Lære og pakter 2021
23.–29. august. Lære og pakter 93: “Motta av hans fylde”


“23.–29. august. Lære og pakter 93: ‘Motta av hans fylde’”, Kom, følg med meg - for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“23.–29. august. Lære og pakter 93”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
Stefanus ser Gud og Jesus Kristus

I See the Son of Man Standing on the Right Hand of God [Jeg ser Menneskesønnen stående ved Guds høyre hånd], av Walter Rane

23.–29. august

Lære og pakter 93

“Motta av hans fylde”

Lære og pakter 93 lærer oss at “sannhet er kunnskap om ting som de er og som de var og som de skal bli” (vers 24). Når du studerer dette kapittelet, skulle du se etter sannheter og skrive ned det du lærer. Hva er du villig til å gjøre for å motta sannhet? (se vers 27–28).

Skriv ned inntrykkene dine

“Når du klatrer opp en stige,” sa Joseph Smith, “må du begynne nederst og gå oppover trinn for trinn inntil du kommer til toppen. Og slik er det også med evangeliets prinsipper – du må begynne med det første og gå videre inntil du har lært alle opphøyelsens prinsipper” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 264).

Noen ganger virker opphøyelsens stige umulig høy, men vi ble født til å klatre til toppen. Uansett hvilke begrensninger vi måtte se i oss selv, ser vår himmelske Fader og hans Sønn noe strålende i oss, noe guddommelig. Akkurat slik Jesus Kristus “i begynnelsen [var] hos Faderen”, var “også [du]” det (Lære og pakter 93:21, 23). På samme måte som han “fortsatte fra nåde til nåde inntil han mottok en fylde”, skal også du “motta nåde for nåde” (vers 13, 20). Det gjengitte evangelium lærer oss om Guds sanne natur, og slik lærer det oss også om oss selv og hva vi kan bli. Til tross for “den onde[s]” innsats (vers 39) – og til tross for det du kanskje føler at du mangler – er du bokstavelig talt et Guds barn med mulighet til, “når tiden er inne, [å] motta av hans fylde” (vers 19).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 93

Vi tilber Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus.

Idet han talte om åpenbaringen i Lære og pakter 93, forklarte Herren: “Jeg gir dere disse ord for at dere kan forstå og vite hvordan dere skal tilbe og vite hva dere tilber, så dere kan komme til Faderen i mitt navn, og når tiden er inne, motta av hans fylde” (vers 19). Når du studerer denne åpenbaringen, bør du markere sannheter du finner om personene vi tilber: Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus. Hva lærer du om “hvordan [du] skal tilbe” dem? Hvordan du kan “komme til Faderen”?

Profeten Joseph Smith sa: “Hvis menneskene ikke forstår Guds karakter, forstår de ikke seg selv” (Læresetninger – Joseph Smith, 41). Mens du lærer om Frelseren ved å studere Lære og pakter 93, kan du se etter hva du også lærer om deg selv. Hva lærer du for eksempel om ham av vers 3, 12, 21 og 26? Hvilke lignende sannheter finner du om deg selv i vers 20, 23 og 28–29? (Se også 1 Johannes 3:2; 3 Nephi 27:27; Dean M. Davies, “Velsignelsene ved tilbedelse”, Ensign eller Liahona, nov 2016, 93–95.)

Lære og pakter 93:1–39

Guds herlighet er lys og sannhet.

Du vil kanskje legge merke til at herlighet, lys og sannhet ofte dukker opp i denne åpenbaringen. Når du studerer vers 21–39 spesielt, kan du lage en liste over sannheter du lærer om herlighet, lys og sannhet. Hvordan inspirerer disse sannhetene deg til å søke større lys og sannhet? Hvordan kan disse sannhetene påvirke hvordan du lever i hverdagen?

Bilde
glassvindu

Vi mottar lys og sannhet når vi holder Guds bud.

Lære og pakter 93:40–50

“Sett ditt eget hus i orden”

Rundt vers 40 synes Lære og pakter 93 å gå fra læresetninger om Guds herlighet og vårt guddommelige potensial til undervisning om barneoppdragelse og å sette vårt hus i orden. Hvordan hjelper Herrens læresetninger om lys, sannhet og herlighet i vers 1–39 deg å forstå og følge rådene i vers 40–50?

Se også David A. Bednar, “Mer flittige og samvittighetsfulle hjemme”, Ensign eller Liahona, nov. 2009, 17–20.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 93:2.Hvordan har Jesus Kristus vært et “[sant] lys” i vårt liv? Hvordan har vi sett hans lys i andre mennesker rundt oss?

Lære og pakter 93:3–29.For å hjelpe familien å snakke om det de lærer om Frelseren og seg selv i kapittel 93, kan dere spille et memospill. Du kan for eksempel lage ett sett kort med vers fra kapittel 93 som lærer oss sannheter om Frelseren (se vers 3, 12, 21, 26), og et annet sett som lærer oss noe lignende om oss selv (se vers 20, 23, 28–29). Familiemedlemmene kan bytte på å velge et kort fra hvert sett, lese versene og prøve å finne sannheter som passer sammen. Hvordan påvirker disse sannhetene hva vi føler for Frelseren og for oss selv?

Lære og pakter 93:12–13, 20.Hva vil det si å motta “nåde for nåde” og fortsette “fra nåde til nåde”? (vers 12–13). Hva sier disse versene om hvordan vi vokser og lærer? Hvordan påvirker kunnskap om dette hvordan vi behandler andre – og oss selv?

Lære og pakter 93:24.Les definisjonen av sannhet som finnes i dette verset, og be familiemedlemmene dele noe fra kapittel 93 som de anser som en uvurderlig sannhet. Hvilke andre definisjoner av sannhet finner vi i Johannes 14:6; Jakobs bok 4:13; eller en salme om sannhet, for eksempel “Å, si hva er sannhet?” (Salmer, nr. 181).

Lære og pakter 93:40.Når dere leser dette verset, kan kanskje familien synge en sang om å lære hjemme, for eksempel “Lær meg å vandre i lys av Guds Sønn” (Barnas sangbok, 70). Små barn kan ha glede av å finne på bevegelser som passer til teksten. Hva føler dere inspirasjon til å gjøre for å invitere mer “lys og sannhet” inn i hjemmet?

Lære og pakter 93:41–50.Rådfør dere som familie om hva som kanskje ikke er “som [det] skulle være i [deres] hus”. Hva kan vi gjøre for å “sette [vårt] eget hus i orden”? (vers 43–44).

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Jeg er Guds kjære barn”, Barnas sangbok, 2–3.

Vi kan forbedre vår læring

Les mer enn én gang. Du kan velge å lese Lære og pakter 93 mer enn én gang i løpet av uken. Hver gang du leser, kan du legge merke til at forskjellige sannheter skiller seg ut for deg eller inspirerer deg på en ny måte. Å lese flere ganger vil også gi deg anledninger til å grunne dypere.

Bilde
Jesus Kristus

Light and Truth [Lys og sannhet], av Simon Dewey

Skriv ut