Lære og pakter 2021
30. august–5. september. Lære og pakter 94–97: “For Sions frelse”


“30. august–5. september. Lære og pakter 94–97: ‘For Sions frelse’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“30. august–5. september. Lære og pakter 94–97”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
Kirtland tempel

Kirtland Temple, av Al Rounds

30. august–5. september

Lære og pakter 94–97

“For Sions frelse”

Hvilke prinsipper og læresetninger skiller seg ut for deg når du studerer Lære og pakter 94–97? Sørg for å skrive ned inntrykkene dine.

Skriv ned inntrykkene dine

Da Herren befalte Moses å bygge et tabernakel, ba han Moses om å “gjør[e] alt etter det bilde som ble vist [ham] på fjellet” (Hebreerne 8:5; se også 2 Mosebok 25:8–9). Tabernakelet skulle være sentrum for Israels leir i ørkenen (se 4 Mosebok 2:1–2). Senere befalte Gud Salomo og hans folk å bygge et tempel etter et mønster han åpenbarte (se 1 Krønikebok 28:12, 19).

Da Herren gjenga evangeliets fylde, befalte han Joseph Smith å bygge templer i henhold til et åpenbart mønster. “La huset bygges, ikke etter verdens vis,” erklærte Herren. “La det bli bygget på den måte som jeg skal vise” (Lære og pakter 95:13–14; se også 97:10). I likhet med tabernakelet i villmarken skulle tempelet være et sentralt kjennemerke i Kirtland (se Lære og pakter 94:1).

I dag finnes Herrens hus rundt om i verden. Selv om de ikke er i sentrum av våre byer, kan de være sentrale i vårt liv. Selv om hvert tempel har forskjellig utseende, lærer vi i dem det samme guddommelige mønster – en himmelsk plan for å bringe oss tilbake til Guds nærhet. Hellige, evige ordinanser hjelper oss å bygge vårt liv og styrke vår familie “ikke etter verdens vis”, men etter det mønster Gud viser oss.

Se Saints, [Hellige] 1:169–70; “A House for Our God,” Revelations in Context, 165–73.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 94; 97:15–17

Herren kan være med meg i hverdagen.

Instruksjonene i Lære og pakter 94 og 97 ble gitt samme dag – 2. august 1833. Kapittel 97 omhandler delvis et tempel som er planlagt i Jackson fylke i Missouri, mens kapittel 94 omhandler administrative bygninger i Kirtland i Ohio. Du vil kanskje legge merke til noen likheter i det Herren sier om disse forskjellige typene bygninger (se Lære og pakter 94:2–12; 97:10–17). Når du grunner på disse instruksjonene, skulle du overveie hva du kan gjøre for å oppleve Herrens herlighet og nærhet oftere, både i Kirkens bygninger og i hverdagen.

Lære og pakter 95

Herren refser dem han elsker.

Omtrent fem måneder hadde gått siden januar 1833, da Herren hadde befalt de hellige i Kirtland å bygge et Guds hus og holde en høytidelig forsamling (se Lære og pakter 88:117–19). Da åpenbaringen som er nedtegnet i kapittel 95, ble mottatt i juni 1833, hadde de ennå ikke handlet ifølge denne befalingen. Hva lærer du av hvordan Herren refset de hellige i denne åpenbaringen? Er det bud eller råd som du ikke har fulgt ennå? Hva føler du deg inspirert til å gjøre?

Se også D. Todd Christofferson, “Alle dem jeg elsker, dem refser og tukter jeg”, Ensign eller Liahona, mai 2011, 97–100.

Lære og pakter 95:8, 11–17; 97:10–17

I tempelet velsigner Gud sitt folk.

Etter å ha blitt refset for ikke å ha bygget et Herrens hus i Kirtland, valgte Kirkens ledere et sted på en hveteåker hvor de skulle bygge. Hyrum Smith, profetens bror, løp straks for å hente en ljå og begynne å rydde åkeren. “Vi forbereder oss på å bygge et hus til Herren,” sa han, “og jeg vil være den første til å begynne arbeidet” (i Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 269). Grunn på Hyrums iver mens du leser Lære og pakter 95:8, 11–17; 97:10–17. Hva finner du som inspirerer deg til en lignende beslutning om å motta tempelets velsignelser?

Bilde
Hyrum Smith holder en ljå

Hyrum Smith Clearing Land [Hyrum Smith rydder jord], av Joseph Brickey

Lære og pakter 97:18–28

Sion er “de rene av hjertet”.

Profeten Joseph Smith sa: “Å bygge opp Sion skulle være vårt største mål” (Læresetninger – Joseph Smith, 183). For de hellige på 1830-tallet var Sion et sted, bokstavelig talt “vår Guds by” (Lære og pakter 97:19). Men i åpenbaringen som er nedtegnet i kapittel 97, utvidet Herren dette perspektivet. Sion beskriver også et folk – “de rene av hjertet” (vers 21). Mens du leser vers 18–28, kan du tenke på denne definisjonen når du leser ordet “Sion”. Hva betyr det for deg å være ren av hjertet? Hvordan bidrar tempelet til “Sions frelse”? (vers 12).

Se også Moses 7:18; Gospel Topics, “Zion”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 95:8.Hvordan har det å inngå og holde tempelpakter bragt “kraft fra det høye” inn i vårt liv? Familiemedlemmene kan kanskje fortelle hva de føler for tempelet, eller fortelle om erfaringer da de har følt seg velsignet med “kraft fra det høye” ved tilbedelse i tempelet.

For å hjelpe dem som forbereder seg til å komme inn i tempelet kan dere gjennomgå videoene, fotoene og instruksjonene som finnes på temples.ChurchofJesusChrist.org. For å hjelpe barna å lære om tempelet kan dere bruke “Din vei til tempelet” (i Templer i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige [spesialnummer av Ensign eller Liahona, okt. 2010], 72–75).

Lære og pakter 95:1–11.Hva lærer disse versene oss om irettesettelse? Hva lærer vi om Herren? Hvordan påvirker denne innsikten hvordan vi mottar irettesettelse eller irettesetter andre?

Lære og pakter 97:8.Hva sier dette verset om hvordan vi kan bli tatt imot av Herren? Hvordan er det annerledes enn å bli tatt imot av verden? Hva vil det si å “holde [våre] pakter ved å ofre”? Hvordan har vi gjort dette?

Lære og pakter 97:10–21.Profeten Joseph Smith sa: “Ethvert sted hvor de hellige er samlet, er Sion, som ethvert rettferdig menneske vil bygge opp som et tilfluktsted for sine barn” (Læresetninger – Joseph Smith, 183). Hvordan kan vi bygge opp Sion i vårt hjem? Hvilke prinsipper finner vi i Lære og pakter 97:10–21? Velg som familie et prinsipp å fokusere på denne uken.

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Jeg ser vår Herres tempel”, Barnas sangbok, 99.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Skriv ned dine erfaringer. Skriv ned erfaringene du har hatt med prinsippene og læresetningene du lærer om. Disse erfaringene kan bli en del av en personlig historie som vil velsigne fremtidige generasjoner.

Bilde
Byggingen av Kirtland tempel

Building the Kirtland Temple [Byggingen av Kirtland tempel], av Walter Rane

Skriv ut