Lære og pakter 2021
16.‒22. august. Lære og pakter 89–92: “Et prinsipp med løfte”


“16.‒22. august. Lære og pakter 89‒92: ‘Et prinsipp med løfte’”, Kom, følg med meg ‒ for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“16.‒22. august. Lære og pakter 89–92”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
mann og kvinne som lager mat

16.‒22. august

Lære og pakter 89–92

“Et prinsipp med løfte”

Be og studer Lære og pakter 89–92, og skriv ned eventuelle åndelige tilskyndelser du mottar. Vær følsom for hvordan “Ånden åpenbarer sannhet” for deg når du studerer (Lære og pakter 91:4).

Skriv ned inntrykkene dine

I profetenes skole underviste profeten Joseph Smith Israels eldster om å bygge opp Guds rike på jorden. De drøftet åndelige sannheter, ba sammen, fastet og forberedte seg til å forkynne evangeliet. Men det var noe med atmosfæren som kan virke underlig for oss i dag, og det virket ikke riktig for Emma Smith. Under møtene røkte mennene og tygget tobakk, noe som ikke var uvanlig på den tiden, men det etterlot seg svarte flekker på tregulvet og fylte luften med en sterk lukt. Emma uttrykte sin bekymring til Joseph, og Joseph adspurte Herren. Resultatet var en åpenbaring som gikk langt utover røyk og tobakkflekker. Det ga de hellige i generasjoner fremover “et prinsipp med løfte” – løfter om fysisk helse, “visdom” og “kunnskapens store skatter” (Lære og pakter 89:3, 19).

Se også Saints [Hellige], 1:166-68.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 89

Visdomsordet er “et prinsipp med løfte”.

Da eldstene i profetenes skole første gang hørte Joseph Smith lese Visdomsordet, kastet de straks “sine piper og stykker med skråtobakk på ilden” (Saints [Hellige], 1:168). På den tiden ble Visdomsordet betraktet mer som en advarsel enn et bud, men de ønsket å vise sin villighet til å adlyde. Kanskje du allerede har “kastet” fra livet ditt de stoffene Visdomsordet advarer mot, men hva annet kan du lære av denne åpenbaringen? Overvei disse forslagene:

  • Se etter ord eller uttrykk du kanskje ikke har lagt merke til – eller tenkte mye på – før. Hva kan du lære av dem?

  • Lære og pakter 89 inneholder en rekke løfter (se vers 18–21). Hva tror du disse løftene betyr?

  • Hva lærer denne åpenbaringen deg om Herren?

  • Hvilke eksempler har du sett på “ondskap og planer … i uhederlige menneskers hjerter”? (vers 4).

  • Tenk på åpenbaringen som “et prinsipp med løfte” (vers 3) ‒ varige sannheter som veileder våre beslutninger ‒ ikke bare en liste over hva man skal og ikke skal gjøre. Hvilke prinsipper finner du som kan veilede dine avgjørelser?

Profeter i vår tid har også advart mot skadelige stoffer og adferd i tillegg til dem som er nevnt i Visdomsordet (se “Fysisk og følelsesmessig sunnhet”, Til styrke for ungdom, 25–27). Hva blir du bedt om å gjøre for å ta bedre vare på ditt sinn og din kropp?

Se også Daniel 1; 1 Korinterbrev 6:19–20; Gospel Topics, “Word of Wisdom”, topics.ChurchofJesusChrist.org; “The Word of Wisdom”, Revelations in Context, 183–91; addictionrecovery.ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
gutter som løper på en strand

Visdomsordet lærer oss å ta vare på kroppen vår.

Lære og pakter 90:1–17

Det første presidentskap har “rikets nøkler”.

I kapittel 90 ga Herren instruksjoner om “evangeliets tjeneste og … presidentskapet” (vers 12) til Joseph Smith, Sidney Rigdon og Frederick G. Williams – medlemmer av det vi nå kaller Det første presidentskap. Hva lærer vi om Det første presidentskap i vers 1–17? Gjennomgå nyere budskap fra medlemmer av Det første presidentskap. Hvordan kan deres ord “utfolde rikets mysterier” for deg? (vers 14). Hvordan “[organiserte de] alle anliggender i denne kirke og dette rike”? (vers 16).

Se også Henry B. Eyring, “Kraften som ligger i støttende tro”, Ensign eller Liahona, mai 2019, 58–60.

Lære og pakter 90:24

“Alle ting skal tjene [meg] til det gode.”

Tenk på hvilke erfaringer du har hatt som vitner om Herrens løfte i Lære og pakter 90:24. Vurder å skrive ned dine erfaringer og dele dem med et familiemedlem eller en av dine nærmeste – kanskje en som trenger forsikring eller oppmuntring. Hvis det er velsignelser du fremdeles venter på, bør du tenke på hva du kan gjøre for å holde deg trofast mens du venter på å se hvordan “alle ting skal tjene [deg] til det gode”.

Lære og pakter 90:28–31

Hvem var Vienna Jaques?

Vienna Jaques ble født i Massachusetts 10. juni 1787. Vienna, en troende kvinne som hadde betydelige økonomiske midler, møtte første gang misjonærene i 1831. Etter å ha fått et åndelig vitnesbyrd om at deres budskap var sant, reiste hun for å møte profeten i Kirtland i Ohio, hvor hun ble døpt.

Vienna fulgte Herrens råd til henne i Lære og pakter 90:28–31. Hennes innvielse til Herren, herunder bidrag hun hadde gjort tidligere i Kirtland, kom i en avgjørende periode for Kirken, da lederne prøvde å kjøpe tomten der Kirtland tempel skulle bygges. Vienna var “trofast og ikke … doven” hele livet, og kunne til slutt “slå seg ned i fred” (vers 31) i Saltsjødalen, der hun døde i en alder av 96 år.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 89.Familiemedlemmene vil kanskje ha glede av å tegne eller finne bilder av mat og andre ting som er nevnt i Lære og pakter 89. Så kan dere leke en lek – familiemedlemmene kan etter tur velge bilder tilfeldig, og legge det vi ikke skulle bruke, i søpla, og det vi skulle bruke, på en tallerken. Hvordan har løftene i vers 18–21 blitt oppfylt i vårt liv?

Å lese “Fysisk og følelsesmessig sunnhet” i Til styrke for ungdom (25–27) kan føre til en drøfting om andre måter å ta vare på helsen og om velsignelsene Gud lover.

Lære og pakter 90:5.Snakk om hvordan dere “mottar Guds orakler (åpenbaringer eller profeter)”. Hvordan kan vi vise at de ikke er “noe ubetydelig” for oss?

Lære og pakter 91.Dere kan gjerne snakke om hvordan Herrens råd om de apokryfiske bøker (se vers 1–2) også gjelder mediene familien kommer ut for i dag (se også Veiledning til Skriftene, “Apokryfiske bøker”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Dere kan også utveksle personlige erfaringer da det å bli “opplyst av Ånden” (vers 5) har hjulpet dere å skjelne mellom sannhet og villfarelse.

Lære og pakter 92:2.Hva vil det si å være “et aktivt medlem” av Kirken?

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Min Gud ga meg et tempel”, Barnas sangbok, 73.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk variasjon. Se etter forskjellige måter å engasjere familien i familiens skriftstudium på. Familiemedlemmene kan for eksempel synge salmer eller barnesanger knyttet til et vers, lage tegninger av det de leser, eller sammenfatte et vers med egne ord.

Bilde
frukt og grønnsaker

“Alle hellige som … [etterlever] det som her er sagt og vandrer i lydighet mot budene, skal få helse i sin navle og marg i sine ben” (Lære og pakter 89:18).

Skriv ut