Lære og pakter 2021
16.‒22. august. Lære og pakter 89–92: “Et prinsipp med løfte”


“16.‒22. august. Lære og pakter 89‒92: ‘Et prinsipp med løfte’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“16.‒22. august. Lære og pakter 89‒92”, Kom, følg med meg – for Primær

Bilde
mann og kvinne som lager mat

16.‒22. august

Lære og pakter 89‒92

“Et prinsipp med løfte”

Når du studerer sannhetene i Lære og pakter 89–92, kan du grunne på nye og kreative måter du kan hjelpe barna å forstå dem på.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Be barna tegne og snakke om gode ting de har gjort denne uken for å ta vare på kroppen og ånden sin.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 89

Jeg vil bli velsignet når jeg adlyder Visdomsordet.

Undervis barna om at kroppen er en gave fra vår himmelske Fader, og at han vil at vi skal ta godt vare på den.

Bilde
gutter som løper på en strand

Kroppen er en gave fra Gud.

Mulige aktiviteter

  • For å hjelpe barna å forstå Herrens bud i Lære og pakter 89:10–17, kan du tegne eller vise bilder av gode ting vi kan spise eller gode ting vi kan gjøre for å holde kroppen sunn og frisk (se også denne ukens aktivitetsside). Hjelp også barna å forstå at alkohol, tobakk, te, kaffe og andre skadelige stoffer skader kroppen, og at Herren har advart oss mot å bruke dem. Oppfordre barna til å velge noe de kan gjøre denne uken for å holde kroppen sin sunn og frisk.

  • Be barna bytte på å tegne noe på tavlen som forestiller noe som undervises i Visdomsordet. La de andre barna gjette hva hver enkelt tegner. Snakk om Herrens bud i kapittel 89 som angår tegningen.

  • Bruk følgende eksempel, eller andre du kommer på, til å vise hvordan vi blir velsignet ved å adlyde Visdomsordet (se Lære og pakter 89:18–21). Gjør enkel mosjon sammen, som å gå eller løpe på stedet, og lat deretter som om dere er “trette” eller “matte” (vers 20). Bær vitnesbyrd om Herrens løfter.

  • Vis et bilde av tempelet, og be barna beskrive hva de ser. Bruk en sang om fysisk helse, som for eksempel “Min Gud ga meg et tempel” (Barnas sangbok, 73), til å undervise barna om at kroppen er som et tempel for ånden, og Gud ønsker at vi skal holde kroppen sunn og frisk. Hjelp barna å komme på måter å ta vare på kroppen på, og la barna rollespille dem.

Lære og pakter 90:5

Gud gir oss profeter til å veilede og beskytte oss.

Hjelp barna å forstå hvordan Herrens profeter kan hjelpe oss å finne tilflukt fra livets stormer.

Mulige aktiviteter

  • Vis barna bilder av oldtidens profeter, og fortell dem hvordan disse profetene advarte folket på sin tid. (Du finner ideer i “Følg profeten”, Barnas sangbok, 58‒59.)

  • Hvorfor bør vi lytte til Guds profeter? Vis et bilde av den nåværende profeten, og fortell om noe av det han har undervist eller advart oss mot nylig. Hjelp barna å tenke over hvordan vi kan følge profeten. Bær vitnesbyrd om sannhetene som undervises i Lære og pakter 90:5. (Legg merke til at “orakler” betyr åpenbaringer eller profetene som mottar dem.)

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 89

Visdomsordet hjelper meg å være sunn i kropp og ånd.

Eldste Gary E. Stevenson rådet unge mennesker til å planlegge på forhånd hva de vil gjøre når de blir fristet med alkohol eller narkotika. Så sa han: “[Du vil] oppdage at fristelser har mindre kontroll over deg. Du vil allerede ha tatt avgjørelsen om hvordan du skal reagere og hva du skal gjøre. Du vil ikke trenge å bestemme deg hver gang” (“Din strategibok i prestedømmet”, Ensign eller Liahona, mai 2019, 48). Oppfordre barna du underviser, til å bestemme seg nå – for resten av livet – for å etterleve Visdomsordet.

Mulige aktiviteter

  • Del barna inn i to grupper, og be én gruppe lese Lære og pakter 89:1–4 og den andre gruppen lese vers 18–21. Be dem grunne på spørsmål som de følgende: Hvorfor ga Herren oss Visdomsordet? Hvordan kan etterlevelse av Visdomsordet velsigne meg både fysisk og åndelig?

  • Lag “fyll ut det som mangler”-utsagn ved hjelp av setninger fra Lære og pakter 89, som for eksempel “er gitt til menneskenes og dyrenes gavn” eller “og skal og ikke bli trette” (vers 14, 20). Be barna gå sammen to og to for å finne svarene i kapittel 89. Barna kan sortere utsagnene i følgende kategorier: gode ting for kroppen, dårlige ting for kroppen og velsignelser.

  • Be ett barn lese Lære og pakter 89:4 og et annet om å lese sitatet av eldste Stevenson ovenfor. Hvorfor skulle vi bestemme oss nå for å adlyde Visdomsordet istedenfor å vente til fristelsen kommer? Hjelp barna å rollespille hvordan de kan svare hvis noen, til og med en venn, tilbyr dem noe som er i strid med Visdomsordet. Hvordan beskytter det oss å adlyde Visdomsordet?

Lære og pakter 90:2, 5, 14–16

Det første presidentskap har “rikets nøkler”.

Herrens instruksjoner om Det første presidentskap i 1833 (Joseph Smith, Sidney Rigdon og Frederick G. Williams) kan hjelpe barna å styrke sitt vitnesbyrd om dagens første presidentskap.

Mulige aktiviteter

  • Be barna granske Lære og pakter 90:14–16 og skrive ned noe av det Herren ba Det første presidentskap om å gjøre. Vis barna et bilde av dagens første presidentskap, og fortell noe om dem. (Du kan lese biografiene deres under “Living Prophets and Church Leaders” [Levende profeter og ledere i Kirken] på ChurchofJesusChrist.org.) Bær ditt vitnesbyrd om deres guddommelige kall og de velsignelser du har mottatt ved å følge deres råd.

  • Gjennomgå sammen med barna noe som et medlem av Det første presidentskap har sagt. Les så Lære og pakter 90:5 sammen. Forklar at “orakler” er åpenbaringer eller profetene som mottar dem. Hva vil det si å “[motta] orakler … som noe ubetydelig”? Hvordan kan vi vise at profeter og det de underviser, er viktig for oss?

Lære og pakter 91

Ånden kan hjelpe meg å vite hva som er sant.

Når du leser det Herren fortalte Joseph Smith om de apokryfiske bøker, kan du tenke på hvordan dette rådet kan hjelpe barna å skjelne mellom sannhet og villfarelse de vil komme ut for gjennom hele livet.

Mulige aktiviteter

  • Les kapitteloverskriften til Lære og pakter 91 sammen for å hjelpe barna å forstå hva de apokryfiske bøker er (se også Veiledning til Skriftene, “Apokryfiske bøker”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Hjelp barna å komme på andre steder, for eksempel i mediene, hvor vi kan finne “mange ting … som er sanne” og “mange ting … som ikke er sanne” (vers 1–2). Be så barna granske kapittel 91 for å finne ut hva Herren sa vi kan gjøre for å skjelne mellom sannhet og villfarelse.

  • Les Lære og pakter 91:4–6 sammen, og spør barna hva disse versene lærer oss om Den hellige ånd. Oppfordre barna til å fortelle om en personlig opplevelse da “Ånden [åpenbarte] sannhet” for dem. Fortell også om dine egne erfaringer. På hvilke andre måter kan Ånden hjelpe oss?

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å fortelle familien hva de har lært i dag om å ta vare på kroppen og ånden, eller sine mål om å adlyde Visdomsordet.

Vi kan forbedre vår undervisning

Søk din egen inspirasjon. Disse oversiktene er ikke instruksjoner du må følge når du underviser. De har snarere til hensikt å stimulere din egen inspirasjon når du overveier behovene til barna du underviser. (Se Undervisning på Frelserens måte, 7.)

Skriv ut