Lære og pakter 2021
2.‒8. august. Lære og pakter 85–87: “Stå på hellige steder”


“2.‒8. august. Lære og pakter 85‒87: ‘Stå på hellige steder’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“2.‒8. august. Lære og pakter 85‒87”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
familie som går til tempelet

2.‒8. august

Lære og pakter 85‒87

“Stå på hellige steder”

Ettersom din tid sammen med barna er begrenset, bør du søke åndelig veiledning for å finne ut hvilke prinsipper fra Skriftene du bør legge vekt på. Stol på tilskyndelsene du mottar.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Vis barna noen bilder eller aktivitetssider du har brukt i de siste leksjonene, og be barna fortelle hva de husker at de har lært om dem, enten i klassen eller hjemme.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 85:6

Husk at Ånden taler med en mild, lav røst.

Eldste Richar G. Scott sa: “Hvis du ikke gjør noe annet i ditt forhold til elevene enn å hjelpe dem å oppfatte og følge Åndens tilskyndelser, vil du være til umåtelig og evig velsignelse for dem” (“To Learn and to Teach More Effectively” [Å lære og undervise mer effektivt] [andakt ved Brigham Young Universitys utdanningsuke, 21. aug. 2007], 5, speeches.byu.edu).

Mulige aktiviteter

  • Les for barna hvordan Joseph Smith beskrev Ånden: “Ja, så sier den milde, lave røst” (Lære og pakter 85:6). Be barna nevne noen små ting (vis bilder hvis de trenger hjelp). Be dem sette seg på huk for å være så små og stille som de kan. Hjelp dem å tenke på hvordan en stemme kan være lav, og la dem øve på å lytte til og snakke med en lav røst. Fortell om tilfeller da Ånden talte til deg med en mild, lav røst.

  • Lær barna en sang om Ånden, for eksempel “Den hellige ånd” (Barnas sangbok, 56). Be dem synge den sammen med deg med hviskestemme. Hva lærer denne sangen oss om Den hellige ånd? Hjelp barna å skjønne når de kan ha følt hans innflytelse (for eksempel under bønn, ved salmesang eller når de har hjulpet andre).

Lære og pakter 86:11

Jeg kan være som et lys for andre.

Kapittel 86 beskriver det viktige arbeidet Herren ønsker at hans tjenere skal utføre i de siste dager. Én måte barna kan hjelpe til med dette arbeidet på, er ved å være et lys for menneskene rundt seg.

Mulige aktiviteter

  • Les følgende setning fra Lære og pakter 86:11 for barna: “Velsignet er dere hvis dere fortsetter i min godhet, et lys for hedningefolkene [eller personer som ikke har evangeliet].” Hvordan velsigner lys oss? Hvordan er det når vi ikke har lys? Hvordan kan vi være et lys for andre mennesker som ikke kjenner til evangeliet? Hjelp barna å tenke over hvordan vi kan dele Jesu godhet med andre.

  • Be barna forestille seg at en venn prøver å gå i mørket (slå av lyset hvis det hjelper). Hvorfor er det vanskelig å gå i mørket? Hva kan vi gjøre for å hjelpe vennen vår? Forklar at når vi følger Frelseren, er det som et lys som viser andre veien de skal gå.

  • Tidsskriftene Liahona og Vennen har ofte historier om barn som er gode eksempler. Se etter en å dele med barna som vil inspirere dem også til å være gode eksempler.

Lære og pakter 87

Hjemmene våre kan være “hellige steder”.

Intet hjem er fullkomment, men det finnes ting vi alle kan gjøre for å gjøre hjemmet vårt til et hellig og fredfylt sted.

Mulige aktiviteter

  • Forklar for barna at Joseph Smith var bekymret for ting som foregikk i verden. Gi et sammendrag av forordet til kapittel 87, eller les “Kapittel 30: En åpenbaring om krig” (Historier fra Lære og pakter, 117–18; se også videoen på ChurchofJesusChrist.org). Be barna lytte etter ting som kan ha gjort Joseph bekymret. For å undervise om det Herren sa vi skulle gjøre med disse problemene, kan du lese Lære og pakter 87:8.

  • Vis et bilde av et tempel, og fortell hvorfor tempelet er et hellig sted. Vis et bilde av et hjem, og hjelp barna å tenke over hvordan de kan gjøre sitt hjem hellig som tempelet (se denne ukens aktivitetsside). Hvorfor ønsker vi å være på hellige steder?

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 85:6

Husk at Ånden taler med en mild, lav røst.

Verden har mange distraksjoner som kan gjøre det vanskelig å høre Ånden. Hvordan vil du hjelpe barna å lytte etter Åndens røst?

Mulige aktiviteter

  • Spør barna hva de ville si hvis noen spurte dem hvordan de vet når Den hellige ånd taler til dem. Be dem lese om en måte Joseph Smith beskrev Åndens røst på i Lære og pakter 85:6.

  • Spill en salme eller barnesang lavt, og be et av barna om å gjette hvilken sang det er mens de andre lager distraherende lyder, for eksempel ved å klappe eller trampe. Be så de andre barna slutte, og snakk om hvordan dette er som å høre Den hellige ånd når vi fjerner distraksjoner fra livet vårt. Hjelp barna å komme på distraksjoner de kan fjerne for å føle Ånden oftere.

Lære og pakter 86

Jeg kan hjelpe til med å samle Guds folk.

Lignelsen om hveten og ugresset handler om “de siste dager, ja, nå” (Lære og pakter 86:4). Bruk denne lignelsen til å hjelpe barna å føle seg inspirert til å delta i å “sanke hveten” (vers 7).

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna lignelsen om hveten og ugresset, eller be et barn fortelle den (se Matteus 13:24–30). Be barna tegne noe fra lignelsen. Les deretter Lære og pakter 86:1–7 sammen, og be barna skrive på tegningene sine hva de forestiller.

  • Lag noen små bilder eller tegninger av hvete, og gjem dem rundt i rommet. Be hvert barn hjelpe til med å samle hveten og skrive på den navnet på noen de kan “samle” til Jesus Kristus. Hva vil det si å samle folk til Jesus Kristus? Hvordan kan vi gjøre dette? Hva vil det si å fortsette i Frelserens godhet, og hvordan hjelper det oss å samle mennesker til ham? (se Lære og pakter 86:11).

Lære og pakter 87

Jeg kan “stå på hellige steder”.

Barna du underviser, vil møte åndelige og fysiske farer gjennom hele livet. Du kan hjelpe dem å forberede seg til å møte disse farene ved å lære dem å finne og stå på hellige steder.

Bilde
kvinne og barn utenfor tempelet

Tempeltjeneste er en måte å bidra til å samle Guds folk på.

Mulige aktiviteter

  • Les Lære og pakter 87:6 sammen for å lære om ting Herren sa ville skje i de siste dager. Be barna snakke om utfordringer som barn på deres alder noen ganger opplever. Be dem finne i vers 8 hva Herren sa vi skulle gjøre i vanskelige tider. Fortell barna om hellige steder i ditt liv.

  • Hjelp barna å lage en liste over hellige steder, hellige tanker og hellige handlinger som kan hjelpe dem å takle åndelige farer (du finner ideer i videoene “Standing in Holy Places” [Stå på hellige steder] og “Stand Ye in Holy Places—Bloom Where You’re Planted” [Stå på hellige steder ‒ blomstre der du er plantet] ChurchofJesusChrist.org). Oppfordre dem til å ha listen med seg så de kan se på den etter behov.

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna velge en ting de vil gjøre for å gjøre hjemmet sitt eller livet sitt til et “hellig sted”.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk din kreativitet. Ikke begrens deg til aktivitetsforslagene i denne oversikten. La disse forslagene vekke din egen kreativitet. Tenk på hva barna i klassen vil like og hva som vil hjelpe dem å lære.

Skriv ut