Lære og pakter 2021
9.‒15. august. Lære og pakter 88: “Bygg … et Guds hus”


“9.‒15. august. Lære og pakter 88: ‘Bygg … et Guds hus’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“9.‒15. august. Lære og pakter 88”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
rom med stoler og benker

9.‒15. august

Lære og pakter 88

“Bygg … et Guds hus”

Lære og pakter 88:118 gir oss følgende råd: “Lær hverandre visdoms ord.” Hvilke “visdoms ord” i Lære og pakter 88 virker mest relevante for barna du underviser?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Fortell barna at vår himmelske Fader og Jesus Kristus vil at vi skal fortsette å lære hele livet. Be dem så fortelle om noe de lærer om hjemme, på skolen eller i kirken.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 88:63

Gud ønsker at jeg skal være nær ham.

Hva kan du gjøre for å hjelpe barna du underviser, å føle Guds nærhet i sitt liv?

Mulige aktiviteter

  • Når du leser Lære og pakter 88:63, kan du be barna rollespille noen av ordene de hører. De kan for eksempel late som om de leter etter noe eller banker på.

  • Be et barn holde et bilde av Jesus foran i rommet mens de andre barna står bak i rommet. Be barna ta et skritt fremover hver gang du sier noe vi kan gjøre for å komme nærmere Frelseren, og ta et skritt bakover hver gang du sier noe som fjerner oss fra Frelseren. Bær vitnesbyrd om at når vi prøver å komme nærmere Herren, kommer han nærmere oss.

Lære og pakter 88:118

Vår himmelske Fader ønsker at jeg skal lære.

“Utdannelse er en viktig del av vår himmelske Faders plan for å hjelpe deg å bli mer lik Ham … Utdannelsen din vil være verdifull for deg i jordelivet og i livet heretter” (Til styrke for ungdom, 9).

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av en skole, eller tegn en på tavlen, og be barna forklare hva en skole er og hva som foregår der. Fortell om skolen Joseph Smith startet (se “Kapittel 31: Visdomsordet”, Historier fra Lære og pakter, 119‒22). Vis barna bilder av et hjem, en kirke og et tempel, og spør dem hvordan disse stedene også er som skoler.

  • Syng en sang om å lære, for eksempel “Søk, overvei og be” (Barnas sangbok, 66). Spør barna hva de liker å lære om.

  • Les Lære og pakter 88: 118, og fremhev ordene “lær hverandre”. Fortell om noe av det du har lært av hvert av barna i klassen, og be dem fortelle om visdom de har lært.

    Bilde
    barn som studerer Skriftene

    Vi skulle søke visdom og lærdom.

Lære og pakter 88:119

Tempelet er Guds hus.

Overvei hvordan du vil hjelpe barna å føle kjærlighet til tempelet og et ønske om å tilbe Herren der når de er klare.

Mulige aktiviteter

  • Vis barna hvordan de kan lage et “tempelspir” ved å løfte armene og føre fingertuppene sammen. Les Lære og pakter 88:119, og be dem lage et spir hver gang du sier ordet “hus”. Forklar at vår himmelske Fader ville at Joseph Smith og de hellige skulle bygge et tempel, eller et “Guds hus”. Vis et bilde av et tempel i nærheten mens du snakker om forskjellene mellom et tempel og et av Kirkens møtehus.

  • Bær vitnesbyrd om tempelet, og syng en sang om tempelet sammen, for eksempel “Jeg ser vår Herres tempel” (Barnas sangbok, 99). Be barna lage en tegning av seg selv der de reiser til tempelet.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 88:68, 74

Jesus Kristus kan gjøre meg ren for synd.

Å bli helliggjort betyr å bli ren og ubesmittet. Hvordan kan du hjelpe barna du underviser, å forstå at de kan bli helliggjort når de følger Jesus Kristus?

Mulige aktiviteter

  • Be ett barn lese Lære og pakter 88:68 høyt og et annet lese vers 74. Be barna lytte etter et ord eller uttrykk som finnes i begge disse versene. Hvordan “helliggjør” vi oss selv? (Hjelp om nødvendig barna med å slå opp “Helliggjørelse” i Veiledning til Skriftene.) Tegn et hjerte, en hånd og en fot på tavlen. Hjelp barna å finne ut hva det kan bety å “lutre” og “rense” vårt hjerte, våre hender og føtter. Hvordan hjelper Frelseren oss å gjøre dette? Hvordan kan vi bruke vårt hjerte, våre hender og våre føtter til å bli mer lik Jesus?

  • Forklar at Herren ønsket at hans folk skulle bli helliggjort før de kunne komme inn i tempelet. Vurder å invitere en ung mann eller en ung kvinne som har tempelanbefaling, til å besøke klassen. Be ham eller henne vise barna hvordan en anbefaling ser ut, snakke om hva han eller hun gjør for å leve verdig til den, og fortelle hvorfor det er viktig å ha en tempelanbefaling selv om vi ikke bor i nærheten av et tempel.

Lære og pakter 88:77‒80, 118

Vår himmelske Fader ønsker at jeg skal lære.

Du kan hjelpe barna å forstå at det å lære om både åndelige og timelige saker kan forberede dem til å tjene Herren.

Mulige aktiviteter

  • Skriv Hva, Hvorfor og Hvordan på tavlen. Be barna lese Lære og pakter 88:77–79 parvis og lage en liste over hva Herren ønsker at vi skal lære om. Be dem så granske vers 80 for å finne ut hvorfor han ønsker at vi skal lære. De kan så granske vers 118 for å finne ut hvordan vi skulle lære. Hva kan vi lære av disse versene om hvordan Herren ser på utdannelse og lærdom?

  • Vis et verdenskart, og les Lære og pakter 88:79 sammen. Hvorfor er det viktig for oss å lære om andre land og kulturer? Hvis du eller barna du underviser, har besøkt eller bodd i et annet land, kan dere vise gjenstander som representerer kulturen, og fortelle om ting dere har lært.

Lære og pakter 88:119‒26

“Bygg … et Guds hus.”

Herrens instruksjoner om “Guds hus” kan være en nyttig rettesnor for oss når vi bygger vårt liv og vårt hjem.

Mulige aktiviteter

  • Be barna velge syv ord som beskriver hjemmet deres eller et annet hjem de har besøkt. Be dem så lese Lære og pakter 88:119 og finne de syv ordene Herren bruker til å beskrive sitt hus. Hjelp barna å tenke over hvordan de kan gjøre sitt hjem til et “Guds hus”.

  • Gi hvert barn en setning fra Lære og pakter 88:119–26 å tegne. Når de viser hverandre tegningene sine, kan du la barna lete i versene for å gjette hvilken setning hvert bilde forestiller.

  • Skriv på tavlen Gjøre og Ikke gjøre. Be barna lese Lære og pakter 88:119–26 og nevne ting Herren ønsket at de hellige skulle gjøre eller ikke gjøre for å forberede seg til å lære i tempelet. De kan slå opp ukjente ord i en ordbok. Oppfordre barna til å velge noe de vil begynne å gjøre eller noe de vil slutte å gjøre.

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å skrive ned eller tegne noe de har lært, som de ønsker å dele med familien.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelpe små barn å delta i samtaler om evangeliet. Du må kanskje finne på kreative måter å ha samtaler om evangeliet med yngre barn på. Du kan for eksempel ta med noe til klassen som barna kan holde når det er deres tur til å snakke.

Skriv ut