Lære og pakter 2021
2.‒8. august. Lære og pakter 85–87: “Stå på hellige steder”


“2.‒8. august. Lære og pakter 85‒87: ‘Stå på hellige steder’”, Kom, følg med meg ‒ for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“2.‒8. august. Lære og pakter 8–87”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
familie som går til tempelet

2.‒8. august

Lære og pakter 85-87

“Stå på hellige steder”

Ånden kan lede deg til å studere prinsipper i kapittel 85–87 som ikke er fremhevet i denne oversikten. Følg hans tilskyndelser.

Skriv ned inntrykkene dine

Første juledag er vanligvis en dag da man grunner på budskap som “fred på jorden” og “i mennesker Guds velbehag” (se Lukas 2:14). Men den 25. desember 1832 var Joseph Smith opptatt av trusselen om krig. Sør-Carolina hadde nettopp trosset USAs myndigheter, og forberedte seg til strid. Herren åpenbarte for Joseph at dette bare var begynnelsen: “Krig,” erklærte han, “vil bli utøst over alle nasjoner” (Lære og pakter 87:2). Det virket som om denne profetien ville bli oppfylt ganske snart.

Men det ble den ikke. I løpet av få uker inngikk Sør-Carolina og den amerikanske regjeringen et kompromiss, og krigen ble avverget. Men åpenbaringer blir ikke alltid oppfylt på det tidspunktet eller på den måten vi forventer. Nesten 30 år senere, lenge etter at Joseph Smith led martyrdøden og de hellige hadde flyttet vestover, gjorde Sør-Carolina opprør, og det brøt ut borgerkrig. Siden den gang har krig over hele verden fått “jordens innbyggere [til å] sørge” (Lære og pakter 87:6). Selv om profetien til slutt ble oppfylt, ligger verdien av denne åpenbaringen mindre i å forutsi når katastrofen vil komme og mer i å lære oss hva vi skal gjøre når den gjør det. Rådet er det samme i 1831, 1861 og 2021: “Stå på hellige steder og vær urokkelige” (vers 8).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 85:1–2

Det er bra “å skrive en historie”.

Den “historie” som er beskrevet i vers 1, nevnte navnene på dem som hadde “[mottatt] en arv [i Sion] ifølge loven” (se også Lære og pakter 72:24–26). Men denne historien var mer enn bare administrativ – den var også en verdifull opptegnelse om de helliges “vandel, deres tro og gjerninger” (vers 2).

Fører du en personlig historie eller dagbok? Hva kan du skrive om din vandel, din tro og dine gjerninger som kan være til velsignelse for fremtidige generasjoner? Hvordan kan denne historien være til velsignelse for deg?

Se også “Dagbøker ‒ ‘Av langt større verdi enn gull’”, Læresetninger fra Kirkens presidenter – Wilford Woodruff (2011), 121–29; “Turning Hearts” [Hjerter vendes] (video, ChurchofJesusChrist.org).

Lære og pakter 85:6

Husk at Ånden taler med en mild, lav røst.

Tenk på ordene Joseph Smith brukte til å beskrive Ånden i Lære og pakter 85:6. På hvilken måte er Åndens røst mild og lav? Hva er noe av det den “gjennomtrenger” i livet ditt?

Når du tenker på hvordan Ånden taler til deg, kan du overveie følgende beskrivelser som ble gitt gjennom Joseph Smith: Lære og pakter 6:22–24; 8:2–3; 9:7–9; 11:12–13; 128:1. Basert på det du har lest, hva føler du at du trenger å gjøre for å bli bedre til å oppfatte Åndens røst?

Se også 1 Kongebok 19:11–12; Helaman 5:30.

Bilde
kvinne som studerer Skriftene

Å studere Skriftene hjelper oss å høre Den hellige ånd.

Lære og pakter 86

De rettferdige blir samlet i de siste dager.

Lære og pakter 86:1–7 inneholder Herrens forklaring av lignelsen om hveten og ugresset, med en litt annen vektlegging enn han ga i Matteus 13:24–30, 37–43. Hvilke forskjeller legger du merke til når du sammenligner de to? Tenk på hvorfor denne lignelsen – med disse forskjellene – er verdt å gjenta “i de siste dager, ja, nå” (Lære og pakter 86:4). Hva kan du lære av denne lignelsen og dens fortolkning i de siste dager?

Slik det er nedtegnet i vers 8–11, talte Herren da om prestedømmet, gjenopprettelsen og hans folks frelse. Hvilke sammenhenger ser du mellom disse versene og lignelsen om hveten og ugresset? Hvordan kan du være “en frelser for [Herrens] folk”? (vers 11).

Se også Gospel Topics, “Apostasy”, “Restoration of the Priesthood”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Lære og pakter 87

Fred finnes på “hellige steder”.

I tillegg til de fysiske farene ved “blodsutgytelse … og ved hunger og pest [og] jordskjelv” (Lære og pakter 87: 6), kan rådene i denne åpenbaringen også gjelde åndelige farer vi alle står overfor i de siste dager. Hva er dine “hellige steder” (vers 8) hvor du finner fred og sikkerhet? Hva gjør et sted hellig? I tillegg til fysiske steder, er det kanskje hellige stunder, hellige skikker eller hellige tanker som kan gi fred. Hva betyr det å være “urokkelige” på disse stedene?

Se også Henry B. Eyring, “Et hjem hvor Herrens ånd dveler”, Ensign eller Liahona, mai 2019, 22–25; Saints [Hellige], 1:163–64; “Peace and War”, Revelations in Context, 158–64.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 85:6.Hvordan kan du lære familien å gjenkjenne Åndens milde, lave røst? Dere kan gjerne leke en lek der noen hvisker viktige instruksjoner blant distraherende støy. Hva kan distrahere oss fra å høre Den hellige ånd? Familiemedlemmene kan gjerne fortelle hva de gjør for å høre Åndens røst.

Lære og pakter 86.Å tegne eller se på bilder kan hjelpe familien å forstå lignelsen om hveten og ugresset. Det kan være lurt å begynne med bilder av ting som er beskrevet i Matteus 13:24–30. Så kan familien merke bildene med forklaringer fra Lære og pakter 86:1–7. Hvordan er vi som hveten? Hvordan kan vi være som englene som samler hveten?

Lære og pakter 87:8.For å innlede en drøfting om hvordan dere kan gjøre hjemmet til et helligere sted, kan du be familiemedlemmene om å designe et hjem for noen som elsker Frelseren. Dette kan føre til ideer om hvordan dere kan “omdesigne” hjemmet for å gjøre det til et sted hvor dere kan finne fred blant verdens åndelige farer. Sanger som “Det er skjønnhet her på jord”, “Vi kan gjøre hjemmet vårt til himmel” (Salmer, nr. 153, 152) eller “Hvor Gud er” (Barnas sangbok, 76) kan gi dere ideer.

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Hvor Gud er”, Barnas sangbok, 76.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk din kreativitet. Når du underviser familien fra Skriftene, må du ikke begrense deg til spørsmålene og aktivitetsforslagene i denne oversikten. La disse forslagene vekke din egen kreativitet. Tenk på hva familien vil ha glede av og hva som vil hjelpe dem å finne sammenhenger mellom Skriftene og sitt eget liv.

Bilde
hveteåker

Herren brukte lignelsen om hveten og ugresset til å illustrere hvordan hans folk vil bli samlet i de siste dager.

Skriv ut