Lære og pakter 2021
20.–26. september. Lære og pakter 106–108: “Å få himlene åpnet”


“20.–26. september. Lære og pakter 106–108: ‘Å få himlene åpnet’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“20.–26. september. Lære og pakter 106–108”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
solen skinner gjennom skyer

20.–26. september

Lære og pakter 106–108

“Å få himlene åpnet”

Eldste Ulisses Soares sa: “[Vi må] være hos [Frelseren], fordype oss i Skriftene, glede oss over dem, lære hans lære og strebe etter å leve slik han levde” (“Hvordan kan jeg forstå?Ensign eller Liahona, mai 2019, 7). Når du fordyper deg i Lære og pakter 106–8, kan du skrive ned hvordan du kan strebe etter å etterleve sannhetene du oppdager.

Skriv ned inntrykkene dine

Ved første øyekast kan Lære og pakter 107 synes bare å handle om å organisere prestedømsembeder i en lederstruktur for Herrens kirke. Da denne åpenbaringen ble utgitt, hadde Kirkens medlemmer allerede vokst fra kapasiteten til de få lederne den hadde på plass. Å skissere rollene og ansvarsoppgavene til Det første presidentskap, De tolv apostlers quorum, De sytti, biskoper og quorumspresidentskaper var utvilsomt nødvendig og nyttig. Men det ligger så mye mer i den guddommelige undervisningen i kapittel 107 enn bare hvordan prestedømsembeder og quorumer skal organiseres. Her underviser Herren oss om en gammel prestedømsorden som ble “innstiftet i Adams dager” (vers 41). Dens hensikt fra begynnelsen av har vært å gjøre det mulig for Guds barn – deriblant deg – å motta evangeliets frelsende ordinanser og nyte “alle kirkens åndelige velsignelser, å ha anledning til å motta himmelens rikes mysterier [og] få himlene åpnet for seg” (vers 18–19).

(Se “Restoring the Ancient Order”, Revelations in Context, 208–12.)

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 106108

Herren instruerer, oppmuntrer og støtter dem han kaller til å tjene.

I Lære og pakter 106 og 108 ga Herren råd og løfter til to medlemmer som ble kalt til å virke i Kirken. Hvilke uttrykk i disse åpenbaringene gir oppmuntring og innsikt om din egen tjeneste i Guds rike? Her er to å overveie:

  • Hvordan har du mottatt “[nåde og] forvissning” så du kunne “bli stående”? (Lære og pakter 106:8).

  • Hvordan kan du “fra nå av [være] mer omhyggelig med å holde dine løfter”, eller pakter? (Lære og pakter 108:3).

Hvilke andre uttrykk fra kapittel 106 og 108 er meningsfylte for deg?

Se også Russell M. Nelson, “Omsorgstjeneste med kraft og myndighet fra Gud”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 68–75.

Lære og pakter 107

Herren leder sin kirke gjennom prestedømsmyndighet.

Når du har studert evangeliets gjengivelse, har du sannsynligvis lagt merke til at Herren vanligvis ikke fullt ut forklarer en læresetning i én åpenbaring. I stedet åpenbarer han ting “linje på linje” (Lære og pakter 98:12) når omstendighetene krever det. Selv om Herren tidligere hadde gitt instruksjoner om prestedømmet så tidlig som i 1829 (se for eksempel kapittel 20 og 84), ga han ytterligere instruksjoner til de hellige i 1835 om bestemte prestedømsembeder som var nødvendige for å lede og veilede hans voksende hjord.

Når du leser om følgende prestedømsembeder, kan du overveie hvordan du kan oppholde dem som virker i disse kallene ved din “tillit, tro og bønner” (Lære og pakter 107:22).

Lære og pakter 107:1–20

Prestedømsordinanser gir åndelige og timelige velsignelser til alle vår himmelske Faders barn.

Eldste Neil L. Andersen har sagt: “Prestedømmet er Guds kraft og myndighet gitt til frelse og velsignelse for alle – menn, kvinner og barn … Når vi er verdige, beriker prestedømmets ordinanser vårt liv på jorden og forbereder oss til de storartede løfter i den neste verden” (“Kraft i prestedømmet”, Ensign eller Liahona, nov. 2013, 92). Mens du leser Lære og pakter 107:1–20 (se spesielt vers 18–20) og resten av eldste Andersens budskap, kan du vurdere å skrive ned inntrykk du mottar om hvordan Guds kraft beriker ditt liv på jorden og forbereder deg for evigheten. Hva gjør du for i større grad å motta – og hjelpe andre å motta – disse velsignelsene?

Se også Lære og pakter 84:19–27; Dallin H. Oaks, “Det melkisedekske prestedømme og nøklene”, Ensign eller Liahona, mai 2020, 69–72.

Lære og pakter 107:41–57

Prestedømmet velsigner familier.

Adam ønsket at hans etterkommere skulle bli velsignet ved prestedømmet. Hvilke løfter mottok han? (se vers 4255). Når du leser om hva Adam gjorde, kan du overveie dine egne ønsker om at din familie skal nyte prestedømmets velsignelser. Hva blir du inspirert til å gjøre for å hjelpe din familie å motta disse velsignelsene?

Bilde
Adam velsigner sine etterkommere

Adam Blessing His Posterity [Adam velsigner etterkommere], av Clark Kelley Price

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 106:6.Hva kan vår familie gjøre for å skape “glede i himmelen”?

Lære og pakter 107:22.Hva gjør vi for å oppholde våre ledere “ved … tillit, tro og bønner”?

Lære og pakter 107:27–31, 85.Prinsippene som veileder Kirkens råd, kan også hjelpe oss å rådføre oss som familie. Hvilke prinsipper i disse versene kan vi anvende på våre familieråd? (Se M. Russell Ballard, “Familieråd”, Ensign eller Liahona, mai 2016, 63–65.)

Lære og pakter 107:99–100.Gi et familiemedlem skriftlige instruksjoner for en husholdningsoppgave, og be ham eller henne velge hvordan oppgaven skal utføres: flittig, dovent eller uten å lese instruksjonene. La resten av familien se ham eller henne utføre oppgaven og gjette hvilken tilnærming familiemedlemmet valgte. La så andre familiemedlemmer prøve. Hvorfor trenger Herren at vi både lærer våre plikter og utfører dem med all flid? (Se Becky Craven, “Omhyggelig eller likegyldig”, Ensign eller Liahona, mai 2019, 9–11.)

Lære og pakter 108:7.Hvordan kan vi styrke hverandre i våre samtaler? i våre bønner? i våre formaninger eller oppmuntringer? i alt vi gjør? Dere kan velge en av disse å arbeide med som familie.

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Kom, lytt nå til profetens røst”, Salmer, nr. 18.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Skriv ned inntrykk. Når åndelige inntrykk eller lærdommer kommer til deg, skriver du dem ned. Når du gjør det, viser du Herren at du verdsetter hans rettledning. (Se Undervisning på Frelserens måte, 1230.)

Bilde
Melkisedek velsigner Abram

Melchizedek Blesses Abram [Melkisedek velsigner Abram], av Walter Rane

Skriv ut