi kan forbedre vår undervisning

Be for klassemedlemmene dine. Be ved navn for dem du underviser. Du kan be om å forstå deres behov og vite hva du skal undervise om for å dekke disse behovene. Du kan også gjerne be vår himmelske Fader om å “berede deres [hjerte]” (Alma 16:16) til å motta de sannheter du kommer til undervise. (Se Undervisning på Frelserens måte, 6.)

Skriv ut